Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er ukens viktigste utstillingsåpninger

Uke 12
Det er ikke tvil om at Shields mestrer kameraets tekniske aspekter. (Foto: Presse).

Golden Boy

Hollywood-filantropenes gullgutt, Tyler Shields, stiller ut på galleri Fineart. Med nær en halv million følgere på Instagram, kommersiell braksuksess av en karriere og et navn som ringer en bjelle hos mange, er det akseptabelt å forvente arbeider som reflekterer disse fortjenestene.

Derimot får vi inntrykk av en slags fotografiens Banksy. Hans kjernepraksis består av overdramatiske iscenesettelser. Til dels objektiviserte lettkledde kvinner akkompagneres av Birkin-bags, brennende sportsbiler som eksploderer og noir-menn som skuler på andre noir-menn, er blant motivene i hans tidligere arbeider. Hvorfor gjør han det så bra, med så tilsynelatende klisjéfylte tematikker?

Kanskje er det fordi fotografiene skildrer en livsstil lik den kjøperne hans lever, eller at mangelen på en ektefølt politisk slagside er rett og slett forfriskende for noen.

Flere avskriver provokasjonskongedømmets frontmann som en som kun har ett formål: å provosere. Enten det, eller så er hans kunstnerskap ismurt så mange lag ironi, at det går oss hus forbi.

Skulle du la deg provosere kan du tross alt lufte frustrasjonene dine overfor Shields, som vil være til stede under utstillingsåpningen på Fineart den 20. mars. En opplevelse blir det nok uansett!

Det er vanskelig å bli klok på hva Heske vil stille ut. (Foto: Presse).

Venn av tidens tann

Der står det absolutt ingenting om Marianne Heskes tredje utstilling på QB Gallery. Utenom åpningstidene, vet vi lite om hva som vises. Derfor har vi peilet nesen mot hennes anselige kunstnerskap og tidligere bragder før vi besluttet å anbefale utstillingen. 

Som en bauta innen norsk konseptkunst, har Heske stilt ut på museer og gallerier verden over. Hun har beskjeftiget seg med mangt og mye, både materielt, men òg konseptuelt. Særlig verket «Prosjekt Gjerdeløa», en hønngammal låve som ble fraktet fra Tafjord til Centre Pompidou i 1980, stadfestet seg som et sentralt verk i norsk samtidskunst og har siden blitt en del av permanentutstillingen til Kunstsiloen. 

Siden den tid har det blant annet gått i oppfinnelsen av malerisk videoteknologi, dukkehoder av porselen, kroppslige installasjoner og akvarell. Nå ser det ut til å være storformatsfotografier fra en forbigått tid, gjort monokrome og deretter tillagt listeføringer og vitenskapelige illustrasjoner. En rekonteksualisering av noe slag, vanskelig å sette fingeren på, ut ifra bildet.

Heske har er nærmest et kvalitetssikret stempel, uansett hva hun tar for seg. Dette blir bra! 

Utstillingen åpner 20. mars.

Pastell farget mystikk i Chens malerier. (Foto: Presse).

Mimrende gjensyn

Vårt første møte med JinBin Chen var på visningen av  Oslo kommunes nyinnkjøpte kunstverk på gamle Munch i fjor. Der hang blant annet «Figure Under A Tree» (2023). En enslig skikkelse liggende på et stykke gress fyller hele bildet, utført med en myk og lett palett.

Ved første øyekast vekket maleriet av en merkelig grunn en ukategoriserbar emosjonell trigger, samt visuell estetisk lyst. Utenom figurens lilla og turkise føtter er det nesten ingen symbolikk, ei heller noe utpreget fargespill. Det var kun en veldig ro i vakuum under dette treet. Dette vekket interesse og dermed ble verket tatt godt vare på i minnebanken.

Så lenge vi har fulgt med på Jinbin Chen, har det vært et ønske om å få se flere arbeider med egne øyne. Bønnen er blitt hørt og Chen stiller nå ut på Landsforeningen norske malere. Uavhengig av utstillingens overordnende innhold, blir det nok et gledelig gjensyn med hans maleriske strøk. Vi tror du og vil ha glede av det.

Utstillingen åpner 20. mars

Landskap-liknende strukturer formerer seg i smeltet plast. (Foto: Presse).

Dieseldrevne lyster

Marvin Sereba gjør debut på Galleri K4, med et utgangspunkt fra barndommens trakter.

Som barn er flere skyldige i en forholdsvis enkel lek, det å gjette merket på forbipasserende biler. Dette mener Marvin Sereba er kapitalismens giftige tann som først hugger i, og sår materialistiske frø i en tidlig alder. Særlig hvordan disse frøene slår følge livet gjennom og etablerer seg i våre materialistiske prioriteringer, står sentralt.

Utstillingen er kritisk til en svært tidsaktuell problematikk. Spesiellt nå som digitale omgivelser serverer merkevareimpulser på sølvfat, til den yngre generasjonen.

Uten å avsløre for mye, kan du blant annet forvente stilren maltraktering av biler for barn og et showroom lignende de til Polestar. Vi gleder oss!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU