Inntar Stavanger med stil. Hun fortjener en bedre kuratering

Nnena Kalus skulpturer er preget av omsorg. Men de er også så mye mer enn det, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Joachim Friis).
Nnena Kalus skulpturer er preget av omsorg. Men de er også så mye mer enn det, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Joachim Friis).
Nnena Kalus skulpturer åpner for lek og utforskning på Kunsthall Stavanger, men formidlingen av dem er ikke kompleks nok, skriver Subjekts anmelder.
Terningkast
Cover
Fakta • «Creations of Care»
• Vises på galleriet Kunsthall Stavanger
• Står fra 20. mars til 3. august
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Nnena Kalu åpner utstillingen «Creations of Care» på Kunsthall Stavanger.

Kunsthall Stavanger har blitt overtatt av store skulpturer i forvrengte former. De henger fra taket med tynne snorer, slik at det nesten ser ut som om de svever.

Mens de henger der, ser de ut som fantasidyr eller store insekter som hviler inne i kokongene. Laget av syntetiske materialer som tape, tekstil, VHS-tape og plastrør, men også papp og papir, utstråler de en lekende kunstnerisk tilgang, hvor materialene går i symbiose med hverandre.

Den britiske kunstneren Nnena Kalu har skapt de fargerike skulpturene in situ med sin unike kunstneriske metode. Kalu bygger verkene sine i en intuitiv og intens prosess, hvor formene på skulpturene gjenspeiler rekkevidden og høyden på armene hennes. At verkene henger fra taket, gjør at Kalu kan bevege seg rundt dem og forme dem fra alle kanter basert på hennes umiddelbare ideer.

Les også: Dette var de største utstillingene i 2023

Annonse
«Hanging sculpture 11. Norway» (2025). (Foto: Joachim Friis.)

Nnena Kalu blir presset sammen

Du kan føle Kalus intuitive tilgang i utstillingen. Noen av verkene gjenspeiler en mer uregelmessig tilnærming, der de svært ulike materialene er fullstendig viklet inn i hverandre. Her veksler materialstrukturen mellom tette knuter og løst hengende tau og bånd. Andre verk er helt tett sammenvevd og gir inntrykk av en glatt og ugjennomtrengelig overflate.

De sterke neonfargene gir skulpturene et barnslig og lekent uttrykk. De krever en nysgjerrig tilnærming, der du går rundt og undersøker deres mange former og teksturer fra forskjellige perspektiver.

Dessverre er kunsthallens tak for lavt for de store skulpturene og de virker presset sammen i rommet. På Kulas bidrag til den store europeiske biennalen Manifesta i fjor høst ble tilsvarende verk hengt opp i et industribygg med høyt tak og takvinduer – den perfekte rammen for Kalu og noe helt annet enn Kunsthall Stavangers lokaler.

Les også: Statsbudsjettet ignorerer små og mellomstore kunstinstitusjoner

Kalus tegninger utforsker repetisjon og dobbel eksponering. (Foto: Joachim Friis.)

Skapt av repetisjon

Kalus tegninger i de mindre rommene passer bedre til stedet. De er skapt gjennom lange repeterende bevegelser, hvor pennens fargenyanser får dybde og lag.

Nesten identiske tegninger henger ved siden av hverandre og skaper en dobbel repetisjon av både tegnestrøk og motiver. Dette gir en meditativ opplevelse som inviterer til langsomhet og til å oppdage de små forskjellene som verkene sakte avslører hvis du tar deg tid.

I forbindelse med disse repeterende motivene nevner utstillingsteksten autisme. Dette virker litt tilfeldig, men senere i teksten står det at Kalu selv har en utviklingshemming og har begrensede verbale evner. Jeg er i tvil om kunstgalleriets formidling av dette forholdet.

Det er viktig at Kalu har hatt sin hittil største utstilling her, da det må være vanskeligere å ha et liv som kunstner med disse utfordringene. Men det er ikke hensiktsmessig for utstillingens verker at det rettes oppmerksomhet mot dette i selve formidlingen, når det gjøres så pass overfladisk.

Sterke farger og intense uttrykk. «Hanging Sculpture 10. Norway. (2025). «Drawing 53» (2022) og «Drawing 63» (2023) bak. (Foto: Joachim Friis.)

Mangel på kompleksitet i formidlingen

Det står at de besøkende får «muligheten til å se verden gjennom et annet perspektiv». Men er det ikke slik for enhver kunstner at de gir publikum muligheten til å se verden gjennom et annet perspektiv, uansett hvilket perspektiv dette er? Ved å fremheve Kalus utviklingshemming skapes det en oss-dem-struktur i utstillingsteksten, noe som virker litt uheldig når ikke hennes unike situasjon utforskes mer i dybden.

Dessuten er ikke utstillingens innramming av Kalus arbeider med omsorgsbegrepet den mest nøyaktige måten å tolke hennes praksis på. I løpet av de siste ti årene har «omsorg» vært det mest brukte ordet i kuratoriske utstillingstekster. Ved å inkludere dette ordet som primært for utstillingen, er det mange andre nyanser i Kalus praksis som ikke kommer frem. Er det ikke også kaos, villskap, frustrasjon og kompleksitet å spore i disse skulpturene?

Teksten viser til kunstnerens dyrking av materialene i skulpturene før de er «klare til å gå ut i verden» og sammenligner dette med morsrollen. Dette er igjen en utslitt metafor – at den kunstneriske prosessen er som å føde et barn er en av de eldste sammenligningene. Gjennom disse generiske referansene til morskap og omsorg, blir formidlingen av Kalus praksis begrenset og yter henne faktisk ikke rettferdighet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner