Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Disse utstillingene må du få med deg i Oslo denne uken

Uke 22
Stillbilde fra filmen Francine Was a Machine (2019) av Marte Aas.

Ender på rad

Denne uken får du både boklansering og utstillingsåpning hos Oslo Kunstforening.

«Ducks in a Row – Marte Aas» er en kunstnermonografi som tematiserer fem ulike filmer og kunstprosjekter av billedkunstneren og filmskaperen Marte Aas.

Denne lanseres hos foreningen torsdag. For anledningen blir det også mulig å se filmene filmer av Marte Aas, som presenteres og omtales i boken. De vil bli vist i hvert sitt rom i den historiske Rådmannsgården, i første etasje under Oslo Kunstforenings egne lokaler.

Marte Aas har tidligere imponert oss med utstilling hos Atelier Nord. Hennes videokunst er både fengslende og til ettertanke.

Det vil bli en samtale mellom Marte Aas og Mike Sperlinger i forbindelse med lanseringen og vernissagen torsdag 1. juni kl. 18:00.

 

Gerd Tinglum stiller ut Tresnitt ved LNM.

I kunstnerens hage

Denne uken åpner utstilling med Gerd Tinglum ved LNM.

Her vises 20 nye tresnitt fra serien «Vekster fra det ubevisste».

Tinglum arbeider alltid i serier, og med en palett som består av et begrenset antall farger.

I denne serien tar hun utgangspunkt i sin egen hage, som er så stor at det er deler av hagen hun lar vokse fritt og uforstyrret, den delen har hun gitt navnet ‘det ubevisste’.

Det er noe ukontrollerbart med hager som vokser fritt, noen har kanskje for lenge siden plantet noen stauder, frø har kommet med vinden, eller blitt fraktet dit av en fugl, noen trær har selvsådd, og så gror de til en viltvoksende skogshage.

Utstillingen har vernissage torsdag 1. juni kl. 18:00. 

Else Karin Tysse Bysheim - «Snunad».

Snudd og vendt

Tekstilkunst har aldri vært mer i vinden og Soft har lenge vært pådriver innen feltet.

Dette viser de også i sin nye utstilling som tar tekstilkunst ut av den vante konteksten og konvensjonene vi er vant med.

Else Karin Tysse Bysheim sin separatutstilling «Snunad» er en installasjon bestående av flere skulpturelle arbeid i varierende materiale. Både gummislanger, ull og metall er i sving.

Det er kanskje vanskelig å se helt for seg, men installasjonen lover å ta rommet med både luft og teksturer man burde oppleve i virkeligheten.

Utstillingen har vernissage torsdag 1. juni kl. 18:00. 

 

Foto: Sara Angelica Spilling.

Fire lovende

Vigelands museet åpner denne uken Eckbos Legat jubileumsutstilling.

Kunstnerne som er valgt ut for å stille ut er Andrea Scholze, Einar Grinde, duoen Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong, og Lin Wang.

De fire prosjektene finner sin fellesnevner i det å se til fortiden, både den nære og den fjerne, for å forberede oss på fremtiden. І denne fellesnevneren finner vi en humoristisk vri kombinert med et alvor det er verdt å reflektere over.

Andrea Scholze er blant en av de mest lovende unge kunstnerne her til lands, ifølge eksperter Subjekt har snakket med, så dette kan også være en god mulighet til se hennes arbeider.

Utstillingen markerer 100-års jubileet til Eckbos Legat. De fire kunstprosjektene er valgt ut blant 109 søkere. I løpet av utstillingsperioden vil juryen velge ut ett av prosjektene som mottar et stipend på 200.000 kroner.

Utstillingen arrangeres i samarbeid med Kulturbyrået Mesén.

Utstillingen har vernissage torsdag 1. juni kl. 18.00.

Kenneth Blom stiller ut ved Fineart. (Foto: Presse.)

Ting en internasjonal kunstner ikke kan glemme

Kenneth Blom har stilt ut på den som er av gallerier internasjonalt.

Eller, det er kanskje en overdrivelse, men med en verdensomspennende CV og en 25 år lang karriere, så har Blom solid renommé.

Enda viktigere er at han har kunst verdt å se. Motivene til Kenneth Blom befinner seg i spenningsfeltet mellom det abstrakte og det figurative. Ensomhet og melankoli henger ved. Men det er også rom for ettertanke i Bloms bilder.

Utstillingen «This I can’t forget» er også Bloms eneste utstilling i Norge i år, så om du er interessert gjelder det å ta turen.

Vernissage torsdag 1. juni kl. 18:00. 

Gunnvor Nervold Antonsen stiller ut ved Kunstnernes hus. (Foto: Presse.)

Kunstner verdt å merke seg

Denne fredagen åpner Kunstnernes hus utstillingen De fleksible av Gunvor Nervold Antonsen med en kjempefest.

Her presenteres fire nye verksserier laget for Kunstnernes Hus, eksklusivt med andre ord.

I et energisk og grovskårent formspråk utforsker kunstneren samfunn, eksistens og identitet, alltid i samspill med naturens grunnleggende krefter og sykluser. Det er en kraft til stede i kunstnerens bruk av materialer og teknikker, en motstand som gir inngang til verkenes tematikk.

Antonsen tar her for seg tematikken gjennom en rekke ulike uttrykksformer, og vi får både skulpturer, lydarbeid og tekstilmontasje, for å nevne noe.

Utstillingen har vernissage, eller åpningsfest om du vil, fredag 2. juni kl. 19:00. 

I morgen heter vårt idag igår - fotoarbeider Arna Kristine Lund-Johnsen.

Dekonstruksjon og rekontruksjon av fotografiet

Fotokunstner Arna Kristine Lund-Johnsen utfordrer rammene for fotokunsten.

Hun jobber med vevde fotografier som tekstiler, eller som rent fotografi fremkalt i mørkerom. I det siste har hun jobbet med å veve sammen papirfoto.

Resultatet kan man nå se i utstillingen «I morgen heter vårt idag igår» hos Cyan studio.

Tidligere har Lund-Johnsen vært opptatt å portrettere og fange det umiddelbare eller det gjenkjennelige mellom mennesker – alltid konsentrert rundt tiden vi deler med hverandre. I disse nye verkene er det imidlertid fraværet av «øyeblikk» som gir verkene sin tolkning av tid.

Gjennom dekonstruksjon og rekontruksjon av fotografiet, blir veven en aktiv handling for å nå tilbake til disse «mellom-øyeblikkene».

Utstillingen er en del av CYAN studio sitt 25-års jubileumsprogram og har vernissage fredag 2. juni kl. 18:00.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen