Fortellingen «Europa» er et av det 20. århundrets mest geniale verker

Jonas Gahr Støre og Norge står utenfor EU. Europakommisjonens president Ursula von der Leyen vil gjerne ta oss inn i varmen – vil folket? Da trenger vi en overbevisende fortelling, skriver Julian Tepfers. (Foto: Virginia Mayo/AP Photo/NTB.)
Jonas Gahr Støre og Norge står utenfor EU. Europakommisjonens president Ursula von der Leyen vil gjerne ta oss inn i varmen – vil folket? Da trenger vi en overbevisende fortelling, skriver Julian Tepfers. (Foto: Virginia Mayo/AP Photo/NTB.)
Hvis vi ser på det europeiske fellesskapet som det litterære mesterverket det er, kan vi lettere tro på det politiske prosjektet.
Om skribenten
Julian Tepfers er student ved University of Cambridge.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Julian Tepfers tar til orde for en større fortelling om europeisk fellesskap.

Europeisk fellesskap er en fortelling. Det er en lang, turbulent, brokete, men fantastisk fortelling om hvem vi som europeere er og hva vi har vært igjennom sammen.

Men disse lange linjene havner i bakgrunnen i debatten om Norges rolle i det europeiske fellesskapet. Økonomi, lovgivning, energi, alle temaene som dominerer debatten, har det umiddelbare for øyet.

Jeg ønsker meg en større fortelling om europeisk fellesskap.

Les også: En ny kald krig vil ikke ende godt for Europa

Annonse

Fortellingen om et samlet Europa

Kritiker og forfatter Edward Said så på nasjoner som narrativer. Han knyttet dermed politikken og litteraturen sammen.

Vår nasjonale tilhørighet er en del av vår lange felles historie. Men vår historie er bare én del av et sammensurium av andre nasjonale narrativer. Sammenstillingen mellom det politiske og det litterære utfolder seg i sin helhet i forsøket på å veve disse narrativene sammen til en større fortelling: Europabevegelsen. For i denne politiske bevegelsen var litteratene sentrale.

Thomas Mann, Stefan Zweig, Paul Valéry, og ikke minst vår egen Arnulf Øverland, var alle forfattere, og alle europeere, i ordets rette forstand. De var alle sentrale aktører i sine nasjoners Europabevegelser. De hevet dermed blikket fra deres nasjonale narrativer og så dem som en del av en større fortelling.

Denne nye fortellingen om et samlet Europa trengte åpenbart deres fantasi. Den trengte det dikteren Samuel Taylor Coleridge kaller en «poetisk tro», og mye av den. Fordi denne nye fortellingen om europeisk fellesskap var et av det 20. århundrets største verker.

Les også: Har jøder mer enn ti år igjen i Europa?

Vi trenger det dikter Samuel Taylor Coleridge kalte for en «poetisk tro», mener innleggsforfatteren. (Foto Hulton/Getty.)

Mitt ønske som leser

Det er akkurat denne troen på fortellingen om Europa som vi har glemt i dagens EU-debatt.

En fortelling er en helhet med en begynnelse og en forhåpentligvis lykkelig slutt. Men et sted i midten har vi mistet syne av den fantastiske begynnelsen og drømmen om slutten, til fordel for de små økonomiske og juridiske detaljene.

Detaljene er absolutt viktige. Men de er viktige nettopp som en del av helheten. De er viktige som en del av den større fortellingen.

Jeg ønsker meg en EU-debatt som har hele fortellingen for øyet. Det er nemlig den fantastiske fortellingen om europeisk fellesskap som har en overbevisningskraft uten like. Hvis vi ser på det europeiske fellesskapet som det litterære mesterverket det er, kan vi lettere tro på det politiske prosjektet.

Coleridge kaller det en poetisk tro, en opphevelse av tvil. Tvilen melder seg i detaljene. Det er ved å se på hele fortellingen at vi husker den fantastiske begynnelsen og har øynene rettet mot den lykkelige slutten.

Som leser ønsker jeg meg en slutt der vår karakter, nasjonen Norge, er med.

Les også: Vi har allerede sett hvordan kampen mot desinformasjon blir misbrukt av EU

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen