Ble 96 år gammel

Håkon Bleken er død

Kunstner Håkon Bleken fotografert i forbindelse med utstillingen «Vi elendige» i Galleri Brandstup i 2020. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Kunstner Håkon Bleken fotografert i forbindelse med utstillingen «Vi elendige» i Galleri Brandstup i 2020. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Den anerkjente kunstneren Håkon Bleken er død, 96 år gammel, opplyser Galleri Brandstrup.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Håkon Bleken er død, 96 år gammel.

– Det er med dyp sorg og stor respekt at Galleri Brandstrup kunngjør at Håkon Bleken har gått bort, en av Norges mest anerkjente samtidskunstnere, skriver galleriet.

Han er en av våre mest etablerte samtidskunstnere etter 1945, og var aktiv til siste slutt.

– Bleken etterlater seg en enestående arv som har preget norsk kunst i over et halvt århundre, skriver de.

Bleken ble 96 år gammel.

Annonse

Les også: Etter 70 år som kunstner skulle man kanskje tro at Bleken var ferdig med å overraske

Oslo 20181108. Kunstner Håkon Bleken besøker Henie Onstad Kunstsenter i forbindelse med sin egen 90-årsdag torsdag. Kunstsenteret presenterer en stor retrospektiv utstilling som viser 96 malerier og collager fra hele Blekens karriere. To av disse er laget spesielt til denne utstillingen. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Håkon Bleken på Henie Onstad kunstsenter i forbindelse med sin egen 90-årsutstiling i november 2018. (Foto: Heiko Junge/NTB.)

Malte til siste slutt

– Vi sender våre dypeste kondolanser til familien og hans nærmeste. Håkon Blekens stemme har kanskje stilnet, men hans visjon vil leve videre som et ledende lys i samtidskunstens landskap, skriver galleriet videre.

Så sent som i midten av november viste Bleken fram «rykende ferske malerier».

– Jeg maler jo litt innimellom, sa Håkon Bleken til Adressa.

I 2024 feiret han sitt jubileum, i forbindelse med at han fylte 95 år 9. januar, med hele ti utstillinger, en av dem i Nasjonalmuseet i Oslo.

– For meg er det helt nødvendig, som en kraft i dagen, fortalte han NRK da.

Håkon Bleken, «Musikk» (2020) (Foto: Dag Asle Langø, TKM).
Håkon Bleken var aktiv hele sitt voksne liv. Her er maleriet «Musikk» fra 2020. (Foto: Dag Asle Langø, TKM).

Eget museum

Bleken ble syk og innlagt på sykehus dagen før han skulle deltatt på åpningen av utstillingen «Håkon Bleken – På vei» 28. november i fjor, som markerte at Trondheim kunstmuseums avdeling Gråmølna ble Håkon Bleken-museum.

Bleken var født 9. januar 1929 i Trondheim og var i nesten hele etterkrigstiden en av de mest markante skikkelsene innen norsk kunstliv.

Han er regnet som en av våre aller fremste samtidskunstnere og vekslet mellom medier som maleri, kollasj, litografi og kulltegning.

Unge Bleken studerte ved Kunstskolen i Trondheim i 1948 til 1949 og var elev av Chrix Dahl ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og av Jean Heiberg ved Kunstakademiet 1950 til 1953.

Gjennombruddet kom i 1971 med en serie kulltegninger kalt «Fragmenter fra et diktatur», ifølge Store norske leksikon.

Håkon Bleken hos TKM. (Foto: Susann Jamtøy/TKM.)
Håkon Bleken hos Trondheim kunstmuseum, januar 2024. (Foto: Susann Jamtøy/TKM.)

Sterke meninger

I det offentlige rom var Bleken kjent for sine sterke meninger i debatter og som skribent. Han hadde et sterkt politisk engasjement – noe som kunne leses i mange av verkene hans.

Bleken portretterte Kong Olav i 1967. I Stiftsgården i Trondheim henger hans maleri av signingen av kong Harald V og dronning Sonjas i Nidarosdomen 23. juni i 1991.

Han har også portrettert komponistvennen Arne Nordheim og skuespillerne Wenche Foss og Liv Ullmann – sistnevnte ti ganger.

– Han har sett saker som jeg nesten trodde var hemmelig, sa Liv Ullmann til NTB da åtte av disse portrettene ble avduket på Nationaltheatret i Oslo i 2012.

Fra Håkon Blekens 90-årsutstilling på Henie Onstad i 2018 til 19. (Foto: Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad.)
Fra Håkon Blekens 90-årsutstilling på Henie Onstad i 2018 til 19. (Foto: Øystein Thorvaldsen/Henie Onstad.)

Store utsmykninger

Bleken sto for betydelige utsmykningsoppgaver, blant annet i den nå revede St. Olavs kirke og Olavshallen, begge i Trondheim, så vel som i Oslo Konserthus, Vålerenga kirke, Eidsvoll kirke og på Sentralstasjonen i Oslo.

Han er representert i Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Samtidsmuseet, Universitetet i Oslo og Trondheim, Kistefos-Museet, samt flere museer i utlandet, blant annet nasjonalbiblioteket i Paris og Kiel kunsthall.

Bleken mottok en rekke priser, blant annet Morgenbladets pris, Trondhjem Bys Kulturpris og Anders Jahres pris, og ble i 2009 utnevnt til Kommandør av St. Olavs Orden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen