Subjekt mener:

Free Christian Krohg

Christian Krohgs maleri «Albertine i politilægens venteværelse». Skoleelever skriver og diskuterer fortsatt Albertine, og da kan ikke romanen om henne være beslaglagt av staten, skriver Subjekts lederredaksjon. (Foto: Jacques Lathion/ Nasjonalmuseet.)
Christian Krohgs maleri «Albertine i politilægens venteværelse». Skoleelever skriver og diskuterer fortsatt Albertine, og da kan ikke romanen om henne være beslaglagt av staten, skriver Subjekts lederredaksjon. (Foto: Jacques Lathion/ Nasjonalmuseet.)
Visste du at vår folkekjære kunstner fikk romanen «Albertine» beslaglagt av staten? På tide å slippe den fri, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Christian Krohgs bok «Albertine» ble beslaglagt av staten i 1886. Dette er aldri blitt opphevet.

Akkurat som i dag var prostitusjon et omstridt og aktuelt tema også i 1886, der en åpen debatt ble hindret av autoritær bruk av lovverket. Dette fikk maler og forfatter Christian Krohg erfare da han 20. desember for 136 år siden utga romanen «Albertine». Den handlet om en ung sypike som ble voldtatt av en politimann, og siden ble skjøvet ut i et liv som sexarbeider i Kristiania (Oslo).

Dessverre for Krohg var partiet Venstre på den tiden ikke så liberale. Justisministeren i Johan Sverdrups Venstre-regjering besluttet nemlig å beslaglegge boken allerede dagen etter utgivelsen. Denne beslagleggelsen er aldri blitt formelt opphevet.

Les også: Bohemprinsessen Oda Krohg var 1800-tallets svar på en it-girl

Et uheldig signal

Grunnen til at datidens makthavere mislikte Krohgs bok, var at han retter krass kritikk mot datidens rammeverk for prostitusjon. Systemet baserte seg på at politiet registrerte alle damer og jenter de mistenkte var prostituerte. Disse måtte gå til kontroll hos politilegen, med hensikt å få bukt med kjønnssykdommene som på den tiden var utbredt i hovedstaden. Krohg var kritisk til at problemet ble løst på denne måte, fremfor å tilby bedre muligheter for arbeid og livsopphold til alle de unge damene som slet med å få endene til å møtes.

Annonse

Selv om Krohg hadde en viss forståelse for menn som oppsøkte prostituerte, ofte som følge av ensomhet, fordømte han prostitusjon som en umoralsk og uetisk virksomhet. Bohemen hadde mange støttespillere. Nærmere 5.000 arbeidere gikk i det som var et av de aller første store demonstrasjonstogene i norsk historie.

Og bare ett år senere vant disse frem, da regjeringen besluttet å slå ned på prostitusjon i hovedstaden. De skulle også ha opphevet beslagleggelsen av romanen til en av Norgeshistoriens største kunstnere.

Selv om romanen etter den første verdenskrig har vært utgitt uten at myndighetene har grepet inn, er det nå på sin plass å formelt oppheve beslagleggelsen.

Skoleelever skriver og diskuterer fortsatt Albertine, som også var motiv for Krohgs kjente maleri «Albertine i politilægens venteværelse» (1885-1887). Sensuren burde absolutt også være en del av opplæringen, men det sender er merkelig og uheldig signal til skoleelevene at staten ennå ikke har kommet seg videre og beklaget overtrampet.

Les også: Saksøker bibliotek etter «sensur»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner