Unikt samarbeid mellom Kunstnernes hus og Lofoten filmfestival

– Stoisk øvelse eller uttenkt bedrageri

Den New York-baserte kunstneren Kenneth Goldsmith har gjenskrevet hele sitt private bibliotek med skrivemaskin i en ny soloutstilling på Kunstnernes hus. (Foto: Kenneth Goldsmith, «Retyping a Library», 2002-2022.)
Den New York-baserte kunstneren Kenneth Goldsmith har gjenskrevet hele sitt private bibliotek med skrivemaskin i en ny soloutstilling på Kunstnernes hus. (Foto: Kenneth Goldsmith, «Retyping a Library», 2002-2022.)
Kenneth Goldsmiths har jobbet med det samme verket i 20 år. Nå er det endelig klart for Kunstnernes hus.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Utstillingen «Retyping a Library» står på Kunstnernes hus.

Det er den amerikanske kunstneren Kenneth Goldsmith som står bak utstillingen «Retyping a Library». Selv skriver kunstneren:  

– I 2002 begynte jeg å gjenskrive biblioteket mitt på skrivemaskin. Dette var under storhetstiden for fildeling og når det å kopiere var alt. Det virket på meg som om ting kun hadde verdi om de eksisterte i flere kopier; politisk og sosialt følte jeg at om ikke alle kunne ha noe, ja da hadde det ingen verdi. 

Gjenskriver sitt eget biblioteket

Utstillingen består av over 200 bokser med manuskript på løkskinnspapir. Kuratorene beskriver det som en stoisk øvelse i oppmerksomhet eller et godt uttenkt bedrageri. 

– Spol frem til nedstengningen. Jeg satt ofte alene i atelieret. Og i disse stundene begynte tankene mine å gå tilbake til 2002 – hva om denne gjenskrivingen av biblioteket hadde gått i en annen retning? Hva om jeg starter den på nytt, lar det utvikle seg til et hybridprosjekt, der litteraturen smeltes sammen med visuell kunst, skriver Goldsmith.

Annonse

I tillegg til manuskriptene har Goldsmith håndtegnet portretter av hver enkelt forfatter.

Prosjektet er en hyllest til litteraturen, og alt det arbeidet som går med i å skape den, mener kuratorene.  

Les også: – Museet er samfunnets hukommelse og identitet

Den italienske kuratorduoen forteller at isolasjon er et av de sentrale temaene for årets utgave av Liaf. Tittelen og kunstnerlisten offentliggjøres på åpningen av utstillingen på Kunstnernes hus. (Foto: Tania Innocenti.)

Kuratorisk samarbeid

Utstillingen er et kuratorisk samarbeid mellom den italienske duoen Francesco Urbano Ragazzi, og leder for Kunstnernes hus Anne Hilde Neset.

– Kenneths arbeid skjuler noen referanser som har inspirert vår utgave av Lofoten internasjonale kunstfestival (Liaf): fra Shelley til Nakamura. Prosjektet er laget av et forfatterskap som er både flerfoldig og singulært, det omhandler isolasjon og fellesskap, digital tilkortkommenhet og demokrati, det presser oss til å tenke mindre på mulighetene i kunstig intelligens og mer på automatiseringen som allerede finnes i menneskesinnet, forklarer de.

Åpningen på Kunstnernes hus den 9. juni vil avsløre tittelen og kunstnerlisten for årets festival.

Goldsmiths «Retyping a Library» er den andre og siste utstillingen før Liaf 2022 går av stabelen i Kabelvåg den 3. september.

Les også: – Tracey Emin er ikke redd

Blant de mange forfatterne finner man alt fra Jun’ichirō Tanizaki og Unica Zürn, til Karl Ove Knausgård. (Foto: Kenneth Goldsmith, «Retyping a Library», Nakamura set.)

Setter spor

Et av de sentrale temaene for årets festival er isolasjon. Et naturlig tema post pandemi.

Det kom også til uttrykk i den første utstillingen, «Something Out of It», som åpnet i forbindelse med den 59. utgaven av Veneziabiennalen tidligere i år.

– Vi setter vårt spor på kunstverden. Vi har mange tilreisende, både fra Norge og internasjonalt, forteller informasjonsansvarlig Siren Løkaas til Subjekt.

Etter over 30 år har festivalen blitt en solid institusjon på den norske kunstscenen, og driftes nå av Nordnorsk Kunstsenter.

– Et mål vi har er å være tilgjengelig, også for folk som kanskje ikke vanligvis interesserer seg for kunst. Vi arbeider lokalt og globalt, og forsøker å inkludere flest mulig. Det er viktig, avslutter Løkaas.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker