Hvis du vil få terningkast seks av Mona Pahle Bjerke, snu bildene dine opp ned

Hvis kunstkritikk reduseres til «jeg har aldri sett dette opp ned før, derfor er det fantastisk», er vi ikke akkurat på et intellektuelt toppnivå, skriver Eirik Botten Nicolaysen. (Foto: Ove Kvavik/Munch.)
Hvis kunstkritikk reduseres til «jeg har aldri sett dette opp ned før, derfor er det fantastisk», er vi ikke akkurat på et intellektuelt toppnivå, skriver Eirik Botten Nicolaysen. (Foto: Ove Kvavik/Munch.)
Donald Duck ble hyllet av Andebys kunstelite da bildene hans ved et uhell havnet opp ned. Nå hyller NRKs kunstanmelder det samme grepet i Munchmuseets nye utstilling, skriver Eirik Botten Nicolaysen.
Om skribenten
Eirik Botten Nicolaysen er kunstner og produsent.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kritikk av kunstkritikk i NRK.

NRKs kunstanmelder Mona Pahle Bjerkes euforiske anmeldelse av Georg Baselitz på Munchmuseet kan kort oppsummeres slik: En kunstner har snudd bildene sine opp ned. Det er rått. Det er eruptivt. Det er fullstendig overveldende.

Og det får meg til å tenke: Har ikke jeg sett dette før?

Jo, det har jeg. I Donald Duck.

Det må være i en av de klassiske Carl Barks-historiene at Donald snubler inn i kunstverdenen og klarer å skape en sensasjon – ved en ren tabbe. Kanskje han mister et maleri, det havner opp ned, og plutselig hyller alle hans revolusjonerende grep.

Annonse

Er det ikke akkurat det som skjer her?

Les også: Trondheims nye kunstdestinasjon innfrir på skyhøye forventninger

Det absurde må påpekes

I flere tidligere anmeldelser har Bjerke slaktet kunstverk som manglende i energi, uengasjerte eller formsvake – selv når kunstnerne beviselig har jobbet med avanserte konseptuelle og materielle strategier.

Men her er vi vitne til et fullstendig tankeskifte.

For når en 87 år gammel tysker snur bildene sine opp ned, er det plutselig kunsthistorisk storhet.

Hvordan kan det ha seg?

Baselitz har selvsagt gjort mer enn å snu bildene opp ned – men det er akkurat dette grepet Bjerke trekker frem som en kunstsensasjon.

Betyr det at vi burde gå tilbake til alle kunstverk vi har sett før og vurdere dem på nytt – bare opp ned?

Betyr det at Ugo Rondinones «Our Magic Hour» på Pomo hadde vært genialt hvis det hadde vært montert opp ned?

Betyr det at Sandra Mujingas installasjoner plutselig hadde blitt «energiske» hvis vi bare hadde sett dem fra motsatt vinkel?

Det absurde i dette må påpekes. For hvis kunstkritikk reduseres til «jeg har aldri sett dette opp ned før, derfor er det fantastisk», er vi ikke akkurat på et intellektuelt toppnivå.

Men det er kanskje også dette som gjør Mona Pahle Bjerkes metode så komisk: Når hun ikke liker et kunstverk, er det «slapt», «mangler intensitet» og er «formsvakt».
Når hun liker det, er det «rått», «sterkt» og «eruptivt».

Men den eneste forskjellen er at hun liker Baselitz. Og kanskje enda viktigere: Hun liker å være i Oslo, på Munchmuseet, omgitt av riktig publikum.

Les også: Publikum raser over at NRKs kunstkritiker bytter etternavn

Snu bildene dine opp ned

Det er fascinerende hvor lett den kunstfaglige analysen forsvinner når rammene rundt føles riktige.

Så hva har vi lært?

Hvis du vil få terningkast seks av Mona Pahle Bjerke, snu bildene dine opp ned.

Gjerne send henne en invitasjon til neste Donald Duck-utstilling. Det kan hende hun får en ny eruptiv kunstopplevelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner