Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er ukens viktigste utstillingsåpninger

Uke 14
Nye vendinger i Karobuis arbeider. (Foto: Presse).

Stemningsgaranti

Subjekt kåret ham til årets kunstner i 2023 og siden den tid har Julius Karobui jobbet på spreng med en glovarm kulturtelefon i baklomma. Nå har Galleri Golsa skutt ham en SMS, og huser dermed hans første separatutstilling hos dem i visningsrommet ved Solli plass.

Det er gode grunner til at kunstneren stadig vekker oppsikt. Arbeidene hans lider av en ustoppelig kunstnerisk selvsikkerhet som med bred appell tar for seg både arkitektoniske sakskomplekser og byutviklingens historie. Å kunne tilby en reflekterende karamell å sutte på i form av en rikholdig lek med form og farge, er kanskje hans største bragd.

Dette kommende gjensynet med Karobui ser ut til å inneholde nye formmessige vendinger, pigmentgraderinger og en nese som peker mot nye interesser. Et hakket mer organisk formspråk preger mosaikken i utstillingsbrosjyren og vi gleder oss til å se de øvrige bildene.

Skulle ikke dette være overbevisende nok, tiltrekker åpninger med Karobuis navn en god kvart av Oslos kunstnere og interesserte, som alltid resulterer i god stemning.

Et hav av detaljer i Voigts fotografier. (Foto: Presse).

Detaljrikets triumf

Christian Voigt returnerer til Fineart og viser atter en gang sin foto-tekniske ekstravaganse. Med kameraer fra den øverste teknologisk avanserte hylleseksjonen, tar han bilder av biblioteker, ballrom, romfartsdrakter og dinosaurskjeletter. Motivenes unektelige banalitet får oss til å mistenke at det er bevisst.

Om det er et aktivt grep som legger en massiv tillit i hendene til tilskueren, eller en lekenhet som metter seg på fotografienes detaljrike kropp, er vanskelig å avgjøre på forhånd. Derfor motiverer vi deg som leser til å ta turen til Tjuvholmen så du kan gjøre opp din egen mening. Dessuten sies bildene å ha en fortryllende høy oppløsning, som mobilskjermen ikke makter å gjengi.

Utstillingen åpner torsdag 3. april.

Mon tro hva slags lydspor som akkompagnerer skulpturene? (Foto: Presse).

Livsnødige assosiasjoner

Et verk som tidligere ble vist på festivalen Borealis i Bergen inntar nå Atelier Nord. Strenge konstruksjoner av trebjelker, lik de som holder båter oppe på kaia, akkompagneres av lydspor og videoverk. Amber Abletts installasjon tar for seg hvordan kolonihistorien og den vestlige verdens briller farget hennes forhold til sin egen far, som emigrerte til Storbritannia fra den tidligere britiske kolonien Trinidad.

Ved å ta utgangspunkt i en introspektiv utforskelse av ens egen mellommenneskelige relasjon, ligger det mye ansvar på verkets evne til å videreformidle alvoret en selv har opplevd. Det er ikke alltid fascinasjonen lar seg oversette og enkelte assosiasjoner forblir utilgjengelig. Klarer Ablett å belyse mer enn sitt personlige forhold til sin foreldres reise – og samtidig gi et anstendig inntrykk av immigrasjonshistoriens skurk og dets etterdønninger? Vi har troen.

Dørene åpner 3. april.

Nydelige farger i frie former som trosser materialets begrensninger. (Foto: Presse).

Tross materialets kvaliteter

Ragnhild Monsen har vevd seg gjennom fem tiår som en av tekstilkunstens tungvektere. I 2023 mottok hun Tigerprisen, som vitner både om hennes merkverdige pågangsmot og en kunstform som ikke lar seg glemme.

Fra det vi tidligere har sett, virker det som arbeidene hennes opererer i sitt eget tempo, med sin egen logikk. De bjuder ikke på, men må møtes der de er. Det er nok derfor tekstilhåndverket i hennes hender fremstår like aktuelt og insisterende som for 100 år siden.

Hennes tre nye verk, som nå pryder Soft galleri, bruker arketypiske former som spiraler og sirkler. Fordelen med slike figurer er at de bærer en allmenn resonans, uten å måtte forklares. I samspill med hennes etablerte fargefrodige uttrykk, kan vi nesten garanti en god kunstopplevelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran