Kultur er nå en viktig del av Norges totalberedskap

Bilder fra utbombede museer, minnesmerker, teatre eller boktrykkerier i Ukraina minner oss på at kulturen representerer identiteten til et samfunn, skriver Kristin Danielsen. (Foto: AP.)
Bilder fra utbombede museer, minnesmerker, teatre eller boktrykkerier i Ukraina minner oss på at kulturen representerer identiteten til et samfunn, skriver Kristin Danielsen. (Foto: AP.)
Under pandemien handlet det om å stenge ned kulturlivet. Nå er regjeringen tydelig på at det er kritisk viktig å holde kulturlivet levende, skriver Kristin Danielsen.
Om skribenten
Kristin Danielsen er direktør i Kulturdirektoratet.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kultur som beredskap.

Regjeringen sender er et viktig signal gjennom den nylig fremlagte totalberedskapsmeldingen, som viser kulturaktører hva vi kan forvente hvis en krise inntreffer på nytt.

Det har ikke bare symbolsk betydning, men viser hvor viktig rolle kultur faktisk har i kriser og krig. For det er fort gjort å glemme det. Slik Aftenposten gjorde i fjor da de på lederplass harselerte med at alle dytter sin kampsak i totalberedskapen for å få penger.

Kulturhistoriker Ole Marius Hylland i Telemarkforskning løftet også frem penger som årsak nylig i samme avis.

Vi vil trenge et mangfoldig kulturliv som forankrer oss i egen kulturell identitet for at vi som samfunn skal stå gjennom ei krise igjen.

Annonse

Kultur skaper motstandskraft i seg selv

I tiden etter terrorangrepene 22. juli 2011 var kulturen sentral i å uttrykke sorg, bearbeide traumer og skape en felles identitet.

Digitale konserter, kreative kunstprosjekter og fellesopplevelser gjennom TV-serier og filmer hjalp mange å håndtere ensomhet under pandemien.

Når kulturarv bevisst blir angrepet i terror, krig og konflikt, er det nettopp fordi den representerer identiteten til et samfunn. Bilder fra utbombede museer, minnesmerker, teatre eller boktrykkerier i Ukraina minner oss på det.

Så handler kulturberedskap også om at kunst og kultur skaper motstandskraft i seg selv. Samfunn rike på kunst og kultur gir evne til å se flere perspektiver, motvirker ekstremisme og gjør oss robuste til å stå imot forsøk på destabilisering. Kunst og kultur vil sånn sett være enda bedre egnet til å hindre krigen enn å vinne den.

Stortingsmeldingen gir en klar retning. Nå er det opp til oss i kultursektoren å realisere kunst og kultur som beredskap.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner