Ungdommene i fokus
At samtidskunsten har en manglende tilstedeværelse i tenårigers hverdag er det ingen tvil om. Diskursen sliter med å rette pekefingeren på hovedårsaken, sannsynligvis er det fler. Dermed skal det anerkjennes en velfortjent hyllest til Kunsthall Trondheim og deres bidrag i kampen for tilgjengelig kunst.
Nå har fire unge kunstnere mellom 16 og 19 år fått en gyllen mulighet til å utforske sin egen visuelle formgivning, samt å lage en utstilling. Veiledning har de fått av et team fra kunsthallen.
Som tilskuer kan du forvente maling, installasjon, video og tegning. Et knippe utvalg av dagens unge kreative idéverden, der altså. Spennende!
Kunstnerkometen inntar trønderstaden
Hun var allerede en sentral skikkelse i kunstverdenen da hun ble med i «Kunstnerliv»-serien til NRK. Der ble Sandra Mujinga en kreativ kraft anerkjent også av folk flest. San fortsetter å befeste sin posisjon som en av Norges viktigste kunstnere.
Et omfattende utstillingsvirke, både nasjonalt og internasjonalt, vitner om et kunstnerskap i stadig utvikling, men med en urokkelig posisjon. Hennes produktive driv følges av stadig nye og dristige retninger.
Sci-fiens ikonografi er et tilbakevendende virkemiddel. Sjangerens atmosfære og utenomjordiske skikkelser er blitt kokt ned til essensielle elementer eller karaktertrekk. Dette er særlig tydelig i hennes siste utstilling på Stedelijk Museum i Amsterdam.
Gjennom disse elementene bygger hun fremtidsfortellinger som både kommenterer sosiopolitiske forhold og utmerker seg med sterke visuelle uttrykk. En bragd, rett og slett.
Vi gleder oss til å se hva hun byr på i den gamle posthallen som huser Pomo.
Smårollinger snakker sammen
Moa Håkanssons karakterunivers er ikledd leire. I samspill med hverandre på TSSK skaper de et narrativ og fremstår som fortellinger om mellommenneskelige relasjoner og atferd.
Hun bygger figurene av enkle leireformer – pølser og plater – som formes med metallverktøy eller hender, før de dekkes med flytende, farget leire. En prosess hun beskriver som intuitiv. Resultatet er keramiske skulpturer med troverdige, til dels hudlignende overflater.
Her opplever vi en praksis som sløyfer både karakteristiske skikkelser og meningsskapende komposisjoner. Av det vi har sett ligger alt til rette for en anbefaling.
