Kultur og medier

Når kunsten sponser kunstkritikken

Den nye trenden blant kulturinstitusjonene er å arrangere sponsede kritikerkurs for å lære nye kulturkritikere hvordan de skal skrive om kulturen. Skamløst, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er At kulturjournalister og kulturlivet skal samarbeide om kulturformidlingen høres kanskje fint ut, men det står i veien for utøvingen av frie kritikkens oppdrag, skriver Subjekts sjefredaktør.

Se for deg at olje- og miljønæringen sponset et lag med journalister for å utvikle kritisk journalistikk om olje og miljø. Det hadde blitt mottatt med sarkasme og frastøtning, fordi miljøjournalistene er kritiske. De forstår at de må være fristilt fra oljenæringen for å skrive ærlig om den.

Oljenæringen ville neppe foreslått noe slikt i det hele tatt, fordi de har et sunt forhold til den frie pressen. Om ikke bare en god forståelse av den.

Kulturlivet derimot.

Nå går nemlig Dansens hus, Black Box teater, Scenekunst og Kunsthøgskolen i Oslos avdeling for dans sammen «for å styrke situasjonen for dansekritikk i Norge». Det skal de gjøre ved å lære åtte dansekritikere om hvordan man skal skrive om dans, med et kurs som strekker over flere måneder. Prosjektet har fått navnet Dansekritikerrørsla.

Annonse

Samtidig går Astrup Fearnley Museet og Talent Norge sammen for å knytte bånd mellom museum, kunstnere og kunstkritikere – igjen med et uttalt overordnet mål om å «styrke» kunstkritikken. Plattform for ung norsk kunst og kritikk, kaller de det.

Men noen må ha misforstått. Når kulturnæringen sponser kulturkritikerne fører det ikke til kritisk kulturjournalistikk, men til kritisk for kulturjournalistikken.

Tiltakene vil virke totalt mot sin hensikt, fordi man ikke kan forvente kritikk av kritikere som sponses av kulturnæringen selv.

Og mens kulturinstitusjoner, kunstnere og kritikere blir venner i en etasje over resten av befolkningen, kan folket bare vente på all den kjedelige, åpenbare, ukritiske og kanskje til og med giftige kulturjournalistikken som skal bli publisert i norske medier i fremtiden.

Skamløst

I dag er det nesten akkurat et år siden undertegnede skrev kronikken «Kunsten har et imageproblem, men det er overhodet ikke kulturjournalistenes jobb å rydde opp i dette». Artikkelen blitt slags mantra for Subjekt, selv om det ofte er vanskelig å leve opp til den skoleflinke stilen. Kulturjournalistikken er presset.

Akkurat som tittelen, er artikkelen altfor lang. Men kort oppsummert skrev undertegnede om hvordan kulturjournalister ofte glemmer at kulturlivet også drives av penger, politikk og PR-apparater, som videre skaper rom for korrupsjon, maktmisbruk og urett. Fakta, i tillegg til åndelighet. Kommersiell suksess, i tillegg til kulturell kapital.

Medieforsker Cecilie Wright Lund konkluderte i sin studie på kulturstoffet i norske og nordiske aviser at «både kulturpolitikere og byråkrater kan tydeligvis drive med sitt virke i fred – med liten risiko for å bli forstyrret av nyhetsorienterte, gravende og kritiske kulturjournalister».

Det er ikke så rart, når kulturinstitusjonene selv orienterer kulturjournalistene.

Disse «kritikerprosjektene» lanseres offisielt og storslagent med pressemeldinger om hvordan kulturlivet skal redde den stakkarslige kunstkritikken. Skamløst.

Kan en journalist være kritisk til sin egen sponsor? Selvfølgelig går det an. Men de færreste vil nok tørre. Slik svekkes troverdigheten til den frie pressen – en av bærebjelkene for demokratiet.

Kunstkritikkens begravelse

De pulserende innslagene om at kunstkritikken er i krise preger stadig kulturforsidene. Likevel sies det sjeldent noe fornuftig om saken, fordi få vil nok innrømme hva som egentlig er problemet: Kunstkritikken er gørrkjedelig.

Den virker ofte som etableringer av vennskap mellom kunstnere og kunstkritikere, og for allmennheten (eller til og med en kunstelsker) oppleves kunstkritikken ofte som uforståelig eller intetsigende luftprat. Ofte reduserer den store kunstneriske inntrykk til å bli små deskriptive uttrykk, og for de aller fleste blir språket ufattelig teknisk. Kunsten har aldri vært for alle, men det betyr ikke at man bør jobbe mot demokratiseringen av den. Kunstkritikken bør treffe allmennheten.

For å gjøre noe med kunstkritikkens vanskelige situasjon, tror de nevnte kulturinstitusjonene at løsningen er å bli enda bedre venner med kulturkritikerne, som om dette ikke var problemet fra før av. Jeg tror «styrkingen» legges i det elitistiske kunstnervennskapet, som heller vil føre til enda mer av den uengasjerende kunstkritikken – kritikk som ekskluderer, er uengasjerende, og som ikke har et folkelig oppdrag.

Astrup Fearnley Museet har riktignok som mål at deltakerne i kritikerprosjektet skal publisere tekstene sine i museets utgivelser i 2019. Skribentene får sikkert en spesiell tilgang til kunstnerne de samarbeider med, og et betalt oppdrag for å skrive om Astrup Fearnley-kunstnere i museets egne kataloger er ikke nødvendigvis et demokratisk problem.

Men ikke kall det en styrking av kritikken. For med kritisk blikk klarer jeg ikke å se forbi at museet blander begreper og profesjoner, og at de etablerer journalistisk sett inhabile forhold mellom kunsten og kritikerne.

At kulturjournalister og kulturlivet skal samarbeide om kulturformidlingen høres kanskje fint ut, men det står i veien for utøvingen av frie kritikkens oppdrag.

Spiller på journalistikkens troverdighet

«Vi ynskjer å rekruttere kritikarar frå heile landet for å byggje eit nasjonalt nettverk av dansekritikarar», skriver Dansens hus, Black Box teater, Scenekunst og KHiOs avdeling for dans. Det høres jo så fint ut.

Og jeg er sikker på at Statoil eller Equinor også ønsker å stå bak et nasjonalt nettverk av miljøkritiske journalister. Men til slutt gavner det nok ingen andre enn de som allerede har mest makt.

I fjor høst ble undertegnede selv invitert til et av disse kritikerprosjektene. «Vil du utvikle deg som kritiker?», spurte Dansens hus, Black Box, KHiO og Scenekunst. Jeg søkte plass i kurset, men fikk avslag. Jeg tenkte vel at jeg var godt nok utstyrt til å klare å være kritisk uansett, men prøvde nok egentlig bare å lure meg selv til å delta i et betalt kurs, selvfølgelig kanskje også for å lære noe. Senere fikk jeg et nytt tilbud om plass, men jeg takket pent nei.

I våres er prosjektet, som har fått tittelen Dansekritikerrørsla, godt i gang. Subjekts egne litteraturkritiker har fått plass blant de heldige, og senest i går fikk vi inn et av resultatene derifra. Artikkelen ble publisert og merket som del av prosjektet Dansekritikerrørsla, men med en litt vond smak i munnen.

Vi klarer ikke alltid å leve opp til vår egne ideologiske presseetikk, men ser heller ikke på det som en løsning å snu seg 180 grader rundt. Vi er helt avhengige av både hyppig publisering og aktiv tilstedeværelse for å overleve.

Som redaktør tror jeg heller ikke at de enkelte tekstene er særlig problematiske. Men i det store bildet klarer jeg ikke å se at flere kulturnæringssponsede kulturkritikerkurs vil gavne verken kulturen eller kritikken, snarere tvert imot.

Kulturjournalister som vil gjøre kulturlivet en tjeneste bør heller stille kritiske spørsmål, hvis ikke vil dårlig kultur fortsette å være dårlig.

Spons heller journalistutdanningen

Dersom journalistikk kunne selges, hadde jeg vært rik for lengst. Men kritikken må kritisere. Det betyr ikke at man skal hamre hodeløst på kulturprodukter og -institusjoner, men at kritisk tenkning må utøves når man dekker kunst- og kulturfeltet journalistisk. Den jobben er mye vanskeligere for en journalist som er betalt direkte av de største aktørene i kulturlivet. Annonsering er en helt annen sak.

Undertegnede var blant de 10 siste studentene ved journalistutdanningen på HiOA som fullførte emnet kulturjournalistikk i 2016.

Med kun åtte året etter, har OsloMet, som det nå heter, konkludert med at det ikke er lønnsomt å drive dette emnet i journalistutdanningen, og lagt det ned. Dette i en tid der nødvendigheten av kritiske og engasjerende kulturjournalister er stor.

Spons heller journalistutdanningen. Dersom kulturnæringen skal ta over opplæringen av de nye kulturkritikerne, undergraver vi ikke bare den frie kulturpressen, vi begraver den.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper