Det radikale med translitteraturen er at den vekker femininiteten til live igjen

Peters henter frem en type femininitet ciskulturen for lengst har forsøkt å gjemme bort: det svake, passive og føyelige.
Peters henter frem en type femininitet ciskulturen for lengst har forsøkt å gjemme bort: det svake, passive og føyelige.
Pride-måneden er i gang, og vi er klare for å feire alt som bryter og bøyer kjønnsnormene. Men i Torrey Peters’ transromaner banker gamle kjønnsroller på døren, skriver Ingvild Andersen.
Om skribenten
Ingvild Andersen er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen, Oslomet.
Sjanger Dette er et essay. Et essay er en tekst som stiller spørsmål ved kjente forestillinger eller aktuelle saker, og bygger på essayistens personlige erfaringer og refleksjoner.
Saken er Litteraturomtale av Torrey Peters’ transromaner.

For mange norske lesere er Torrey Peters et ukjent navn, og transromaner en smal nisje. Men Peters bøker når ut til et bredt internasjonalt publikum, og debutromanen «Detransition, Baby» (2022) har allerede havnet på New York Times’ liste over århundrets 100 beste bøker.

Der sjangeren tidligere var preget av personlige memoarer om kjønnsskiftet, skiller «Detransition, Baby» og den nye novellesamlingen «Stag Dance» (2025) seg ut som underholdende fortellinger, som gir innblikk i transpersoners verden uten være politiske.

Peters’ mål er ikke nødvendigvis at vi (majoriteten) skal forstå hvordan det er å være transperson, men å gjøre translitteratur til et speil for oss selv.

For den som forventer flytende og bøyde kjønnsroller, kan Peters’ bøker komme som en overraskelse.

Annonse

Les også: Denne boken viser tydelig hvorfor Metoo-debatten så lett sporer av

Å omfavne femininitet

I «Detransition, Baby» møter vi transkvinnen Reese og kjæresten hennes, Stanley. Reese elsker Stanleys sjalusi, den kontrollerende væremåten hans og hvordan han forteller henne hva hun skal ha på seg. Hun liker det, fordi hun liker å se seg selv gjennom hans øyne som sårbar og skjør.

Peters henter frem en type femininitet ciskulturen for lengst har forsøkt å gjemme bort: det svake, passive og føyelige. Nettopp fordi den typen femininitet kan begrense og true kvinners frihet, har man i stedet forsøkt å utvide hva femininiteten skal være. Som kommentatoren Anne Rokkan skriver i DN: «Det finnes like mange former for femininitet som det finnes kvinner.»

Alt kan altså være feminint, men helst bør man ikke kjenne seg feminin i det hele tatt. Man skal støte det bort. «Feminismen har jobbet for å frigjøre kvinner fra ideen om at det finnes feminine egenskaper hun trenger å forholde seg til», skriver Rokkan. Og kanskje har vi lyktes.

I European Social Survey fra 2023 svarer norske kvinner at de ikke føler seg spesielt feminine, i hvert fall sammenlignet med kvinner i 23 andre europeiske land. Vi havner faktisk helt på bunnen sammen med Sverige og Finland.

Femininiteten er blitt noe vi først og fremst definerer bort og frigjør oss fra. Peters’ karakterer gjør derimot noe så ubehagelig som å omfavne femininiteten. I tittelnovellen i «Stag Dance» møter vi en gjeng tømmerhuggere som lever isolert langt inne i skogen en vinter tidlig på 1900-tallet. I fravær av kvinner arrangerer de en kjønnsskifte-fest, der man kan innta rollen som kvinne og la seg kurtisere av de andre.

Babe Bunynan, den største av dem, melder seg frivillig, men oppdager raskt at kroppen hans hindrer ham i å bli begjært som en kvinne. På et tidspunkt blir Babe vitne til hvordan den langt mer feminine tømmerhuggeren Lisen kastes opp i luften i et teppe av fire menn, til sultne blikk og høylytte brøl. Når Babe selv får tilbud om å legge seg i teppet, slik som Lisen, fniser han forventningsfullt. Men fantasien sprekker idet han legger seg ned: «Jeg fløy ikke slik Lisen hadde. Jeg var like jordbundet som en svær granittblokk, knapt i bevegelse, og jeg kjente på den forferdelige, lite kvinnelige søylen som var meg selv – min egen dumme og frastøtende masse.»

Ubehaget Babe føler ved sin egen størrelse, er lett gjenkjennelig for mange kvinner som leter etter en partner. Det er ikke så lett å føle seg feminin når man dater en mann på samme høyde, særlig hvis man har på høye hæler. Dette vet Tinder, og har løst problemet ved å innføre et høydefilter i appen.

Femininiteten lever videre i praksis

Men Peters’ karakterer lengter ikke bare etter å være fysisk små.

De søker seg inn i alle mørke kroker av femininiteten. De vil føle seg sårbare, beskjedne og hengivne – og kanskje viktigst: de lengter etter å bli ivaretatt av en mann. I novellen «The Masker», beskriver transkvinnen Krys sin relasjon til mannen Felix: «Han sier at jeg ville blitt en god kone, at jeg er morsom, at jeg kaster blikket beskjedent ned når jeg ler. Å tenke på meg selv som noens kone, å tilhøre en mann som ham, får meg til å føle meg blyg, sårbar og kåt. Plutselig er jeg veldig bevisst brystvortene mine.»

For en moderne kvinne fremstår dette fremmed, ja, til og med skandaløst. Hvem lengter vel etter en mann som skal ta vare på en, når man fint klarer det selv? I dag er det tross alt flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning. Skulle noen trenge å bli tatt vare på, skulle man nesten tro det var mennene.

Mye kan også tyde på det. Stadig flere menn gifter seg nå med kvinner som har høyere utdanning enn dem selv. Faktisk er det nå vanligere at en mann «gifter seg opp» utdanningsmessig, enn at han gifter seg ned.

Det er lett å tolke dette som et brudd med tradisjonelle kjønnsroller. Men i en svensk studie fant forskerne at kvinner som gifter seg med menn med lavere utdanning enn dem selv, likevel oftere tjener mindre enn mannen (også utover det lønnsforskjellen mellom kvinner og menn skulle tilsi). Selv om vi har forkastet femininiteten som ideal, lever den altså videre i praksis.

Les også: Noen verk er for store til å bare kalles litteratur. Dette er det fremste eksempelet

Frigjørende lesning

Kanskje har vi forsøkt å tie femininiteten i hjel fordi den minner oss om sider ved oss selv vi helst vil glemme.

Det radikale med Peters’ bøker er at de vekker femininiteten til live igjen, og lar den spille seg ut i bevisstheten, kroppen, helt ut i brystvortene. Peters tar seg frihet til å utforske femininitetens mest skambelagte kroker, noe ciskvinner sjelden gjør.

Når en ciskvinne lengter etter trygghet, tolkes det gjerne som svakhet eller internalisering av patriarkatets forventninger. Men når en transkvinne gjør det, oppfattes det som en del av hennes identitetssøken. Peters trenger ikke unnskylde femininiteten. Og nettopp derfor er det også frigjørende å lese hennes bøker.

Etter å ha lest Torrey Peters ser jeg også tydeligere femininiteten spille seg ut i mitt eget liv. Jeg slipper heldigvis å stelle i hus og hjem dagen lang, men jeg liker godt følelsen når jeg ikke rekker opp til ølen på Kiwi, og jeg kan peke meg ut den høyeste mannen i butikken som kan hjelpe meg. Da føler jeg meg noe så kontroversielt som feminin.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen