Kulturpolitikken må bli tydeligere i valgkampen

I fjor ble Lillestrøm årets kulturkommune. I år er det lokalvalg. Hvilken rolle vil kultur få, spør Line Anni Solbakken, spesialrådgiver for kultur i Kommunesektorens organisasjon (KS). (Foto: Lillestrømbibliotekene.)
I fjor ble Lillestrøm årets kulturkommune. I år er det lokalvalg. Hvilken rolle vil kultur få, spør Line Anni Solbakken, spesialrådgiver for kultur i Kommunesektorens organisasjon (KS). (Foto: Lillestrømbibliotekene.)
Mange tenker at når økonomien går tregt, kan ikke kultur være i sentrum. Men hva om det er nettopp det som gir gevinster, skriver Line Anni Solbakken.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Line Anni Solbakken, spesialrådgiver kultur i KS skriver om kulturpolitikken i årets valg.

En valgkamp er en godt etablert mulighet for å løfte frem politiske ambisjoner på ulike politikkområder. Men hva styrer hva som får fokus i disse valgkampene?

Vi står nå foran et spennende kommunevalg, og like spennende blir det hvilken plass kulturpolitikken får! Kommunesektoren har sort belte i å se politikkområder i sammenheng, førstehånds kjennskap til lokale og regionale utfordringer og muligheter på kulturfeltet, og lang erfaring med drift og utvikling av sentrale deler av norsk kulturliv.

Kulturpolitikk utvikler vi med mål om et sterkt kulturliv, men på kjøpet får vi vidtspennende samfunnseffekter som kanskje er mer avgjørende for fremtiden enn vi er oss nok bevisst.

Les også: Kina går til krig mot unges mobilbruk. Norge burde la seg inspirere

Annonse

Bærekraftig kulturpolitikk

Det er lett å tenke at strømpriser, utbedring av spesifikke veier og sykepleiemangel tross alt er de viktigste politikkområdene, og at det er disse som bør være i søkelyset både politisk og dermed også i media.

Og ja, dette er utvilsomt svært viktige politikkområder. Men om disse sakene har alt fokus i en valgkamp, kan det hende at viktige perspektiv og sammenhenger går tapt. Dette er naturligvis politikkens dilemma, det skal sankes velgere, og da er spørsmålet om velgerne er tilstrekkelig opptatt av de lange linjene, eller primært sin egen hjertesak?

Kulturpolitikk preger så å si alle andre politikkområder. Et kulturbudsjett er ikke primært et rent underholdningsbudsjett og pynten på kaken, det er et folkehelsebudsjett, et utenriksbudsjett, et opplæringsbudsjett, et næringsbudsjett og så videre. Å utvikle kulturpolitikk er å utvikle samfunnet, ikke på bekostning av kulturens og fagfeltets egenverdi og selvstendighet, men fordi effektene av et sterkt kulturliv har vidtgående konsekvenser.

Ordet bærekraft har hyppige treff i mange politiske debatter, både fordi det er et prioritert område, og fordi vi ikke har noen valg. Men det å leve bærekraftig betyr nettopp at vi ser politikkområder i sammenheng. Hvordan vi har det sosialt, den sosiale bærekraften, påvirker den økonomiske bærekraften. Hvordan vi ivaretar den økonomiske bærekraften, påvirker hvordan vi har det sosialt.

Les også: Jo, vi trenger en norsk kanon

Løft kulturpolitikken

Kulturpolitikk er en livsnerve i det å skape meningsfulle liv, i å bygge ytringsarenaer som styrker demokratiet, i å motvirke ensomhet, i å skape refleksjon og dannelse. Ikke instrumentelt, men som en effekt av kulturens kraft.

Når økonomien ikke nødvendigvis vokser i himmelen, er det også lett å tenke at da kan vi tross alt ikke sette kulturpolitikken i sentrum, men kanskje er det nettopp det som vil gi gevinster?

Vi som samfunn må tenke smartere, utvikle gode løsninger på omfattende utfordringer. Da er det viktigere enn noen gang å se de store sammenhengene. Nå er tiden for å løfte de kommunale og fylkeskommunale ambisjonene, og fylle landets mediekanaler med kulturpolitikk. En politikk som understreker at i samarbeidet på tvers av sektorer og forvaltningsnivå kan kommuner og fylkeskommuner med sin dybdekunnskap ta en sterk kulturpolitisk posisjon.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner