«Snur ryggen til Disney»

«Snehvit» begeistret ikke kinopublikum heller

Rachel Zegler som «Snehvit» fikk lunkne kinotall i USA. (Foto: Disney/AP/NTB.)
Rachel Zegler som «Snehvit» fikk lunkne kinotall i USA. (Foto: Disney/AP/NTB.)
«Snehvit» spilte inn 43 millioner dollar på hjemmebane i USA, noe bransjebladet Variety kaller «en søvnig start».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Selv om det bringer den omdiskuterte filmen til topps på kinostatistikken, er helgens tall likevel det laveste noensinne for en av Disney-konsernets nyinnspillinger av sine animasjonsklassikere.

«Snehvit», som altså tar utgangspunkt i 1937-filmen, havner til og med bak «Dumbo» fra 2019, som spilte inn 45 millioner dollar i premierehelgen. Nyinnspillingene av «Den lille havfruen», «Jungelboken», «Aladdin», «Skjønnheten og udyret» og «Løvenes konge» innbrakte alle over 100 millioner dollar, melder Variety.

Disney brukte 250 millioner dollar på å lage «Snehvit», som har Rachel Zegler i tittelrollen og Gal Gadot som den onde dronningen. På verdensbasis har den spilt inn 44,3 millioner dollar, noe som bringer totalen i premierehelgen til 87,3 millioner.

I Norge ble «Snehvit» sett av 13.657 kinogjengere og ble helgens mest sette, i en ganske laber helg, ifølge Kinotoppen. Norske animasjonsfilmer som «Kaptein Sabeltann og grevinnen av Gral» og «Spermageddon» hadde bedre tall – med henholdsvis 40.540 og 18.731 i besøk.

Annonse

Om filmen følger samme løp som «Dumbo», mener Variety det kan tyde på at filmpublikum begynner å gå lei av de såkalte liveaction-nyinnspillingene. Svaret kommer kanskje i mai, når neste nyinnspilling lander – og bringer «Lilo & Stitch» til live.

Les også: Disney vil overlate samtaler om kjønnsidentitet til foreldre

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar