Trusler og trakassering må dokumenteres

Det er uheldig hvordan Norske dansekunstneres strategi blir «frikjent» i noen av landets viktigste kunst- og kulturaviser, skriver Ole Jan Larsen og Henrik Hylland Uhlving. Bilde fra forestillingen «Sløserikommisjonen». (Foto: Thor Brødreskift.)
Det er uheldig hvordan Norske dansekunstneres strategi blir «frikjent» i noen av landets viktigste kunst- og kulturaviser, skriver Ole Jan Larsen og Henrik Hylland Uhlving. Bilde fra forestillingen «Sløserikommisjonen». (Foto: Thor Brødreskift.)
Flere medier støtter opp om undergraving av den offentlige debatten, skriver produsentene av dokumentaren «Prosjekt sløseri».
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Produsentene av dokumentaren «Prosjekt sløseri» kritiserer hvordan filmen er omtalt i flere norske medier.

Det er alvorlig å komme med grove påstander uten å dokumentere dem, og deretter trekke seg tilbake og nekte å svare på kritiske spørsmål. I sin omtale av NRK-dokumentaren «Prosjekt sløseri» (2022), viser likevel flere av landets viktigste kunst- og kulturaviser forståelse for denne typen sabotasje av det offentlige ordskiftet.

«Prosjekt sløseri» ble lansert under Arendalsuka og på NRK 1 i august. Filmen følger samarbeidet mellom Facebook-fenomenet Sløseriombudsmannen og kunstner Morten Traavik om sceneforestillingen «Sløserikommisjonen» (2021).

Filmen fikk mye oppmerksomhet, og ble anmeldt, kritisert og debattert i en rekke medier. Det er bra. Vi ønsker likevel å trekke frem noen prinsipielle sider ved enkelte av tilbakemeldingene, som vi mener har særlig pressefaglig interesse.

Sløseriombudsmannen Are Søbergs Facebook-side har fått mye oppmerksomhet de siste årene. Han har latterliggjort utallige kunstprosjekter som er finansiert med penger fra det offentlige. Hans konklusjon er kort oppsummert at dette er sløseri med skattebetalernes penger. «Prosjekt sløseri» er likevel mer enn en film om kunst og penger.

Annonse

Manglende vilje til dokumentasjon

Fagforbundet Norske dansekunstnere representerer mange av kunstnerne som Sløseriombudsmannen har hengt ut. Deres leder gikk i fjor ut i NRK kveldsnytt og fortalte at hennes medlemmer hadde mottatt drapstrusler, fått hakekors malt på døra, blitt truet med voldtekt, og utsatt for andre grove trusler. Det ble gitt inntrykk av at det var Sløseriombudsmannens følgere som stod bak dette. Dette var en dramatisk vending i historien om Sløseriombudsmannen.

Et viktig spørsmål i arbeidet med filmen «Prosjekt sløseri» var derfor å undersøke truslene som fagforbundet Norske dansekunstnere hadde fortalt om. Da filmskaperne kontaktet de tillitsvalgte i Norske Dansekunstnere, ble de informert av forbundet om et styrevedtak fra 3. mars 2022 der det var besluttet at forbundet ikke ønsket å stille opp i filmen:

«I overensstemmelse med kapasiteten og ressursene til organisasjonen for den kommende perioden, kan en deltagelse i den forespurte dokumentaren ikke prioriteres.» Da det ble etterlyst dokumentasjon på trussel-påstandene som var blitt fremsatt på NRK, ble ikke henvendelsene besvart.

Fagforbundets manglende vilje til å dokumentere egne trussel-påstander er viet betydelig plass i filmen. Det er det flere av kritikerne som trekker frem som et problem ved selve filmen.

Les også: Fulgte Sløseriombudsmannen i to år. Nå skal han ha funnet kuren mot polarisering

Strategisk sabotasje

Klassekampens filmanmelder skriver: «Kunstnarane som har hevda å bli trakasserte og truga av både Søberg og Traaviks verksemd, blir ikkje tilkjent truverd eller ei røyst i filmen. Dette er høgst problematisk.» Morgenbladets kritiker skriver at «Prosjekt sløseri» er «ensidig, ufullstendig og forenklet».

Anmelder på Scenekunst.no skriver at hun ikke har problemer med å forstå hvorfor organisasjonen Norske dansekunstnere har takket nei til å delta i filmen. «I et landskap der man opplever at det man lever for – og av – gang på gang blir latterliggjort, er det ikke rart at man mangler tillit til hvordan man vil bli fremstilt.»

Etter vårt syn er det uheldig at Norske dansekunstneres strategi på denne måten blir «frikjent» i noen av landets viktigste kunst- og kulturaviser. Disse redaktørstyrte mediene støtter dermed, mer eller mindre bevisst, opp om denne form for undergraving av den offentlige debatten.

Det er alvorlig å komme med grove påstander uten å dokumentere dem, og deretter trekke seg tilbake og nekte å svare på kritiske spørsmål. Dette er strategier vi som redaktører og journalister, allmennkringkastere og mediehus bør være bevisst på.

I stedet for å «ha forståelse» for at slike strategier brukes, bør vi snarere påpeke når de misbrukes til å hemme viktige kunst-, kultur- og samfunnsdebatter.

Denne teksten ble først publisert på Journalisten.no, og er gjengitt i Subjekt med tillatelse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU