Svensk musikkhøyskole dropper «verdensmusikk»

Oslo World Music Festival skiftet navn til Oslo World i 2017, for å unngå begrepet «verdensmusikk». Fra en konsert med Acid Mothers Temple på Oslo World 2022. (Foto: Oslo World/Lars Opstad.)
Oslo World Music Festival skiftet navn til Oslo World i 2017, for å unngå begrepet «verdensmusikk». Fra en konsert med Acid Mothers Temple på Oslo World 2022. (Foto: Oslo World/Lars Opstad.)
Ordet «verdensmusikk» byttes ut på den svenske Musikkhögskolan.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Musikkhögskolan dropper «verdensmusikk».

En høyskole for scene og musikk i Göteborg endrer navnet på sitt kandidatprogram for verdensmusikk til «samtidig tradisjonsmusikk».

– Vi føler at begrepet «verdensmusikk» også bar på en del kolonial arv, sier læreren og professoren Jonas Simonson ifølge TT.

Verdensmusikk-begrepet er omdiskutert, og er blitt brukt for å beskrive musikk som blander inn tradisjonell musikk med røtter utenfor Europa, ifølge TT.

Les også: NRK forsvarer å skrote «Jungeltelegrafen». Får kritikk i Kringkastingsrådet

Annonse

Navneendringen gjennomføres neste leseår, som er fra høsten 2024.

Her til lands byttet festivalen Oslo World Music Festival navn til bare Oslo World i 2017, blant annet fordi man ifølge Gaffa ikke ønsket «en overnasjonal sekkebetegnelse».

Den amerikanske Grammy-prisen skiftet i 2020 navn på kategorien tidligere kalt «Best World Music» til å bli hetende «Best Global Music».

Les også: Jungeltelegrafen-saken: Mener NRK fjernet feil ord

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar