Hvor frie er vi når det ikke lenger finnes rom for satirikere?

Sjefredaktør Gerard Biard i Charlie Hebdo fikk i helgen æren av å holde det første Arnulf Øverland-foredraget. Her fra et tidligere besøk, under en samtale om ytringsfrihet på Arendalsuka. (Foto: Tor Erik Schrøder/NTB scanpix.)
Sjefredaktør Gerard Biard i Charlie Hebdo fikk i helgen æren av å holde det første Arnulf Øverland-foredraget. Her fra et tidligere besøk, under en samtale om ytringsfrihet på Arendalsuka. (Foto: Tor Erik Schrøder/NTB scanpix.)
Etter terrorangrepet i 2015 ble satiremagasinet Charlie Hebdo en martyr for ytringsfriheten. Men man trenger ikke studere mediene lenge for å se hvilken retning tidsånden faktisk peker, skriver avistegner Viktor Khoury.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Charlie Hebdo-redaktøren holdt lørdag foredrag i Oslo.

Det var en bitende kald lørdagsmorgen jeg møtte opp ved gode, gamle og grønne Deichman for å se det aller første Arnulf Øverland-foredraget, 21. januar 2023.

Dørene åpnet klokken ti, og en kolonne av hutrende publikummere ble sluset gjennom flyplassikkerheten. Så bar det opp til midstalen med scene under Axel Revolds freske. Innendørstemperaturen var for øvrig ikke stort bedre; kommunen ser ut til å stramme inn også ved viktige Oslo-besøk. Etter en drøy time var salen full. På et av VIP-setene på første rad lå det en lapp med ett ord: PST. Dét alene satt en markeringstusj-strek under tematikken for denne dagen.

Etter en kort innledning av Trond Enger inntok Charlie Hebdo-redaktør Gérard Biard scenen med én arm i fatle. Tidlig i sin monolog understrekte han viktigheten av det franske begrepet laïcité, som kort sagt betyr sekularisme i praksis.

Separasjon av religion og stat er en grunnpillar for et fungerende demokrati, slo Charlie Hebdo-sjefen fast. Birard bygde videre på sitt sekulære argument med tre ord han mener må holdes adskilt: tro, tilbedelse og religion. Der tro er en helt individuell tilnærming og tilbedelse er tro i praksis, blir selve religionen et instrument for å fremme totalitære dogmer. Nettopp her finner man grunnleggende demokratiske verdier i kollisjonskurs med verdenssamfunnet, der bagateller kan bli livsfarlige.

Annonse

Et argument på vikende front

Som avistegner er jeg bevisst på bildets potensielle slagkraft og støtende effekt. Men der printmedia henvendte seg til en bestemt mottaker, gir digitalalderen alle tilgang på alt. Hvem som helst kan klippe, lime og re-kontekstualisere. Selv med amatørmessig bilderedigering kan det som egentlig er anti, bli pro, og omvendt.

Et enkelt bilde kan transformeres, og gjenoppstå i en helt annen form etter noen rundganger i den bunnløse internetteteren. Karikaturer, som er ensidige i sin kommunikasjon, er spesielt utsatt. En enkel tegning kan fortolkes som en krigserklæring som må bøtes med menneskeliv.

Etter det grusomme terrorangrepet mot seg i 2015 ble satiremagasinet Charlie Hebdo en martyr for ytringsfriheten. Men man trenger ikke studere massemediene lenge for å se hvilken retning tidsånden faktisk peker. Slik Birard selv eksemplifiserte i foredraget, har The New York Times ikke bare nektet å printe Muhammed-karikaturer, men også utfaset all avistegning totalt. For en som forsøker å holde faget ved like, er dette frustrerende, men ikke spesielt overraskende.

Dagens journalistikk skal angivelig utføres med den reneste samvittighet, i et forsøk på en slags globalisert allemanns-respekt som ikke kan misforstås og i hvert fall ikke støte noen. Da finnes det ikke lenger rom for satirikere. En karikatur skal derimot ikke bare være til forhåning av en bestemt person (levende eller oppdiktet), men et anslag mot en grunnleggende idé man mener er forkastelig.

Kort sagt er den kun et argument. Men selv når det i et fritt samfunn inviteres til debatt og motargumenter, er en skarp penn en liten match mot en spiss bajonett.

Les også: Twitter Files: Pressen skylder oss fremdeles en forklaring

Hvor frie er vi?

Gérard Biard inspirerte med sin ubestridelige appell til frihet. Men hvor frie er vi egentlig?

Kan man ikke si det man mener, og mene det man sier, er man ikke fri. Må man leve i isolasjon og under vakt, er man en fange. Satire blir umulig i et selvsensurerende emokrati som legger seg flat for fundamentalisme. Men en redaksjonell tegner skal være anarkistisk av natur; alt som er kritikkverdig, kan og nødvendivis bør kritiseres, uten at det koster en noe annet enn litt blekk.

«For at være en god Karikaturtegner maa man være kold som is lige overfor alle Meninger og alle Personer. Sympatier eller Antipatier eksisterer ikke. Framfor alt ingen Respekt for Autoriteter, Traditioner eller nogen som helst i Himlen eller paa Jorden, ikke engang for noget i Helvete!», sa tegneren Ragnvald Blix.

Les også: Mariann Enge bør ikke snakke for høyt om manglende integritet

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU