Prisdryss for «The Brutalist» i Golden Globe. Nå går Oscar-praten

Michelle Yeoh, Ariana Grande og Cynthia Erivo poserer i presserommet under den 82. Golden Globes søndag 5. januar 2025 på Beverly Hilton i Beverly Hills, California. (Foto: AP Photo/Chris Pizzello.)
Michelle Yeoh, Ariana Grande og Cynthia Erivo poserer i presserommet under den 82. Golden Globes søndag 5. januar 2025 på Beverly Hilton i Beverly Hills, California. (Foto: AP Photo/Chris Pizzello.)
Det ble ingen Golden Globe til Mona Fastvold for «The Brutalist»-manuset. Den fikk dog tre høythengende priser og befestet posisjonen blant Oscar-favorittene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Den 82. Golden Globe er gjennomført.

Helt mot slutten av Golden Globe i Los Angeles hentet «The Brutalist», en av de mest ambisiøse som hadde premiere i 2024, hjem prisen for beste dramafilm.

Den er filmet i formatet Vista-vision, som ble utviklet helt tilbake i 1954 og der filmen blir transportert horisontalt gjennom kameraet.

Brady Corbet, som er norske Mona Fastvolds partner, fikk prisen for beste regi.

– Jeg fikk høre at denne filmen var umulig å distribuere. Ingen etterspurte en tre og en halv time lang film om en designer fra midten av århundret i 70 millimeter. Men det fungerer, sa Corbet ifølge nyhetsbyrået AP.

Annonse

I talen hedret han sin kollega, filmskaper Jeff Baena, som døde i helgen. Ifølge NBC News gråt datteren mens faren leste opp talen.

Adrien Brody fikk prisen for best mannlige hovedrolle i en dramafilm.

Mona Fastvold har skrevet manuset til den mye omtalte filmen sammen med partneren og var nominert for dette.

Les også: William Heimdal bryter med Nerdrum-gruppe

Sju Golden Globe-nominasjoner

Filmen med den norske manusforfatteren var i år en av dem med flest nominasjoner – sju.

Det historiske dramaet tar oss tilbake til etterkrigstiden etter andre verdenskrig. László Toth, som spilles av Adrien Brody, og hans kone Erzsébet, gestaltet av Felicity Jones, flykter fra Europa i 1947 for å gjenoppbygge deres arv og bli vitne til fødselen av det moderne Amerika.

I Norge har filmen ikke ordinær premiere før 28. februar, men den vises på Tromsø Internasjonale Filmfestival tredje uka i januar.

Filmen hadde allerede vunnet pris for beste regi under filmfestivalen i Venezia.

Les også: Nerdrum mot Heimdal: – Det går an å modne som menneske uten å ta avstand fra det forrige

Conclave fikk manusprisen

Det var Peter Straughan som fikk manusprisen for «Conclave» for arbeidet med filmatiseringen av romanen med samme navn, skrevet av Robert Harris.

– Jeg er bare en eneste stor klump av takknemlighet presset inn i en lånt smoking, sa Straughan fra scenen i filmmetropolen Los Angeles.

I kategorien beste manus konkurrerte «The Brutalist» også mot «Dune: Part Two», «Emilia Pérez», «The Wild Robot» og «A Different Man». Sistnevnte har også et norsk bidrag i form av skuespiller Renate Reinsve.

Les også: Spinnville seertall for Nerdrum-dokumentar

Favoritt har tatt flere priser

Flest nominasjoner til Golden Globe-utdelingen fikk Jacques Audiards’ dristige musikal «Emilia Pérez» om en mexicansk narkobaron som gjennomgår en kjønnsbekreftende operasjon for å bli kvinne, med ti.

Filmen fikk hele fire priser: Den ble beste film innen musikal eller komedie, for beste ikke-engelskspråklige film, for beste originallåt for «El Mal» og for beste kvinnelige birolle, til Zoë Saldaña.

Hun takket ifølge NBC News sine medskuespillere Selena Gomez og Karla Sofía Gascón, som begge selv er nominert.

– Jeg deler denne med dere, sa Saldaña.

Les også: 245.000 besøkte Kunstsilo – knuste forventningene

Endelig vant Moore

Ellers er blant annet veteranen Demi Moore belønnet med prisen for beste kvinnelige hovedrolle i en komedie eller musikal for «The Substance». Filmen, som kan kalles kroppsskrekkfilm og mørk komedie.

– Dette er første gang jeg noensinne har vunnet noe som skuespiller. Jeg er så ydmyk og takknemlig, sa Moore.

Beste mannlige skuespiller i en komedie eller musikal ble Sebastian Stan for «A Different Man».

Det ble også delt ut priser innen TV. Der ble «Shōgun» den store vinneren, med fire, mens «Hacks» og «Baby Reindeer» fikk to hver.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar