Etter Louvre-tyveriet: Norske museer mener de har gode sikkerhetsrutiner

Det tok ikke lang tid etter det spektakulære tyveriet i Louvre før publikum igjen slapp inn i museet. Målet for verdens kunstinstitusjoner er å være åpne og lett tilgjengelige for publikum – og ikke framstå som de rene fort. (Foto: Emma Da Silva/AP/NTB.)
Det tok ikke lang tid etter det spektakulære tyveriet i Louvre før publikum igjen slapp inn i museet. Målet for verdens kunstinstitusjoner er å være åpne og lett tilgjengelige for publikum – og ikke framstå som de rene fort. (Foto: Emma Da Silva/AP/NTB.)
Etter smykketyveriet i Louvre i Paris gransker museer verden over risikoen på nytt. Norske museer mener de har oppdaterte og gode sikkerhetsrutiner.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Dagen etter kuppet ved Louvre var ansvarlige ved kjente museer i Washington i USA i full gang med å snakke sammen, vurdere og planlegge hvordan de kunne styrke sin egen sikkerhet.

– Vi tok en gjennomgang av hendelsen, forteller Doug Beaver, sikkerhetsspesialist ved National Museum of Women in the Arts i Washington i USA.

La nye planer

Han forteller at han deltok i digitale møter med nærliggende institusjoner, blant dem Smithsonian og National Gallery of Art.

– Deretter utviklet vi en plan på dag 2 og begynte å sette ting ut i livet på dag 3, 4 og 5, sier han videre.

Annonse

Kunstansvarlige ved museer over hele verden spør seg helt sikkert: Kan det skje her?

Mange kunstinstitusjoner vil likevel ikke offentlig kommentere verken tyveriet i Louvre eller egne sikkerhetstiltak, konkluderer nyhetsbyrået AP etter å ha tatt kontakt med en rekke museer.

Et pågående arbeid

I Norge svarer kunstinstitusjoner NTB har tatt kontakt med, at sikkerhet er et «pågående arbeid».

– Astrup Fearnley Museet tar sikkerhet på høyeste alvor. Sikkerheten ved museet blir kontinuerlig vurdert ut fra det enkelte verks behov for sikring og med utgangspunkt i hendelser og trender ellers i samfunnet, men vi kommenterer ikke konkrete og enkelte sikringstiltak ved museet, svarer kommunikasjonsansvarlig Stein-Inge Aarhus på spørsmål fra NTB.

Alv Hågård Gustavsen, kommunikasjonsrådgiver ved Nasjonalmuseet , svarer i samme bane.

– Vi tar alltid en evaluering i lys av hva som skjer rundt oss, og oppdaterer trusselbildet deretter. Men dette er en kontinuerlig prosess, sier Gustavsen og legger til at Nasjonalmuseet er et nytt museum og ikke kan sammenlignes med en gammel institusjon som Louvre.

Frankrikes sjefarkitekt for historiske monumenter, François Chatillon, påpeker også at Louvre var et middelaldersk, kongelig palass.

– Mange museer, særlig i Europa, holder til i historiske bygninger som ikke ble oppført med sikte på å sikre kunst, sier han.

«Skrik»-tyveriet

I Norge hadde vi for over 30 år siden et oppsiktsvekkende tyveri av Edvard Munch-maleriet «Skrik». To tyver satte opp en stige, knuste et vindu og fikk med seg det verdenskjente maleriet fra Nasjonalgalleriet i Oslo.

«Takk for dårlig sikring» sto det skrevet på postkortet som lå igjen på gulvet i museet etter tyveriet som skjedde 12. februar 1994.

I dag svarer det langt nyere og mer moderne Munch-museet at sikkerheten ligger på et høyt nivå.

– Vi kan ikke si noe spesifikt om det, men sikkerheten er allerede på et svært høyt nivå. Vi vurderer risikobildet fortløpende og gjør tiltak dersom vi finner det nødvendig, sier presseansvarlig Maren Lindeberg.

Henger godt med

Det noe eldre Henie Onstad-senteret , som ble åpnet i 1968, mener at de henger godt med i tiden når det gjelder sikkerhet.

– Vi oppdaterer vår praksis hele tiden når det gjelder sikkerhet. Dette gjør vi i tråd med kravene til utlånerne, sier Therese Manus, markeds- og kommunikasjonsdirektør ved kunstsenteret.

– Vi låner verk fra andre institusjoner rundt om i verden og går alltid gjennom rutiner og krav fra utlånere. Vi har sikkerhetstiltak som er i tråd med internasjonale krav, sier hun.

Da tyveriet ved Louvre ble kjent, overrasket det selvsagt også staben ved Henie Onstad.

– Som de fleste ble vi jo sjokkerte og overrasket. Det er jo ikke noe sånt man går og venter på, sier Manus.

Også ved Kulturhistorisk museum gjorde tyveriet inntrykk. Assisterende museumsdirektør Karl Kallhovd sier at et slikt tyveri selvsagt blir gjenstand for diskusjon og en viktig påminnelse om sikkerhet.

– Men vi har løpende vurderinger, gjennomganger og analyse av sikkerhetstiltakene våre. Dette gjør vi hele tiden, sier han og legger til at de ikke setter i gang noe spesielt etter Louvre-hendelsen.

Museumsbygningen ble reist i 1898–1902. Men Kallhovd er ikke bekymret for at byggets alder gjør det mer sårbart for tyveri.

– Bygget er nyrenovert, sier han og legger til at han var mer engstelig for klimapåvirkning enn tyveri før det ble renovert.

Ikke festninger

En felles utfordring for alle kunstinstitusjoner og museer er at de skal ivareta sikkerheten og samtidig være et sted publikum føler seg velkommen.

– Det viktigste på museer er besøksopplevelsen, understreker Beaver fra Washington.

– Vi vil at besøkende skal komme tilbake. Vi vil ikke at de skal føle at de er i en festning sier han til nyhetsbyrået AP.

Smertefullt for Louvre

Dette er en smertefull problemstilling for Louvre i dag. Direktør Laurence des Cars har erkjent en forferdelig svikt i sikkerhetstiltakene, og Paris’ politisjef Patrice Faure har pekt på at museet hadde gamle sikkerhetssystemer.

Men selv om kritikken har haglet, har det verdenskjente museet også fått mange støtteerklæringer.

– Museer er steder for formidling og forundring, het det i solidaritetsbrevet fra flere internasjonale institusjoner, et brev som nylig sto på trykk i den franske avisa Le Monde.

– Selve essensen i museer ligger i deres åpenhet og tilgjengelighet. De er ikke festninger eller hemmelige hvelv, het det videre i brevet.

Les også: Slik skal du snakke: Staten klar med ny gaid for omtale av transpersoner

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker