Kultur og medier

Maria Horvei leser kronikken min som om det var et kunstverk og legger til fri tolkning

Dette er ikke kunstkritikk, men en debatt om den, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Dette er ikke kunstkritikk, men en debatt om den, skriver Danby Choi.

I går skrev undertegnede kommentaren «Når kunsten sponser kunstkritikken» – om hvordan det har blitt trend blant store kulturinstitusjoner å arrangere kritikerkurs for å «styrke» eller satse på kritikken.

Der mente jeg at dette vil virke totalt mot sin hensikt. At slike samlinger av kunstnæring, kunstnere og kunstkritikere vil bygge opp under kunsten som en elitistisk interesse, skyve fra seg folket og i tillegg til etablere journalistisk sett inhabile forhold mellom kunstnæring/kunstnere og kunstkritikere.

Samme dag publiserte vi en replikk av kunstkritiker Maria Horvei. Hun er en av de seks deltakende skribentene i Astrup Fearnley Museet og Talent Norges «kritikksatsning» og «[følte] for å rette opp visse misforståingar Danby Choi banar veg for».

Om å bane Horvei

Horveis replikk poengterer ikke at jeg tar feil. Hun ønsker derimot å rette opp visse misforståelser som jeg muligens «baner vei for», og mener det skal være fort gjort å «korrigere»:

Annonse

«Slik Choi framstiller saka, kan ein som lesar tru at det prosjektet som eg har gått inn, går ut på at seks kritikarar skal skrive ein anmeldelse av ein Astrup Fearnley-utstilling, betalt av Astrup Fearnley-museet. Det er altså ikkje tilfelle; det er vanskeleg å sjå kven som skulle hatt interesse av eit slikt opplegg.»

Men jeg har da aldri skrevet at seks kritikere skal skrive en anmeldelse av en Astrup Fearnley-utstilling, og å basere sin argumentasjon på at en leser potensielt kan misforstå min kronikk er dessuten både ytterst søkt, og dernest en undervurdering av leserne.

Horvei må slutte å skrive replikker som om det var en kunstkritikk. For det jeg faktisk skrev, er noe helt annet, og en motsetning:

«Astrup Fearnley Museet har riktignok som mål at deltakerne i kritikerprosjektet skal publisere tekstene sine i museets utgivelser i 2019. Skribentene får sikkert en spesiell tilgang til kunstnerne de samarbeider med, og et betalt oppdrag for å skrive om Astrup Fearnley-kunstnere i museets egne kataloger er ikke nødvendigvis et demokratisk problem.»

I det hele tatt er det merkelig at hun vil gjøre så stort poeng ut av dette, for hun stjeler jo rett og slett mitt.

Om å betale regningen

Videre kritiserer Horvei krass-retorisk: «At Chois definisjon av kunstkritikk verkar å vere einsbetydande med anmeldelser som munnar ut i ein (smaks)dom, får han setta på eiga rekning».

Jeg har heller aldri skrevet noe sted at kunstkritikk er ensbetydende med anmeldelser som resulterer i en smaksdom. Riktignok skriver hun at «det virker slik»: Det er altså hennes tolkning av det jeg faktisk skriver.

Maria Horvei må slutte å tolke det jeg skriver, og heller lese det slik det står. For det jeg skriver er at kunstkritikken må være kritisk: De største kulturinstitusjonene bør ikke stå som redaktører og undervisere bak det de kaller kunstkritikk om kunstnere som skal stilles ut på egen institusjon. En slik tekst ligger nærmere reklame- enn kritikk-sjangeren.

Selvfølgelig kan teksten i seg selv være fantastisk formulert, basert på god research og god kunstformidling, jeg leser hele tiden sånne, men når oppdragsgiveren er institusjonen selv – og når Vinduet-redaktøren forsvarer at dette er en kritikk-satsing – er dette med på å svekke den frie pressens troverdighet. Rett og slett fordi at man ikke bør stole på «kritikk» som er bestilt av en oppdragsgiver med kommersiell interesse i teksten. Slik svekker man kritikernes troverdighet, som er farlig i en blomstrende tid for fake news.

Når Horvei skriver at jeg bør ta hennes tolkning av min kronikk – på min regning, kokes problemet ned til essensen av det. Problemet med ukritisk kulturjournalistikk er nettopp at dette ikke står på min eller Horveis regning til slutt, men på demokratiets.

Om tillit

Her om dagen var jeg på Oslo Journalistklubbs debatt om alternative medier på Kulturhuset, hvor Sintef-forsker Petter Bae Brandtzaeg presenterte tallene: 21 prosent av Norges befolkning har ingen eller liten tillit til norske medier. Etter hva jeg husker fra journalistutdanninga var den 14 prosent for noen år siden.

Med tiltak som Dansekritikerrørsla og Plattform for ung norsk kunst og kritikk mener jeg at man ytterligere er med på å bygge den ned.

«Om Choi vil ha slutt på praksisen der museer og institusjonar tingar kunsthistorikarar og kritikarar til å skrive essay som følgje til ei utstilling, kan han godt formulere den tanken fullt ut.»

Men det mener jeg altså ikke. Slike tekster er fine og flotte, men ikke kall det kritikk. Og i hvert fall ikke en styrking av kritikken, slik som begge prosjektene kaller det. Det er rett og slett skamløst og undergravende overfor de som faktisk bedriver etisk, kritisk og fri formidling av kunsten.

Så når Horvei føler for å «rette opp» misforståelser som jeg potensielt baner vei for, foreslår jeg heller at hun selv passer på hvilke kritikksatsninger hun tar del i.

For de virkelige misforståelsene og fallgruvene som nå banes vei for, er at kritikken skal kunne presenteres av de som selv skal kritiseres. Vi må fortsette å skrive om kunst i alle sjangre, men kritikk-sjangeren må beholde sin etikk, kritikk og frihet.

Her kan du lese pressemeldingen som Talent Norge og Astrup Fearnley Museet har publisert.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran