Ble 96 år gammel

Håkon Bleken er død

Kunstner Håkon Bleken fotografert i forbindelse med utstillingen «Vi elendige» i Galleri Brandstup i 2020. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Kunstner Håkon Bleken fotografert i forbindelse med utstillingen «Vi elendige» i Galleri Brandstup i 2020. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Den anerkjente kunstneren Håkon Bleken er død, 96 år gammel, opplyser Galleri Brandstrup.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Håkon Bleken er død, 96 år gammel.

– Det er med dyp sorg og stor respekt at Galleri Brandstrup kunngjør at Håkon Bleken har gått bort, en av Norges mest anerkjente samtidskunstnere, skriver galleriet.

Han er en av våre mest etablerte samtidskunstnere etter 1945, og var aktiv til siste slutt.

– Bleken etterlater seg en enestående arv som har preget norsk kunst i over et halvt århundre, skriver de.

Bleken ble 96 år gammel.

Annonse

Les også: Etter 70 år som kunstner skulle man kanskje tro at Bleken var ferdig med å overraske

Oslo 20181108. Kunstner Håkon Bleken besøker Henie Onstad Kunstsenter i forbindelse med sin egen 90-årsdag torsdag. Kunstsenteret presenterer en stor retrospektiv utstilling som viser 96 malerier og collager fra hele Blekens karriere. To av disse er laget spesielt til denne utstillingen. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Håkon Bleken på Henie Onstad kunstsenter i forbindelse med sin egen 90-årsutstiling i november 2018. (Foto: Heiko Junge/NTB.)

Malte til siste slutt

– Vi sender våre dypeste kondolanser til familien og hans nærmeste. Håkon Blekens stemme har kanskje stilnet, men hans visjon vil leve videre som et ledende lys i samtidskunstens landskap, skriver galleriet videre.

Så sent som i midten av november viste Bleken fram «rykende ferske malerier».

– Jeg maler jo litt innimellom, sa Håkon Bleken til Adressa.

I 2024 feiret han sitt jubileum, i forbindelse med at han fylte 95 år 9. januar, med hele ti utstillinger, en av dem i Nasjonalmuseet i Oslo.

– For meg er det helt nødvendig, som en kraft i dagen, fortalte han NRK da.

Håkon Bleken, «Musikk» (2020) (Foto: Dag Asle Langø, TKM).
Håkon Bleken var aktiv hele sitt voksne liv. Her er maleriet «Musikk» fra 2020. (Foto: Dag Asle Langø, TKM).

Eget museum

Bleken ble syk og innlagt på sykehus dagen før han skulle deltatt på åpningen av utstillingen «Håkon Bleken – På vei» 28. november i fjor, som markerte at Trondheim kunstmuseums avdeling Gråmølna ble Håkon Bleken-museum.

Bleken var født 9. januar 1929 i Trondheim og var i nesten hele etterkrigstiden en av de mest markante skikkelsene innen norsk kunstliv.

Han er regnet som en av våre aller fremste samtidskunstnere og vekslet mellom medier som maleri, kollasj, litografi og kulltegning.

Unge Bleken studerte ved Kunstskolen i Trondheim i 1948 til 1949 og var elev av Chrix Dahl ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og av Jean Heiberg ved Kunstakademiet 1950 til 1953.

Gjennombruddet kom i 1971 med en serie kulltegninger kalt «Fragmenter fra et diktatur», ifølge Store norske leksikon.

Håkon Bleken hos TKM. (Foto: Susann Jamtøy/TKM.)
Håkon Bleken hos Trondheim kunstmuseum, januar 2024. (Foto: Susann Jamtøy/TKM.)

Sterke meninger

I det offentlige rom var Bleken kjent for sine sterke meninger i debatter og som skribent. Han hadde et sterkt politisk engasjement – noe som kunne leses i mange av verkene hans.

Bleken portretterte Kong Olav i 1967. I Stiftsgården i Trondheim henger hans maleri av signingen av kong Harald V og dronning Sonjas i Nidarosdomen 23. juni i 1991.

Han har også portrettert komponistvennen Arne Nordheim og skuespillerne Wenche Foss og Liv Ullmann – sistnevnte ti ganger.

– Han har sett saker som jeg nesten trodde var hemmelig, sa Liv Ullmann til NTB da åtte av disse portrettene ble avduket på Nationaltheatret i Oslo i 2012.

Fra Håkon Blekens 90-årsutstilling på Henie Onstad i 2018 til 19. (Foto: Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad.)
Fra Håkon Blekens 90-årsutstilling på Henie Onstad i 2018 til 19. (Foto: Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad.)

Store utsmykninger

Bleken sto for betydelige utsmykningsoppgaver, blant annet i den nå revede St. Olavs kirke og Olavshallen, begge i Trondheim, så vel som i Oslo Konserthus, Vålerenga kirke, Eidsvoll kirke og på Sentralstasjonen i Oslo.

Han er representert i Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Samtidsmuseet, Universitetet i Oslo og Trondheim, Kistefos-Museet, samt flere museer i utlandet, blant annet nasjonalbiblioteket i Paris og Kiel kunsthall.

Bleken mottok en rekke priser, blant annet Morgenbladets pris, Trondhjem Bys Kulturpris og Anders Jahres pris, og ble i 2009 utnevnt til Kommandør av St. Olavs Orden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar