Alle monner
Celine Mathieu er konseptuell og har en tillit til objekter som minner om A K Dolven.
Men i større grad enn hos nordmannen, er det objektenes opprinnelse og funksjon som sammen skaper det komplekse narrativet, om vi skal tro tidligere arbeider.
Kommersiell materialitet står sentralt:
Gjenstandenes handelsrute – som når en designerhåndbag først ble kjøpt med penger fra tidligere utstillingsvederlag og deretter solgt videre på en gjenbruksside – blir en del av verket.
Et referansenett som dette er ofte avhengig av at vi får ekstra informasjon, en readymade metter sjelden den estetiske lysten alene. Forhåpentligvis blir gjestene tilbudt noe lesestoff som kan gi en inngang til til Mathieus idéverden.
Lignende premisser ser ut til å dominere i hennes kommende utstilling på Kunsthall Trondheim. En utstilling perfekt for tilskueren sulten på utfordrende samtidskunst.
Storslagen kunst i trønderstaden
Da Christian Lorck Schive døde i 1879, etterlot han og konen ingen barn.
I stedet etablerte de et legat, med solide inntekter fra 90 tomter rundt om i Trondheim. Pengene var opprinnelig ment for Schives egen nevø, men inntektene ble samlet til en pris for fremragende samtidskunstnere etter overtagelsen av fagorganisasjonen Norske billedkunstnere.
Siden den gang har prisen stått rakrygget som en av Europas største utdelinger, med en samlet pott på én million kroner.
Pengene fordeles på fire heldige nominerte, som deretter lager hver sin utstilling i den gamle bispegården. Vinneren stikker også av med en pengepris.
Årets utvalgte er Anawana Haloba, Marthe Ramm Fortun, Silje Linge Haaland og Toril Johannessen.
De fire har gjort minneverdige inntrykk ved tidligere anledninger, og får nå et solid utstillingsbudsjett.
Dette er et ensemble kunstnere som man definitivt må få med seg om man skal ha en finger på den skandinaviske kunstpulsen.
Utstillingen har allerede høstet gode anmeldelser.
Eim av svette
Lademoen kunstnerverksteder har lenge huset en gymsal med patina og sjarm. Nå går rommet fra å huse fysisk til visuell aktivitet.
Etter en lengre dvale gjenåpner Babel visningsrom – stiftet av LKV selv – i de atletiske lokalene.
Tittelen «Babel Remix» antyder en miks av uttrykk og medier, og peker antagelig på kunstnerne som har atelier ved Lademoen. Samtidig er det en fin halerefererende tittel til visningsrommets aller første utstilling, «Babel Mix».
Som ekstra lokkemiddel åpner også resten av Kunstnerverkstedet sine dører parallelt med vernissasjen. Dermed får publikum sjansen til både å se utstillingen og utforske et av Trondheims viktigste kunstnerbygg fra innsiden.
