Subjekt mener:

De klassisk figurative malerne har helt rett

Det er udemokratisk at en kunstform nordmenn flest setter stor pris på, holdes nede. Politikerne må ta grep, slik Anna Molberg (H) nå prøver på, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.)
Det er udemokratisk at en kunstform nordmenn flest setter stor pris på, holdes nede. Politikerne må ta grep, slik Anna Molberg (H) nå prøver på, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.)
De fortjener anerkjennelse og representasjon på kunstskolene og i stipendkomiteene, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Den siste tiden har debatten om klassisk figurative maleres plass i kunstmiljøet blusset opp.

Den siste tiden har debatten om klassisk figurative maleres plass i kunstmiljøet blusset opp.

Debatten er på ingen måte ny, men har blitt aktualisert i kjølvannet av NRKs enormt populære dokusåpe «Familien Nerdrum». Stortingspolitiker Anna Molberg (H) har brukt anledningen til å fremme en av sine kampsaker: å gjenåpne studier i klassisk kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Ja takk, sier vi.

Det sa også kirke- og utdanningsminister Gudmund Hernes (AP) i 1995, og ga øremerkede midler til to professorater i figurativ skulptur og maleri.

Annonse

Da Molberg i Stortinget i 2023 spurte daværende høyere utdanningsminister Sandra Borch (SP) om hvordan disse pengene hadde blitt forvaltet, var svaret at hun og departement ikke hadde oversikt over dette. Videre sa Boch at hun ikke ønsket å detaljstyre kunstfeltet.

Heldigvis ville hun ikke det. Det er dog kort vei fra å følge prinsippet om «armlengdes avstand» til total politisk ansvarsfraskrivelse i møte med kunstfeltet.

Les også: Kritisk til at Kulturrådet skal forvalte scenekunststøtte

En ny glød i miljøet

Når vi først har et kunstfelt som er dominert av skattebetalernes penger, er det helt rimelig at disse skal få mulighet til medvirkning. Politikerne er deres eneste mulighet.

Rektorer ved kunstskolene, museumsdirektørene, komitémedlemmene eller organisasjonslederne har enorm makt over kunstfeltet, men vi som betaler lønnen deres, har ingen innflytelse på dem. Det er her politikerne kan rette opp den skjevheten som uunngåelig har sneket seg inn i kunstfeltet.

Mennesker foretrekker dem som ligner oss selv. Vi liker å hjelpe dem vi oppfatter som like- og vennligsinnede. Så når modernister og konseptkunstnere fikk ta kontroll over det statlig støttede kunstfeltet for over 50 år siden, er det ikke overraskende at deres kunstsyn nå gjennomsyrer hele feltet.

Dette beskriver Vebjørn Sand godt i sin kronikk i Aftenposten 23. januar. «De som har definisjonsmakten for hva som er den «riktige kunsten», forvalter de offentlige midlene og institusjonene med en «slik er det bare»-mentalitet», skriver den figurative maleren.

Kollegaene William Heimdal (maler) og Astri Tonoian (skulptør) kastet seg på debatten i Subjekt. Det snakkes nå, mer enn på lenge, om organisering, egne utstillinger og andre initiativer i det klassisk figurative miljøet. Men er det nok? Nei. Her må også politikerne på banen.

Les også: Nasjonalmuseet kjøper kunst for 12 millioner i året. Men 4 av 5 verk havner i kjelleren

For viktig til å ignorere

Hadde ikke nordmenn elsket klassisk figurativ kunst, hadde ikke denne saken betydd så mye. Men det er udemokratisk å aktivt undertrykke en kunstform nordmenn flest setter stor pris på.

I dag må alle kunstnere betale kunstnerskatten til Bildende kunstneres hjelpefond (BKH) på fem prosent av salgsinntekter. Dette gjør at de som selger mye, finansierer kunstnere som selger lite, og at klassisk figurative kunstnere tvinges til å finansiere institusjoner de ikke opplever at jobber for dem, og som deler ut stipender til andre kunstnere (les: modernister). Det er på ingen måte rimelig.

I tillegg til å innføre professorater i figurativ kunst på Khio kan politikerne avvikle kunstnerskatten (kunstnere betaler jo også vanlig skatt som alle andre) og sette krav til likestilling av stilarter i kunstnerkomiteene som deler ut pengene fra din og min lomme.

Dette er ikke detaljstyring av kunstfeltet, men å ta tilbake demokratisk kontroll over et felt som er altfor viktig til å la seile sin egen sjø.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar