Filmmillionene fra skattekassen kan ikke forvaltes med hemmelige unntak og skjult praksis

En tidligere NFI-konsulent har avslørt at Joachim Triers Cannes-aktuelle film «Affeksjonsverdi» fikk rekordstor støtte på 20 millioner kroner uten at NFI fikk lest ferdig manus, slik regelverket krever. Det reiser en rekke spørsmål, skriver Jan Dalchow. På bildet: Joachim Trier med Renate Reinsve. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
En tidligere NFI-konsulent har avslørt at Joachim Triers Cannes-aktuelle film «Affeksjonsverdi» fikk rekordstor støtte på 20 millioner kroner uten at NFI fikk lest ferdig manus, slik regelverket krever. Det reiser en rekke spørsmål, skriver Jan Dalchow. På bildet: Joachim Trier med Renate Reinsve. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Når Norsk filminstitutt (NFI) gir millioner i støtte uten å følge egne regler, må det skje åpent. Ellers forsvinner tilliten, skriver filmskaper Jan Dalchow.
Om skribenten
Jan Dalchow er dokumentarfilmskaper og tidligere filmkonsulent.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er NFI innrømmer at de har delt ut penger etter unntak fra egne regler. Jan Dalchow har flere spørsmål.

Norsk filminstitutt (NFI) er hovedaktøren for statlig støtte til film, serier og spill i Norge. Her kan man søke støtte gjennom en rekke ulike ordninger – alle med sine egne kriterier. Konkurransen om midlene er hard. Hvert år deler NFI ut rundt 700 millioner kroner av fellesskapets midler.

NFI har nylig bekreftet at de i flere år har praktisert unntak fra egne formelle krav – uten at dette har vært synlig for søkerne.

Bakgrunnen er et innlegg av tidligere NFI-konsulent Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen i bransjenettmagasinet Rushprint, der han avslørte at Joachim Triers Cannes-aktuelle film «Affeksjonsverdi», som fikk rekordstor støtte på 20 millioner kroner, ble innvilget det på grunnlag av et såkalt treatment – en kortere beskrivelse av historie og struktur – og ikke et ferdig manus, slik regelverket krever.

Dette handler ikke om mistillit til filmskapere, men om tilliten til systemet.

Annonse

Beklagelse vill vært på sin plass

NFI svarte i Rushprint at skjønn har blitt brukt i tråd med «etablert saksbehandlingspraksis», altså sedvane. Da må det også være mulig å få innsikt i hva denne praksisen konkret har bestått i.

At NFI nå erkjenner at praksisen har eksistert, og sier at de vurderer å oppdatere retningslinjene, er positivt – om enn sent. Men flere sentrale spørsmål er fortsatt ubesvart. En beklagelse overfor bransjen ville heller ikke vært urimelig.

Dette handler om forvaltning av offentlige midler – skattebetalernes penger – ikke midler fra en privat aktør. Derfor er prinsippet om likebehandling avgjørende. Det er vi som finansierer ordningene – og vi som søker dem.

Les også: «Adolescence» er nok et slag i trynet på unge gutter og menn

Fleksibilitet må forvaltes åpent

Når praksis avviker fra reglene, må det synliggjøres. Sedvane og skjønnsbruk må tåle innsyn – og stå skrevet i retningslinjene.

I dag vet vi ikke hvilke andre prosjekter som har fått unntak. Hvor ofte har det skjedd? Hvilke krav er fraveket? Har fleksibiliteten vært tilgjengelig for alle – eller bare for de mest etablerte?

Når unntak skjer i det skjulte, undergraves prinsippet om likebehandling. Da vet ingen hvilke regler som gjelder – og usikkerheten sprer seg.

Jeg heier på at NFI ønsker å utvikle et mer fleksibelt tilskuddssystem, noe som er i tråd med den raske utviklingen av levende bilders uante muligheter, både i form og distribusjon. Men fleksibilitet bak lukkede dører gir ikke styrke – det skaper uforutsigbarhet.

Sedvane som beslutningsgrunnlag må være kjent, forstått og forutsigbart. Hvis den bare eksisterer internt uten å være synlig i veiledere eller retningslinjer, er det ikke reell sedvane, men vilkårlighet.

Skal NFI fravike krav, må det fremgå tydelig. Skal skjønn brukes til å godkjenne søknader som ikke oppfyller krav, må vurderingene være åpne. Skal sedvane brukes, må både rammer og historikk være kjent.

NFI har sagt at de vil revidere rutinene i dialog med bransjen. Bra! Da må dialogen være konkret:

  •  Hvilke krav er absolutte?
  •  Hvilke kan fravikes?
  •  Hva kreves for at unntak gis?

Første steg er å rydde opp i retningslinjene og gjøre praksisen synlig. Bare slik får vi et rettferdig og forutsigbart system.

Et system der kritiske spørsmål er trygge å stille

Etter Norske filmregissørers arrangement «Møt NFI-konsulentene» i april uttrykte flere filmskapere støtte til mine kritiske spørsmål, men sa at de ikke turte stille dem selv, fordi de hadde søknader inne.

Dette sier noe om balansen i systemet. Når noen opplever at det er risikabelt å stille spørsmål i åpent forum, må vi ta det på alvor. NFI har et ansvar for å bidra til et klima der terskelen for å si fra er lav, med åpenhet og tydelige forsikringer.

Ingen skal måtte frykte å bli stemplet som «uromaker» eller svartelistet. Slike tendenser må NFI trygge oss på at de vil slå hardt ned på.

Les også: Krig på film forblir (dessverre) underholdende

Åpenhet er nøkkelen til tillit

Vi trenger et virkemiddelapparat – altså støtteordningene og vurderingssystemet – som er forståelig, rettferdig, transparent og forutsigbart. Utvikling handler ikke bare om fleksibilitet, men også tydelighet.

Skal fleksibilitet være et verktøy, må den forvaltes åpent. Først da kan vi snakke om et virkemiddelapparat i utvikling – i tillitens retning.

Den legendariske og kraftfulle filmkunstneren Svend Wam beskriver i boken «Snurp igjen smella» (2024) en opplevelse med pengebevilgningsmakten, om vurdering av en søknad om filmstøtte fra 1978:

«Det er godt skrevet – det er driv og kraft. Men alle påstandene da! Alle beskyldningene, alle insinuasjonene. Hva med dem? Mener dere at det er så galt? Kjente toneganger fra våre nappetak med pengebevilgningsmakten. … da skrev vi et rasende brev hvor vi fortalte utvalget hvor hårreisende ‘tjukke de var i hue’ om de ikke nå kom med de nødvendige midler. Så da kom pengene.»

Vi har blitt mer profesjonelle. Nå skjer alt bak lukkede dører. Det trengs ikke lenger et rasende brev. Bare et treatment.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU