Jo Nesbø-serie får over 52 millioner kroner, skriver VG. Det betyr at den norskspråklig dramaserien «The Devil’s Star» totalt har fått 93 millioner kroner.
Norge gir altså støtte på nesten 100 millioner til et krimdrama, i tillegg til 11–12 millioner til en spenningsfilm om troll. Ingen av disse produksjonene vil lære oss noe viktig, gi oss innsikt, bidra til refleksjon eller ettertanke utover det banale. De vil ende opp som nok en mulighet på Netflix, et ikon du kan trykke på hvis du gidder å se noe «unremarkable», som 95 prosent av alt som trøkkes ut på alle tenkelig plattformer, er.
Samtidig har man altså bestemt at støtten til norske dokumentarfilmer skal kuttes.
Les også: Narrens privilegium: En seier for den frie humoren
Nok et skuldertrekk?
Merk at norske dokumentarfilmskapere ukentlig henter hjem priser rundt i verden. Det lages nemlig unike, «one of a kind»-dokumentarer her hjemme.
Men en dokumentar gir ikke like mange muligheter for Filminstituttets konsulenter og Kulturdepartementets byråkrater til å reise, representere og skinne med de store, som en diger Nesbø-serie laget av veldig kule og verdensvante engelskmenn.
Jo da, dette gjør at det blir jobber til noen norske filmarbeidere. Samtidig som det blir færre norske filmarbeidere som kan jobbe på dokumentarer. Det kan til og med hende det kommer en og annen gjerrig turist hit, som har sett «Troll 2» og blitt inspirert til å gå seg vill på Dovre.
Men 100 millioner til én ordinær krimserie? Det er støtten til 30–50 dokumentarfilmer, som alle har det til felles at de har alt det et middels krimdrama ikke har. Ja du veit, substans og sånne kjedelige ting, og som det ikke blir de store premierefestene av for de som deler ut pengene.
Men kanskje blir dette et banebrytende drama. Kanskje blir dette den nye «Breaking Bad» (2008). Eller kanskje blir det nok et skuldertrekk til 100 millioner kroner.
Denne teksten ble først publisert på Nils Wærstads Facebook-profil og er gjengitt med tillatelse.
Les også: Mener systemet er rigget mot kvinnelige regissører