Vi kan få dårligere mediemangfold i Norge, ifølge Konkurransetilsynet.
Det er i Dagens Næringsliv at avdelingsdirektør Gjermund Nese og konkurransedirektør Tina Søreide utrykker sin bekymring.
De skriver at Schibsted, Polaris og Amedia kontrollerte 72,5 prosent av avisopplagene i 2021, ifølge Medietilsynet. Det er en økning fra 64,1 prosent i 2017.
– Høyere konsentrasjon betyr også at det er færre mediehus å overbevise for dem som ønsker å påvirke innholdet i journalisters arbeid, og kan bety at eierne får sterkere kontroll over medienes redaksjonelle frihet, skriver Søreide og Nese i kronikken.
Kvier seg for å bruke maktmidler
Det er den nevnte økningen i markedsandel som ligger bak Konkurransetilsynets ønske om å overvåke avismarkedet.
– Dette markedet er relativt konsentrert, og man kan spørre om det går utover mediemangfoldet. Konkurransetilsynet ser i alle fall grunn til å følge godt med på konkurransesituasjonen i det norske nyhetsmarkedet, fortsetter de.
Allikevel kvier kronikkforfatterne seg for å bruke for eksempel fusjonskontroll, altså forbud mot foretakssammenslutninger.
– Til tross for en grundig fusjonskontroll er det ikke slik at oppkjøp i et marked med få aktører automatisk kan eller bør stoppes. I nyhetsmarkedet har mange små aktører hatt problemer med å holde seg levedyktige alene, poengterer forfatterne.
Vil forebygge
Søreide og Nese mener det er bedre å forebygge sterk maktkonsentrasjon enn å bryte den opp i ettertid.
– Vurderingene gjøres i tett samarbeid med Medietilsynets eksperter, som gir innspill til Konkurransetilsynet om betydningen for mediemangfoldet før beslutning fattes i alle saker der et av de tre store norske avishusene vil gjøre oppkjøp, avslutter innleggsforfatterne.