Skjult søknad og bakromspekulasjoner. Derfor var han ikke på søkerlisten

Det var kun to ukers frist til direktørjobben i Kulturdirektoratet. Flere reagerte på den korte fristen, og spekulerte i om ansettelsen var besluttet på bakrommet. (Foto: Kulturtanken.)
Det var kun to ukers frist til direktørjobben i Kulturdirektoratet. Flere reagerte på den korte fristen, og spekulerte i om ansettelsen var besluttet på bakrommet. (Foto: Kulturtanken.)
Forhåndsfavoritt Øystein Strand var anonymisert fra søkerlistene til toppjobben i Kulturdirektoratet. Slik forklarer staten anonymiseringen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Øystein Strand blir ny direktør i Kulturdirektoratet. Han kommer fra Koro, hvor han ba om unntak fra offentlig søkerliste. Ansettelsen skjedde etter utvidet frist og dramatikk.

– Min begrunnelse for å søke om unntak fra offentlighet var Koro.

Det oppklarer toppbyråkrat Øystein Strand, som blir Kulturdirektoratets nye direktør.

Han kommer fra Koro, Kunst i offentlige rom, der han knapt rakk å bli varm i direktørstolen før han rykket oppover. Både Koro Kulturdirektoratet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.

Koro produserer og finansierer kunst i offentlige rom langs hele Norge, for eksempel når det bygges nye skoler eller andre offentlige bygg.

Annonse

Men Kulturdirektoratets nyansettelse skjedde ikke uten dramatikk.

Opprinnelig var fristen for å søke stillingen på to uker. Flere reagerte på den korte tiden, og spekulerte i om stillingen i realiteten var besluttet på bakrommet.

Det var den ikke, bedyret Kulturdepartementet. De utsatte fristen med to ytterligere uker.

Departementsråd i Kulturdepartementet, Kristin Berge, forklarte at de etter første frist tok en vurdering med rekrutteringsbyrået om å forlenge fristen.

Les mer: Han blir ny direktør for Kulturdirektoratet

Kulturminister Lubna Jaffery (AP) presenterer regjeringens strategi for å sikre ytringsfriheten. (Foto: Geir Bergersen Huse.)
Kulturdepartementet, som håndterer ansettelser i både Koro og Kulturdirektoratet, ledes av kulturminister Lubna Jaffery (AP). (Foto: Geir Bergersen Huse.)

Urolige tider

Kulturdepartementet, som håndterer ansettelser i både Koro og Kulturdirektoratet, bekrefter til Subjekt at Strand ba om å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten.

I forarbeidet med offentliglovens paragraf 25 skal det mye til at før en søker kan holdes unna den offentlige søkerlisten. Hovedregelen er åpenhet: allmennheten har rett til å vite hvem som søker offentlige stillinger, særlig når det gjelder lederjobber.

Det skal gjøres unntaksvis, begrunnes etter en nøye, individuell vurdering. I særskilte situasjoner, som der en selvstendig næringsdrivende risikerer tap av kunder, eller en offentlig leder søker ny jobb midt i en omorganisering, kan forsvare anonymisering.

Kulturdepartementet begrunner anonymiseringen med en «helhetsvurdering» av Strands begrunnelser for å bli unntatt:

– Øystein Strand ba om å bli unntatt offentlig søkerliste. Det følger av offentleglova § 25 andre ledd at en søker kan be om å bli unntatt den offentlige søkerlisten. Grunnlag for å gi unntak fra søkerliste fremkommer ikke av bestemmelsen, men det gjøres en helhetsvurdering av de særlige grunnene som oppgis av den som søker, skriver kommunikasjonssjef Simon Solholm Stjern på vegne av departementet.

Strand ønsket å bli unntatt offentligheten, og begrunner det med urolige tider i Koro, med usikkerhet og midlertidighet over lengre tid.

Forgjengeren til Strand i Koro, Sigurd Sandmo, ga seg etter under tre år, mindre en halvparten av åremålet. I sommer forsvant Nora Ceciliedatter Nerdrum fra Koro. Etter å ha vært sjefskurator og leder for kunstseksjonen, går hun videre til å bli samlingsdirektør i Nasjonalmuseet.

På toppen av dette kom det nye Regjeringskvartalet, forteller Strand:

– Dette sammenfaller med en ekstraordinært stor arbeidsmengde akkurat nå i forbindelse med blant annet vårt arbeid i det nye regjeringskvartalet.

Han fortsetter:

– Jeg har jo nettopp startet i et nytt åremål i Koro og ønsket ikke å risikere fremdriften i store og krevende prosjekter ved å skape unødvendig uro hos ansatte, samarbeidspartnere og oppdragsgivere dersom jeg ikke skulle få jobben.

Dermed var det opp til Kulturdepartementet å vurdere Strands ønske om å bli unntatt.

Les mer: Kulturministeren må svare om korrupsjonsanklager

Kulturrådet og Kulturdirektoratet holder til ved Mølleparken langs Akerselva i Oslo. (Foto: Kulturdirektoratet.)
Kulturdirektoratet holder til ved Mølleparken langs Akerselva i Oslo. (Foto: Kulturdirektoratet.)

Lang erfaring fra kulturbyråkratiet

Strand har erfaring som direktør fra både Koro og fra Kulturtanken, og som avdelingsdirektør i Kulturdirektoratet og Kulturdepartementet.

Fra 2015 til 2020 var han avdelingsdirektør i Kulturdepartementet.

Derfra rykket han ut til til andre offentlige virksomheter – der toppjobben fortsatt besettes av Kulturdepartementet:

1. mars 2020 ble Strand konstituert som direktør i Kulturtanken. Denne midlertidige stillingen hadde han hele tre år frem til 2023. Da stillingen ble utlyst ble han likevel ikke valgt til å fortsette.

Fra 2023 frem til oktober 2024 var han direktør for kunstnerisk produksjon og formidling i Kulturdirektoratet.

I oktober 2024 ble han konstituert direktør i Koro. Så sent som 3. juni i år ble han endelig bekreftet som direktør i Koro. Etter kun ett år er det altså klart at han forlater Koro.

Etter planen vil han lede Kulturdirektoratet fra 1. mars 2026.

Les mer: Har Kulturrådet brutt loven? Dette sier juristene

Koro holder til i Victoria Terrasse 11 i Vika i Oslo. (Foto: Koro.)

Slik forklarer Strand prosessen

– Siden det drøyde litt med utlysning av direktørstillingen i Kulturdirektoratet, så valgte jeg å gå all-in på å søke direktør-stillingen i Koro, og var veldig glad for å bli tilbudt et åremål der fra 1. juli, forklarer Strand til Subjekt.

Koro-jobben er superspennende, mener Strand, og hadde på det tidspunktet slått fra seg tanken på å gå til Kulturdirektoratet.

Men på slutten av sommeren ble han kontaktet av rekrutteringsbyrået som jobbet med ansettelsen av Kristin Danielsen etterfølger.

– Utsikten til å lede en virksomhet som jeg mener er enormt viktig for samfunnet generelt og for kulturlivet spesielt, og hvor all erfaring og kunnskap som jeg har tilegnet med så langt i livet både gjennom jobb og studier er relevant og anvendelig, fristet meg rett og slett veldig.

Han utdyper:

– Jeg valgte derfor å søke, og opplever å ha vært med i en god og grundig rekrutteringsprosess med flere intervjuer og testing, og heldigvis for min del også med et godt resultat.

Les mer: Kulturpolitiker forsvinner fra Stortinget. Nå renner tilbakemeldingene inn 

Verket «Queens of the Tear Duct» av Tiril Hasselknippe, Koro-prosjekt for Domus juridica, Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo. (Foto: Werner Zellien.)
Verket «Queens of the Tear Duct» av Tiril Hasselknippe er et av mange Koro-prosjekt som sto på Domus juridica, bygget tilhørende Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo. (Foto: Werner Zellien.)

Gleder seg skikkelig

Nå som Strand har fått jobben, vil han benytte anledningen til å si at han gleder seg skikkelig.

Han går inn i dette med et stort og genuint engasjement for både kulturfeltet og virksomheten.

– Jeg ser frem til å ta opp igjen samarbeidet med kompetente og dedikerte tidligere kolleger i Kulturdirektoratet, og med de kollegiale organene som direktoratet er sekretariat for.

Det med tungt hjerte han forlater Koro etter så kort tid:

– Fordi det har vært en udelt glede å jobbe med det viktige samfunnsoppdraget og de flinke og hyggelige folka der.

Strand er glad for at han får anledning til å fortsatt holde tak i noen av de viktige prosessene Koro står midt oppe i nå. Derfor starter han ikke i Kulturdirektoratet før 1 mars.

– Når Kud nå skal lyse ut stillingen som Koro-direktør er det en mulighet for at ny direktør er på plass til jeg slutter. Den jobben anbefaler jeg på det aller varmeste.

Les mer: Nye dokumenter: Egne ansatte slår alarm i Kulturdirektoratet

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker