Sesongen ringes inn med passende utstilling
Dropsfabrikken i Trondheim har sin egen høstutstilling, men er sparsomme med bilder og beskrivelser.
Utfordrergalleriet i Ila har invitert inn en rekke kunstnere med variable uttrykk. Blant dem er det enkelte vi har mer sansen for enn andre. Særlig ser vi at noen av kunstnerne evner å beherske fargespill til den grad at ellers kjedelige motiver blir spennende.
Høstutstillingen hos Dropsfabrikken ser ut til å følge til dels samme oppskrift som den i hovedstaden. Et sprikendekunstnerlag samles under samme tak, men uten en konseptuell paraply. Det er ikke nødvendigvis et dårlig trekk, men det legger desto større press på enkeltverkenes evne til å fungere sammen.
Vi får inntrykk av en kunstkatalog, med trykk, malerier og kanskje tegninger. Høstutstillingen på Dropsfabrikken er stedet for variasjon og egne tolkninger, snarere enn en forhåndsbestemt fortelling.
Usikre forventninger
Pei-Han Lins utstilling på Trondhjems kunstforening er utstyrt med en ordknapp utstillingstekst.
Lin er en tverrfaglig kunstner, med tematisk research sentralt i sin praksis. Det har tilsynelatende vært viktig å gjøre dypdykk i ulike internasjonale dilemmaer og menneskelige spørsmål i tidligere prosjekter.
Fra disse prosjektene oppstår verker med en ein av digital-teknisk pondus, utspekulert bruk av symbolikk og en fleksibel stilart på tvers av sjangre.
Men hva slags type verk skal tilskueren møte denne gang? Vil de lide av høy konseptuell og ekskluderende sjargong, eller er de følgesvenner som mater sine interesser gjennom ledende virkemidler og behjelpelig utstillingstekst?
Uavhengig av kunstnerens ambisjoner, så kan vi trygt fastslå selvsikkert formspråk som vekker interesse.
Gamle, kjente trakter
Etter 50 år som kunstner, får vi en karrieredekkende retrospektiv med Elisabeth Bolstad på Kunstmuseet Nord-Trøndelag.
Utstillingen har fått den passende tittelen «Tilbakeblikk», og viser en selvlært kunstner i den abstrakte maleriske verdenen som har et godt stykke arbeider i bagasjen. Vi kjenner ikke Bolstads kunstnerskap, men blir svært fristet av tanken på å se hvordan en kunstners uttrykk har har fulgt ulike perioder og deres tidsånd.
Fargefelter og former i uventede komposisjoner vekker assosiasjoner til den historiske kunstnergruppen «Gruppe 5», og Bolstad har selv erfaring fra den ikke ulike Namdal kunstgruppe. De hadde en finger med i utbredelsen av kunstmiljøet i området, og kan delvis takkes for den videre etablerte kulturen vi har der i dag.
Nå får hun et anerkjennende blikk fra fylket og du en gyllen mulighet til å se en kunstner som har nektet å legge fra seg penselen.
