Presentert av
Vernissageguiden
Trondheim

Dette er månedens viktigste utstillinger

Uke 36
Anette Kierulf er en gjenganger på Dropsfabrikken. Her fra hennes tresnitt «I underskogen». (Foto: Presse).

Sesongen ringes inn med passende utstilling

Dropsfabrikken i Trondheim har sin egen høstutstilling, men er sparsomme med bilder og beskrivelser.

Utfordrergalleriet i Ila har invitert inn en rekke kunstnere med variable uttrykk. Blant dem er det enkelte vi har mer sansen for enn andre. Særlig ser vi at noen av kunstnerne evner å beherske fargespill til den grad at ellers kjedelige motiver blir spennende.

Høstutstillingen hos Dropsfabrikken ser ut til å følge til dels samme oppskrift som den i hovedstaden. Et sprikendekunstnerlag samles under samme tak, men uten en konseptuell paraply. Det er ikke nødvendigvis et dårlig trekk, men det legger desto større press på enkeltverkenes evne til å fungere sammen.

Vi får inntrykk av en kunstkatalog, med trykk, malerier og kanskje tegninger. Høstutstillingen på Dropsfabrikken er stedet for variasjon og egne tolkninger, snarere enn en forhåndsbestemt fortelling.

Digitale 3D-modeller er en gjenganger i Pei-Han Lins praksis. (Foto: Presse).

Usikre forventninger

Pei-Han Lins utstilling på Trondhjems kunstforening er utstyrt med en ordknapp utstillingstekst.

Lin er en tverrfaglig kunstner, med tematisk research sentralt i sin praksis. Det har tilsynelatende vært viktig å gjøre dypdykk i ulike internasjonale dilemmaer og menneskelige spørsmål i tidligere prosjekter.

Fra disse prosjektene oppstår verker med en ein av digital-teknisk pondus, utspekulert bruk av symbolikk og en fleksibel stilart på tvers av sjangre.

Men hva slags type verk skal tilskueren møte denne gang? Vil de lide av høy konseptuell og ekskluderende sjargong, eller er de følgesvenner som mater sine interesser gjennom ledende virkemidler og behjelpelig utstillingstekst?

Uavhengig av kunstnerens ambisjoner, så kan vi trygt fastslå selvsikkert formspråk som vekker interesse.

Studioet til Elisabeth Balstad har tålt tidens tann. (Foto: Presse).

Gamle, kjente trakter

Etter 50 år som kunstner, får vi en karrieredekkende retrospektiv med Elisabeth Bolstad på Kunstmuseet Nord-Trøndelag.

Utstillingen har fått den passende tittelen «Tilbakeblikk», og viser en selvlært kunstner i den abstrakte maleriske verdenen som har et godt stykke arbeider i bagasjen. Vi kjenner ikke Bolstads kunstnerskap, men blir svært fristet av tanken på å se hvordan en kunstners uttrykk har har fulgt ulike perioder og deres tidsånd.

Fargefelter og former i uventede komposisjoner vekker assosiasjoner til den historiske kunstnergruppen «Gruppe 5», og Bolstad har selv erfaring fra den ikke ulike Namdal kunstgruppe. De hadde en finger med i utbredelsen av kunstmiljøet i området, og kan delvis takkes for den videre etablerte kulturen vi har der i dag.

Nå får hun et anerkjennende blikk fra fylket og du en gyllen mulighet til å se en kunstner som har nektet å legge fra seg penselen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner