Månedens vin

Månedens vin har noe nesten sakralt over seg

Det er noe nesten sakralt ved å fortære væske som har trukket sakte gjennom levende planter med så mye historie. Månedens vin er en «Rofe Tinto» (2020) fra Puro Rofe. (Foto: Johan Rogge Loennecken.)
Det er noe nesten sakralt ved å fortære væske som har trukket sakte gjennom levende planter med så mye historie. Månedens vin er en «Rofe Tinto» (2020) fra Puro Rofe. (Foto: Johan Rogge Loennecken.)
Sjelden får man så store mengder egenart, kvalitet og lagringsevne til under 300 kroner.
Om skribenten
Johan Rogge Loennecken er utdannet vinentusiast (WSET 3) og mannen bak Instagram-pseudonymet @rodvinstenner. Ikke minst er han gitarist i indierockbandet Hiawata!
Saken er I spalten «Månedens vin» serverer vi én eller flere gode vinanbefalinger – uten å jåle!
Om annonsøren Kantik Brands AS er importør og eksklusiv forhandler av Gabriel-Glas – verdens beste universale vinglass.
Om samarbeidet Annonsøren har ingen påvirkning på den anbefalte vinen eller innholdet i artikkelen ellers.
Produktplassering Annonsøren har betalt for plasseringen av Gabriel-Glas vinglass i denne artikkelen.

Det som gjør vin så enormt spennende, er at man aldri blir ferdig utlært. Ganene utvikler seg, vinmakerne utvikler seg og klimaet … endres.

Tross de konstant bevegelige størrelsene, prøver ekspertene å gi oss stadige øyeblikksbilder av hva som er best akkurat nå. Jeg klandrer dem ikke; god formidling handler jo om å koke kunnskapen ned til noe svelgbart. La oss kalle det for en vinreduksjon.

I år har jeg fått den store gleden av å presentere mine favorittviner til dere. Jeg vet ikke hvilke de er enda, for som nevnt er dette konstant i bevegelse. Men én gang i måneden skal jeg få presentere månedens vin, og jeg skal i alle fall gjøre mitt beste forsøk på å formidle kunnskapen om vin til flere.

Annonsørinnhold: Få 20 % rabatt på Gabriel-Glas vinglass

Annonse
Annonsørinnhold: Subjekts vinspalte er presentert av Gabriel-Glas – verdens beste universale vinglass! (Foto: Kantik Brands AS/Kantik.no)

Tre tilnærminger

Så la meg innledningsvis presentere de tre – av svært mange – tilnærmingene jeg velger å forholde meg til, for enkelhets skyld. Det går nemlig – grovt sagt – an å «angripe vin» på tre måter.

Sensorisk: Først, den rent sensoriske tilnærmingen. Den går ut på å kjenne igjen de ulike smakene og notene. «Kirsebær», «lær», «medium pluss syre», «høy intensitet». Tilnærmingen er deskriptiv, og for mange blir den en likefullt teit lek i å assosiere, kall det for en en assosiasjonsonani. Sensorisk tilnærming svarer strengt tatt heller ei på tusenkronersspørsmålet: Er vinen digg?

Parrende: Parring av vin til mat er en helt annen teknisk øvelse. Den går ut på å skape den beste kombinasjonen av vin til mat. Her finnes det mange etablerte kunnskaper, som at syre passer til fett, sødme til sødme, restsukker til chili og at vinen skal ha samme tyngdeopplevelse som maten. På mine eldre dager har jeg riktig falt tilbake på en kanskje litt utdatert regel – iallfall har det gått sport blant vinkjennerne i å gjøre unntak fra den: Om at rødvin passer til kjøtt, og hvitvin passer til fisk, og derfra og ut passer egentlig god vin til god mat.

Forøvrig: Utover de to tilnærmingene, har du den tredje, som jeg mener vi bør konsentrere oss mer om. Den handler tross alt om alt annet: Alt det utenpå vinen og flasken, og som påvirker innholdet inni. Råvare, dyrkested, klima, vinmaking og vinmaker. Arv og miljø, om du vil. Kultur og tradisjon. Det er her moroa begynner, og det er her fokus og tyngde vil ligge i de kommende vinspaltene herfra. Vinkultur, folkens.

Vulkanske viner: Noen hundre høydemeter opp fra turistfellene på Lanzarote, finner du det totalt motsatte. Det er noe nesten sakralt ved å fortære væske som har trukket sakte gjennom levende planter med så mye historie, skriver Subjekts vinspaltist.

Det er noe sakralt over dette

Skal man trekke frem et sted med et schizofrent, særegent uttrykk, så er det den gamle ferieøya Lanzarote. I noen områder finner du turistifisert, kulturelt forfall. Andre steder dukker det opp eksepsjonelt, viti-kulturelt særpreg.

300 meter opp fjellsidene på den gamle vulkanøya dyrkes den lokale druen Listán Negro, i all hovedsak økologisk. Vinmarkene her er dekket av kullsvart vulkansk sand, og de fleste av disse vinplantene har overlevd intense solstråler og kraftige atlanterhavsvinder i over 100 år. Det er noe nesten sakralt ved å fortære væske som har trukket sakte gjennom levende planter med så mye historie.

Men gode og personlighetssterke druer har liten verdi dersom de misbrukes av hardhendt maskinhøsting, industriell gjær, røff filtrering og aggressiv klaring. Derfor bedriver Puro Rofe med skånsom håndhøsting, noe som i mange tilfeller også er tvingende nødvendig. For å beskytte drueplantene fra den kraftige vinden, graves de ofte ned i grøfter eller hull, som gjør både vedlikehold og innhøsting umulig å gjennomføre med maskin.

Gjæring av druene skjer med lokale gjærsopper, som gir et stedstro og autentisk fotavtrykk i vinen. Skånsomt håndtert derfra og ut, mens lagring skjer delvis i amfora, delvis ståltank, og kun en mindre del i eik. Det sikrer et rent drue- og stedspreg.

Annonsørinnhold: Få 20 % rabatt på Gabriel-Glas vinglass

Store mengder egenart til under 300

Selv om vi befinner oss kun 16 mil fra kysten av Vest-Sahara, gjør blant annet høyden over havet, tidlig innhøsting og de kjølende vindene at denne selverklærte «husvinen» fra Puro Rofe holder behagelige 11,5 prosent alkohol – en stadig sjeldnere egenskap i vår stadig varmere verden.

Gjeldende årgang på Polet er 2020, og denne flasken er dermed på vei mot sitt femte år. Det gir en balanse og «ro» som en vin med et slik ekstremt opphav har godt av. Slå den helst over i en karaffel, men alt er bedre enn ingenting. (Bruk eventuelt litermål, eller en annen, ren beholder fra kjøkkenskapet.) Slik får du fulgt vinens lille ferd fra den våkner, etter flaskedvalen sin. Den aktiveres.

At voksestedet påvirker vinen, er sikkert. Hvordan og hvorvidt aromaer overføres fra jordsmonn til vin, er mer omdiskutert. Men at det er noe mørkt, steinete og mineralsk i denne vinen, levnes det liten tvil om. Og hvis man ikke har vokst opp på en vulkanøy og er vant til å omgås vulkansk aske, er mer hjemmekjære ord som kampestein og gråstein dekkende. Det er en fin, lyserød frukt her også – som minner om bringebær og tranebær. Leskende og lettbent, men med et seriøst særpreg du ikke finner andre steder.

Skulle du ha en kjeller, et vinskap, kjølig bod eller lignende, så har denne vinen nok intensitet og ryggrad til å tåle flere år til med lagring. Prisen tillater tross alt å kjøpe 3-4 flasker kort tid etter lønning. Sjelden får man så store mengder egenart, kvalitet og lagringsevne til under 300 kroner.

Annonsørinnhold: Få 20 % rabatt på Gabriel-Glas vinglass

Skulle du ha en kjeller, et vinskap, kjølig bod eller lignende, så har denne vinen nok intensitet og ryggrad til å tåle flere år til med lagring. Prisen tillater tross alt å kjøpe 3-4 flasker kort tid etter lønning. Sjelden får man så store mengder egenart, kvalitet og lagringsevne til under 300 kroner, skriver Subjekts vinspaltist.

Månedens vin

Månedens vin er altså en «Puro Rofe – Rofe Tinto» (2020).

Land og distrikt: Spania, Kanariøyene, Lanzarote

Drue: 100 % Listán Negro

Pris på Vinmonopolet: 299,-

Annonsørinnhold: Få 20 % rabatt på Gabriel-Glas vinglass

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar