Etterlyser disiplinering i kulturlivet:

– Hvordan kan du bevise at kunst er verdt mer enn det koster?

Det er disiplinerende å lage kunst som ikke trenger offentlig økonomisk støtte, mener den omdiskuterte debattanten Martin Bech Holte. Likevel tror han staten kan ha en rolle å spille. (Foto: Iver Skrede.)
Det er disiplinerende å lage kunst som ikke trenger offentlig økonomisk støtte, mener den omdiskuterte debattanten Martin Bech Holte. Likevel tror han staten kan ha en rolle å spille. (Foto: Iver Skrede.)
Det er noe «ekte» med kunst som lever av egne inntekter, mener samfunnsøkonom Martin Bech Holte. Offentlig finansierte kunstnere tjener også egne penger, svarer bransjetopp.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Samfunnsøkonom Martin Bech Holte slår et slag for kunst som klarer seg uten statlig finansiering.

Norge bruker mye penger på kultur, spør samfunnsøkonom og forfatter Martin Bech Holte.

Nå spør han seg om vi gjør det på riktig måte. Holte mener den offentlig finansierte kultursektoren er for dårlig til å rettferdiggjøre seg selv.

Han mener det handler det om å rettferdiggjøre at folk har er villige til å betale for det, forteller han i podkasten «Danby Choi + 1».

– Hvis du er villig til å betale 300 kroner for en teaterbillett, da beviser det at kunsten er verdt minst 300 kroner for folk, sier han, og fortsetter:

Annonse

– Hvis 1.000 mennesker ikke var villige til å betale 300 kroner, hvordan skal du da bevise at det er verdt mer enn kostnaden?

Ikke alle er enige i at verden er så enkel.

Les også: Så mye tjener toppene i musikkbransjen

Vil desimere offentlig sektor

Holte er aktuell med boken «Alternativ statsbudsjett». Til E24 sier forfatteren at han ønsker å kutte 225 milliarder kroner i norske offentlige utgifter over fire år, omtrent en tidel av et årlig statsbudsjett.

Han tror skattelettelser kan stimulere arbeid og økonomisk vekst. Han mener staten kan ha en rolle å spille i å spille i sektorer der markedet ikke fungerer godt:

– Én utfordring for Norge er at vi er et veldig lite marked. Det gjør at det naturlige markedet for én kunstner er lite, sier han, og fortsetter:

– I hvert fall hvis du lager noe som er norsk.

Samtidig er det noe «ekte» og «ærlig» når kulturarbeidere klarer å leve av kunsten for egen maskin, mener han:

– Det er egentlig beviset på at du har skapt nok verdi til at det rettferdiggjør innsatsen din.

Det er disiplinerende, mener han.

Offentlig finansiert kultur tjener også egne penger – og er dessuten populært, mener bransjenestor.

Les også: Amrit Kaur: – Nei, Klassekampen. Jeg er ikke motstander av demokrati

Han er billedkunsternes portvokter mot verden. (Foto: Jannik Abel.) OCA NBK Ruben Steinum
Han er billedkunstnernes portvokter mot verden. (Foto: Jannik Abel.)

Fri og finansiert

Direktør i Office for Contemporary Art Norway (Oca), Ruben Steinum, synes ikke at kunst og kultur primært er et nyttespørsmål.

– Kunsten skal ta stor plass i samfunnet og kunsten skal være fri. Det er det viktigste. For å få til dette er jeg overbevist om at offentlig finansiering er formålstjenlig, sier Steinum.

Det er også et marked, forteller han:

– Vi må heller ikke glemme at kunstnere som tar oppdrag fra det offentlige også tjener sine egne penger.

Men måten man måler kultur i et samfunnsøkonomisk perspektiv er gjerne et uttrykk for den verdien man måler etter.

– Jeg er generelt positiv til ulike måter å forsøke å måle kunstens verdi på, slik som for eksempel deltagelsesmåling.

Samtidig mener han det er viktig å måle kvalitet over tid:

– Vi bør ikke bare se hvor mange plasser vi får per krone, men også gjøre forskning over tid på hvilken betydning kunst har for publikum og deltagere.

Steinum viser til at så mange som 57 prosent av befolkningen mener det er viktig at staten finansierer kunst og kultur økonomisk. Undersøkelsen ble gjort av Ipsos på vegne av Kulturdirektoratet på starten av 2025.

– Det vil jeg si er en god indikasjon på at kunsten er ønsket og har en viktig rolle, sier Steinum.

Klagestorm mot NRK etter Eurovision-avgjørelse om Israel

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker