I en tid der digitalisering preger hverdagen vår, har norske myndigheter begynt å stille spørsmål ved den omfattende skjermbruken i skolen.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (AP) har uttrykt bekymring over elevenes skjermtid og understreket behovet for å redusere forstyrrende elementer i klasserommet.
Samtidig har regjeringen lansert initiativer for å gjøre skolen mer praktisk og variert, med mål om å øke elevenes motivasjon og læringsutbytte.
Denne utviklingen åpner for en viktig debatt: Hvordan kan vi balansere bruken av teknologi med behovet for praktiske læringsmetoder? Er det på tide å gjeninnføre aktiviteter som kunststrikk i undervisningen for å fremme en mer håndgripelig forståelse av fag som matematikk?
Les også: Skolen har mye av skylden for at unge leser mindre enn før. På tide å gjeninnføre romaner på pensum
Fra skjerm til strikk
Ved å integrere kunstneriske aktiviteter som strikking i matematikkundervisningen kan elever oppleve matematiske konsepter som mønstre, symmetri og geometri på en konkret måte.
Dette kan ikke bare øke forståelsen, men også gjøre læringen mer engasjerende. Som Rudolf Steiner uttrykte det: «I dag er det bare noen få som forstår hvor mye det å kunne strikke kan bidra til sunn tenkning og sunn logikk».
Videre fremhever forskning at tverrfaglige tilnærminger, der praktiske og estetiske fag kombineres med teoretiske, kan fremme kreativitet og kritisk tenkning. Dette støttes av regjeringens stortingsmelding om en mer praktisk skole, som understreker viktigheten av å integrere praktiske undervisningsmetoder for å øke elevenes motivasjon og læringsutbytte.
Det er derfor essensielt at vi revurderer den nåværende vektleggingen av digital teknologi i skolen og utforsker hvordan praktiske aktiviteter kan integreres i undervisningen. Dette vil ikke bare gi en mer variert læringsopplevelse, men også forberede elevene på en verden der kreativitet og praktiske ferdigheter verdsettes høyt.
La oss derfor ta skrittet fra skjerm til strikk og skape en skolehverdag der praktiske ferdigheter og teoretisk kunnskap går hånd i hånd.