Festpillene i Bergen arrangeres fra 21. mai til 4. juni 2025

Høydepunkter du må få med deg under Festspillene i Bergen

William Kentridge er Festspillenes artist-in-residence i 2025. Den sørafrikanske kunstneren har vært sentral på den internasjonale kunstscenen i mer enn tre tiår. Nå kan endelig hans poetiske univers oppleves i storformat i Norge. (Foto: Stella Olivier.)
William Kentridge er Festspillenes artist-in-residence i 2025. Den sørafrikanske kunstneren har vært sentral på den internasjonale kunstscenen i mer enn tre tiår. Nå kan endelig hans poetiske univers oppleves i storformat i Norge. (Foto: Stella Olivier.)
Festspillene har hentet inn selveste William Kentridge som artist in residence, og Grete Pedersen er festspillmusiker. Her er syv høydepunkter som særpreger festivalen mellom de syv fjell.
Saken er I 2025 arrangeres Festspillene i Bergen fra onsdag 21. mai til onsdag 4. juni. Programmet består av over 100 arrangementer, men her er syv anbefalinger du ikke bør gå glipp av.
Om annonsøren Festspillene i Bergen er en musikk- og scenekunstfestival som blir arrangert i Bergen i slutten av mai og begynnelsen av juni hvert år. Festivalen er Nordens største i sin sjanger og rommer en mengde arrangementer innen musikk, teater, dans og billedkunst på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå.

Festspillene i Bergen er Nordens største festival i sin sjanger og har et program med over hundre arrangementer innen musikk, dans og teater.

Med mye bra på programmet kan det være vanskelig å velge – men her er noen av arrangementene som særpreger årets festivalprogram.

PS! Fyll ut skjemaet lenger ned i artikkelen hvis du vil være med i trekningen av billetter til Festspillene i Bergen!

Her er arrangementene du må få med deg:

Annonse

1 The Great Yes, The Great No

The Great Yes, The Great No av William Kentridge. (Foto: Stella Olivier / Monika Rittershaus.)
«The Great Yes, The Great No» er et skjebnesvangert musikkteater fra en av vår tids største kunstnere, William Kentridge. (Foto: Stella Olivier/Monika Rittershaus.)

I 1941 drar et passasjerskip fra Marseille og setter kursen mot Martinique. Ombord er kjente kunstnere og intellektuelle som flykter fra Vichy-regimet i Frankrike, og kapteinen Charon, underverdenens fergemann.

Denne sjøreisen åpner Festspillene 2025. William Kentridges «The Great Yes, The Great No» er dels teaterforestilling, dels gresk kor og dels kammeropera – alt omsluttet og bundet sammen av den sørafrikanske kunstnerens surrealistiske, poetiske uttrykk.

William Kentridge er Festspillenes artist in residence i 2025 og har vært sentral på den internasjonale kunstscenen i mer enn tre tiår. Han er kjent for å jobbe på tvers av sjangre og kombinerer tegning, tekst, skulptur, film, teater, opera og musikk. Han jobber like gjerne på scenen som i gallerirommet og for lerretet, og har regissert en rekke opera- og teaterproduksjoner. Verkene er forankret i politikk, vitenskap, litteratur og historie. Dette er første gang hans musikkteaterproduksjoner settes opp i storformat i Norge. Senere i år reiser «The Great Yes, The Great No» videre til Berliner Festspiele.

Les mer, se visningstid og kjøp billetter til «The Great Yes, The Great No» her.

2 Det Norske Solistkor & Emilie Nicolas

Det Norske Solistkor & Emilie Nicolas. (Foto: Signe Fuglesteg Luksengaard.)
Det Norske Solistkor & Emilie Nicolas gir deg sanger om den evige solen. (Foto: Signe Fuglesteg Luksengaard.)

Solen og teppet går opp for et helt nytt samarbeid mellom Emilie Nicolas, Det Norske Solistkor og årets festspillmusiker, dirigent Grete Pedersen – alle kunstnere som på hver sin måte har satt tydelige spor i norsk musikkliv.

Her møter de vakreste verkene fra renessansen og barokken det musikalske universet til Emilie Nicolas. Artistene går inn i hverandres kjernerepertoar, og i dialogen mellom det nye og det gamle lyser nye dimensjoner i musikken opp.

Les mer, se visningstid og kjøp billetter til «Det Norske Silostkor & Emilie Nicolas» her.

3 Joyce DiDonato m/Craig Terry

Joyce DiDonato m/Craig Terry. (Foto: Sergi Jasanada.)
«Intet mindre enn 24 karat gull», har New York Times skrevet om stemmen til Joyce DiDonato. (Foto: Sergi Jasanada.)

Den amerikanske mezzosopranen Joyce DiDonato kan skilte med tre Grammy-priser, en omfangsrik, kritikerrost diskografi og en konsertkarriere som jevnlig tar henne verden rundt.

Dette er første gang hun opptrer på Festspillene i Bergen, og til Grieghallen tar hun med seg den amerikanske pianisten Craig Terry og et program med flere innfallsvinkler til det kvinnelige i den klassiske musikken, med blant annet sanger komponert av Alma og Gustav Mahler.

Les mer, se visningstider og kjøp billetter til «Joyce DiDonato m/Craig Terry» her.

4 MAKTA – Sesong X

Makta. (Foto: Morgan Nicolaysen.)
Musikken til en oppdiktet sesong av suksesserien «MAKTA». (Foto: Morgan Nicolaysen.)

TV-serien «Makta» (NRK) vakte mye oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, ikke minst for sin utradisjonelle og frimodige musikk. Filmkomponist og produsent Kåre Chr. Vestrheim fikk i oppdrag å skape et lydspor med et anarkistisk, uvørent og lekent uttrykk, og det før opptakene eksisterte. Han inviterte med seg et lag til å gjøre jobben: De kreative musikerne, komponistene og produsentene Eivind Helgerød, Andréa Louise Horstad og Kristoffer Lo.

Festspilldirektør Lars Petter Hagen var blant de mange som plutselig var svært engasjert i Arbeiderpartiets moderne historie, og lot seg fascinere av det underlige, men vakre lydsporet.

– Senere fikk jeg vite at musikken var laget før serien var filmet, et premiss jeg likte godt. Dermed var ideen om et soundtrack til en ikke-eksisterende sesong av «Makta» født, sier Hagen.

Under Festspillene i Bergen leverer MAKTA Komponistlag ny musikk til en fiktiv seriesesong. Denne kvelden står musikken på talerstolen alene, og komponistlaget reiser dypere inn i universet de har skapt.

Les mer, se visningstid og kjøp billetter til «Makta» her.

5 Oh To Believe in Another World

Oh To Believe in Another World av William Kentridge. (Foto: Stella Olivier.)
«Oh To Believe in Another World» er en film av William Kentridge for Sjostakovits’ 10. symfoni. (Foto: Stella Olivier.)

I «Oh To Believe in Another World» fremføres Dmitrij Sjostakovitsj’ 10. symfoni sammen med en stop motion-film av Festspillenes artist in residence William Kentridge.

Filmen er en visuell motstemme til den monumentale symfonien, og belyser komponistens kompliserte forhold til sovjetregimet. Inne i et tilsynelatende forlatt sovjetisk museum, laget av papp i Kentridges studio, møter vi Lenin, Trotskij og Stalin; Sjostakovitsj og hans elev Elmira Nazirova; og Majakovskij og hans elskerinne Lilya Brik. Karakterene vises som dukker, men spilles også av skuespillere inne i dukkene, i Kentridges umiskjennelige visuelle uttrykk.

Symfonien, som ble skrevet sommeren etter Stalins død, er blitt kalt en optimistisk tragedie og fremføres av Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av dirigent Christian Blex.

Les mer, se visningstider og kjøp billetter til «Oh To Believe in Another World» her.

6 Radiofantomene m/KORK & P.I.L.S.

Radiofantomene m/ KORK, Bjørn Tomren, P.I.L.S og Åse Britt Reme. (Foto: NRK.)
Det ringer, det ringer! Hør, hvem kan det være? (Foto: NRK.)

Herrene Kurt Foss og Reidar Bøe, kanskje best kjent som duoen Radiofantomene, var overalt på 50- og 60-tallet. Radarparet sto bak sanger som «Det ringer, det ringer», «De nære ting», «Blåveispiken» og «Vi ikkje nokke vi», og solgte anslagsvis 1,5 millioner plater.

– De var rockestjerner før begrepet fantes. Musikken deres er en del av vårt DNA, sier NRKs Bård Ose.

Sammen med radiomakker Finn Tokvam fra P.I.L.S (Populærmusikk Ispedd Litt Sladder) blir han programleder når hele Norges orkester, KORK, skal hedre Radiofantomene sammen med blant andre Bjørn Tomren og Åse Britt Reme Jakobsen i Grieghallen.

– Fra den dype musikalske skattkisten etter Kurt Foss og Reidar Bøe går det linjer til Lars Vaular og Bjørn Tomren, via det bergenske rockebandet Radiofantomene og flere andre forgreninger. Radiofantomene er en stor del av norsk kulturarv som jeg kjente altfor dårlig til før jeg flyttet til Bergen, sier festspilldirektør Lars Petter Hagen.

Les mer, se visningstider og kjøp billetter til «Radiofantomene m/KORK & P.I.L.S.» her.

7 CANCEL BERTHA

Cancel Bertha m/Carte Blanche. (Foto: Luke Drozd.)
Carte Blanche stokket om. (Collage: Luke Drozd.)

«CANCEL BERTHA» – et anagram av Carte Blanche – er en danseforestilling som beveger seg i sin egen takt – en leken blanding av energi, komponert kaos og uventet kreativitet. Forestillingen gjenspeiler den belgiske koreografen Jan Martens’ særegne tilnærming: å gjøre dans til et rom for individualitet, tilknytning og subtil humor. Scenene flyter uanstrengt fra det ene øyeblikket til det neste, og visker ut skillet mellom euforisk gruppeenergi og sekvenser ladet med stille intimitet.

Carte Blanche er Norges nasjonale kompani for samtidsdans, og fra sin base i Bergen turnerer ensemblet verden over. I «CANCEL BERTHA» skaper Carte Blanche-ensemblet en forestilling som kombinerer pop-estetikk og avantgarde med dypt menneskelige uttrykk.

Les mer, se visningstider og kjøp billetter til «CANCEL BERTHA» her.

Vinn billetter til forestillingene til William Kentridge

Som Subjekt Pluss-abonnent kan du nå vinne billetter til forestillingene til William Kentridge. Vi trekker ti vinnere som får to billetter hver med sitteplass i best mulig kategori til enten «The Great Yes, The Great No» torsdag 22. mai eller «Oh To Believe in Another World» lørdag 24. mai.

Vinnerne får beskjed på e-post torsdag 24. april!

Du må være logget inn for å delta i konkurransen.

Allerede abonnent? Logg inn

Ikke abonnent? Bli abonnent i dag!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar