Farlig generalisering om islam fra Subjekts debattredaktør

Når det gjelder de 7 prosent av norske muslimer som mener det bør være dødsstraff for blasfemi, vil jeg selvfølgelig si meg helt uenig. De har heller ikke særlig mye kunnskap om sin egen religion, skriver Vetle Grut. (Foto: Rachid Oucharia.)
Når det gjelder de 7 prosent av norske muslimer som mener det bør være dødsstraff for blasfemi, vil jeg selvfølgelig si meg helt uenig. De har heller ikke særlig mye kunnskap om sin egen religion, skriver Vetle Grut. (Foto: Rachid Oucharia.)
At islam utgjør en alvorlig trussel mot ytringsfriheten, er total fiksjon. Tande bør endre en slik polariserende påstand, skriver Vetle Grut.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Vetle Grut svarer på en kommentar fra debattredaktør i Subjekt, Mikkel Ihle Tande. Ha nreagerer på påstanden om at islam er en trussel mot ytringsfriheten. Grut studerer Midtøsten-studier med arabisk ved Universitetet i Oslo.

18. august skrev debattredaktør i Subjekt, Mikkel Ihle Tande, et innlegg om Ytringsfrihetskommisjonens rapport og Salman Rushdie. Der skriver han: «Når man snakker om trusler mot ytringsfriheten, er faren islam utgjør kanskje den mest alvorlige.» Jeg måtte straks skrive en kommentar på Facebook for å forhåpentlig rette på denne misvisende setningen. Jeg er enig i mye i innlegget ellers, men denne setningen alene fortjener et svarinnlegg.

Jeg hadde håpet at Tande ville endre setningen om at islam utgjør en alvorlig trussel mot ytringsfriheten til at det var «jihadister» som gjorde det. Til det svarer han «jeg vurderte å bruke andre ord, f.eks. islamisme.» Islamisme er et nordmenn ofte misforstår. Islamisme er et bredt spekter. De finnes i IS, men de var for eksempel også den sterkeste kraften under den demokratiske revolusjonen i Midtøsten, kalt Den arabiske våren. Denne demokratiske og islamistiske bevegelsen kom før både islamistisk jihadisme og den konservative typen islamistisk salafisme. Å si at islamisme er en trussel mot ytringsfriheten er derfor også misvisende. Dessuten utgjør fredelige islamister det klart største flertallet.

Videre skriver Tande at han ikke vil endre det fordi «41 prosent av muslimer i Norge ønsker å straffe religionskritikk». En kjent skikkelse blant norske muslimer, Basim Ghozlan, skriver om undersøkelsen som viser dette, at: «De mener nok at det skal være en terskel som hindrer at folk går løs på andres hellige symboler, ikke straff spesifikt. Når jeg har diskutert dette med muslimer, har det flere ganger vist seg at de egentlig mener at det er samfunnet og ikke myndighetene som skal slå ned på det.»

Les også: Forfatteren er blitt et ytringsfrihetsikon etter 33 år i konstant livsfare. Dette er Salman Rushdie

Annonse

Et tolkningsspørsmål

Poenget er at det er vanskelig å forstå nøyaktig hva folk mener om påstanden «Blasfemi bør kunne straffes, også i Norge». Mener man juridisk eller ved sosiale sanksjoner? Og hva regnes som blasfemi? Det finnes kanskje forskjellige grader av det?

Forfatteren av boken «Norsk islam» (2016), Mohammad Usman Rana, kommenterer undersøkelsen slik:

«(Vi må) se på konteksten: Flere store undersøkelser har vist at muslimer i Europa i større grad enn europeisk majoritetsbefolkning identifiserer seg med religionen sin og har et nært forhold til den. Man må se deres forhold til blasfemi i et slikt lys. Man må heller ikke være så historieløs at man glemmer at også nordmenn, for ikke så veldig lenge siden, hadde et tettere forhold til religionen sin enn de har i dag, og at det også i Norge var en blasfemilov som var representativ for en tid da nordmenn var veldig opptatt av Gud og Jesus.»

Blasfemi har vært straffbart i kristne, vestlige land i hundrevis av år, og ble i Norge først lovlig i 2015, etter mange år som en «sovende paragraf». «Blasfemi» har dermed vært lovlig i relativ kort tid. At 41 prosent av norske muslimer sier seg enig i påstanden om at «blasfemi bør være straffbart i Norge» betyr ikke at islam er en trussel mot ytringsfriheten. Det er deres mening, og ytringsfriheten tillater dem å ha den. Eller skal vi hindre dem i å ha denne meningen?

Les også: Dette viser hvorfor integrering er en feilet strategi

Er hatparagrafen også problematisk?

Ytringsfrihetens grenser er til en viss grad definert i loven. Blant annet er den avgrenset for eksempel mot hatparagrafen, mot forbud for reklamering av alkohol og så videre. Det ironiske med Tandes ytring er at islam var enige i nettopp dette for over 1.000 år siden. I tillegg er islam grunnleggende åpen for konstruktiv kritikk. Ytringsfriheten, både innenfor menneskerettighetene og islam, har samme formål: sannhetssøken.

En av vår tids største utfordring er såkalt «fake news». Dette forvirr samfunnet gjennom spredning av misinformasjon. I islam er det et forbud mot slike ytringer, nettopp fordi de skader et samfunn. Den grunnlovfestede ytringsfriheten vi har i Norge, er som nevnt ikke klart avgrenset mot slike ytringer, men den har klare tendenser til avgrensninger mot andre ytringer som skader et samfunn. I så tilfellet er kanskje ikke ytringsfriheten i islam og i Norge så forskjellig.

Ytringsfrihet er en grunnlovsfestet menneskerett. Det samme gjelder religionsfrihet. De har ikke rang overfor hverandre. Så hvis jeg som muslim sier jeg er for en lavterskel blasfemiparagraf i Straffeloven, benytter jeg meg både av ytringsfriheten og religionsfriheten. Hvis Tande mener at dette er en trussel mot ytringsfrihet, er alle som er for hatparagrafen det samme.

Når det gjelder de 7 prosent av norske muslimer som mener det bør være dødsstraff for blasfemi, vil jeg selvfølgelig si meg helt uenig, og at vi som samfunn må jobbe mot slike holdninger. De har heller ikke særlig mye kunnskap om sin egen religion. I koranen står det nemlig: «… dersom noen dreper et menneske uten at det er snakk om en dom for drap eller for å stoppe fordervelse av landet, da skal det ansees som om han har drept hele menneskeheten» (5:32).

At islam utgjør en alvorlig trussel mot ytringsfriheten, er total fiksjon. Jeg håper Tande er villig til å endre en slik polariserende setning. At noen muslimer utlyser en fatwa eller bestemmer seg for å drepe noen for deres utsagn, er ikke representativt for en hel religion. Noen muslimer drikker alkohol, noen er leger og tror på evolusjon, andre begynner å bevege seg bort fra religionen i en mer radikal retning.

Slik er det med alle religioner. Det blir feil å generalisere på en slik måte. Faktisk blir det farlig.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen