Kultur er nå en viktig del av Norges totalberedskap

Bilder fra utbombede museer, minnesmerker, teatre eller boktrykkerier i Ukraina minner oss på at kulturen representerer identiteten til et samfunn, skriver Kristin Danielsen. (Foto: AP.)
Bilder fra utbombede museer, minnesmerker, teatre eller boktrykkerier i Ukraina minner oss på at kulturen representerer identiteten til et samfunn, skriver Kristin Danielsen. (Foto: AP.)
Under pandemien handlet det om å stenge ned kulturlivet. Nå er regjeringen tydelig på at det er kritisk viktig å holde kulturlivet levende, skriver Kristin Danielsen.
Om skribenten
Kristin Danielsen er direktør i Kulturdirektoratet.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kultur som beredskap.

Regjeringen sender er et viktig signal gjennom den nylig fremlagte totalberedskapsmeldingen, som viser kulturaktører hva vi kan forvente hvis en krise inntreffer på nytt.

Det har ikke bare symbolsk betydning, men viser hvor viktig rolle kultur faktisk har i kriser og krig. For det er fort gjort å glemme det. Slik Aftenposten gjorde i fjor da de på lederplass harselerte med at alle dytter sin kampsak i totalberedskapen for å få penger.

Kulturhistoriker Ole Marius Hylland i Telemarkforskning løftet også frem penger som årsak nylig i samme avis.

Vi vil trenge et mangfoldig kulturliv som forankrer oss i egen kulturell identitet for at vi som samfunn skal stå gjennom ei krise igjen.

Annonse

Kultur skaper motstandskraft i seg selv

I tiden etter terrorangrepene 22. juli 2011 var kulturen sentral i å uttrykke sorg, bearbeide traumer og skape en felles identitet.

Digitale konserter, kreative kunstprosjekter og fellesopplevelser gjennom TV-serier og filmer hjalp mange å håndtere ensomhet under pandemien.

Når kulturarv bevisst blir angrepet i terror, krig og konflikt, er det nettopp fordi den representerer identiteten til et samfunn. Bilder fra utbombede museer, minnesmerker, teatre eller boktrykkerier i Ukraina minner oss på det.

Så handler kulturberedskap også om at kunst og kultur skaper motstandskraft i seg selv. Samfunn rike på kunst og kultur gir evne til å se flere perspektiver, motvirker ekstremisme og gjør oss robuste til å stå imot forsøk på destabilisering. Kunst og kultur vil sånn sett være enda bedre egnet til å hindre krigen enn å vinne den.

Stortingsmeldingen gir en klar retning. Nå er det opp til oss i kultursektoren å realisere kunst og kultur som beredskap.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar