Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er månedens viktigste utstillinger

Uke 45
Utstillingstittelen er hentet fra et av Charlie Roberts verk. (Foto: Presse).

Oppgjør med oppskriften

Klumsete forberedelser av enkle middager brukes som kunsthistorisk kikkert på Eiklid Rusten. Et stjernespikket kunstnerlag bruker maleriet til å ta avstand fra det romantiserte idealet om et finpusset ferdigstilt kunstverk.

Derimot får vi inntrykk av en hyllest til enhver kunstners skreddersydde prosess.  At det befinner seg et ærligere inntrykk i det, enn en pyntelig beskrivelse.

Både Charlie Roberts og Trude Viken har tidligere vekket stor begeistring hos oss. Sett side om side oppstår en spennende visuell kontrast. Etterfulgt av Sophie Larrimore formgivning fungerer som en bro dem imellom.

Christian Messels «Jeg fant, jeg fant 3» gjør oss glade.

Karameller du både kan sutte og titte på

Bilder påvirker vår forståelse av verden, enten de er malerier, foto, illustrasjoner, eller film.

Pressemeldingen til den kommende utstillingen på Galleri K viser Christian Messels interesse for dette. Den gir dessuten en solid innføring i tankemønstrene som ligger bak hans arbeider.

Uavhengig av hvilken konseptuell retning Messel arbeider innenfor, vekker hans pointilistiske og pikselerte arbeider vår estetiske lyst. Strukturene som oppstår i de utallige små mønstrene gjør selv de enkleste motivene interessante å se på.

Disse figurene, byggene og objektene har assosiasjoner til makt og samfunnsstruktur. Ved å endre deres størrelse og perspektiv oppstår en revisjon av hva de står for og hvor avhengige de er av deres opprinnelige kontekst.

Gjennomtenkte landskap oppstår i hans komposisjoner, om det så er mosaikk, trykk eller maleri. Nå får vi trolig litt av hvert.

Her er et utsnitt fra videoinstallasjonen «Curses: Final Girls». (Foto: Presse).

Huldras kvaler med K-pop

Frelst etter Yu Shuk Pui Bobbys tidligere utstilling på UKS, ser vi oss nå nødt til å anbefale hennes utstilling på Fotografiens hus.

Lekenhet preget hennes tidligere utstilling. Samtidig opplevde vi en fintfølende metodikk og seriøsitet.

Hennes fiktive fortellinger bruker referanser fra pop og folklore. Et sentralt virkemiddel i kjernen i utstillingen hennes på Fotogalleriet.

Der forrige utstilling tok utgangspunkt i hemoroider som forteller, er det nå frykt som står sentralt i videoarbeidet hun har produsert i samspill med taiwanske Wendy Chih-Tung Lin.

Igjen tematiserer hun en agens som berører folk flest på tvers av tid og kultur. Filmen vil etter alt å dømme belyse møter med frykt som hjemsøkende kraft i et visuelt univers som sløyfer kjente og ukjente estetiske sjangre.

Vi gleder oss!

Anawana Haloba jobber trolig intenst fram til utstillingen. Her på en av arbeidene som skal vises. (Foto: Presse).

Intitusjonell resonans

Anawana Halobas stormende internasjonale karriere er av kaliber mange har bitt seg merke i. Hun deltok på Berlinbiennalen 2025, ble nominert til Lorck Schives kunstpris og trer nå inn i lyshallen på Nasjonalmuseet.

Tittelen «I want to tell you something» peker til et ønske om å tilgjengeliggjøre personlige refleksjoner, en gyllen mulighet med tanke på museets besøkstall.

Disse tankene har utgangspunkt Sør-Afrikas kolonihistorie. Tidligere arbeider viser en evne til å veve sammen kolonihistorie, maktstrukturer og marginaliserte fortellerstemmer, til den grad at deres substans og sammenheng blir tilgjengelig for tilskueren.

Vi har troen på at hennes tidligere arbeider, som nå samles under samme tak, i tillegg til et nytt magnum opus, opprettholder sin politiske brodd i Nasjonalmuseets kontekst.

Her er ett av arbeidene som vises, vi håper på mer lysglimt som i øverste venstre hjørne. (Foto: Presse).

Munch og Hockney vibber

Torbjørn Sørensens tidvis David Hockney-inspirerte malerier vekker vår interesse. Han har en god evne til å gjengi figurative scener med behersket ekspresjonistisk vri.

Enkelte arbeider er riktignok for pene. Men i dem aner vi potensialet for nye vendinger.

Nå blir synsingen tilsynelatende oppfylt på OSL Contemporary. Skikkelsene som tidligere var møysommelig plassert som en viktig del av komposisjonen, er nå blitt mye mindre og isolerte i anonyme landskap, forholder man seg til pressemeldingens eneste bilde.

Her har Sørensen mer tillit til sine landskap og lar dem stå for mesteparten av meningsproduksjonen.

Syvende november er det performance i form av en forelesning på Podium. Mer informasjon på deres sosiale medier. (Foto: Presse).

Krabbens ord består tidens tann

Digital og fysisk arbeidskraft står i fare for å erstattes av kunstig intelligens, og i store deler av Europa overstiger prisveksten reallønnsveksten. Selv kunstnerisk praksis presses inn i markedets høye krav om hyppig produksjon.

Gruppeutstillingen «Useful Work versus Useless Toil» på Podium rykker i dette rammeverket.

Her møtes blant andre Selma Selman, Victor Santamarina og Damien Ajavon under kurator og tidligere kunstredaktør i Subjekt, Una Mathiesen Gjerde.

Du kan forvente håndverk og tekstil til mer teknologiske uttrykk, som vil undersøke hvordan det kapitalistiske produksjonsregime former mennesket på mange måter.

Podium har en tendens til å levere utstillinger av høy kaliber. Vi tror ikke du blir skuffet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg