Norske dokumentarer neglisjeres til fordel for middelmådig underholdning

Jo da, disse nye prosjektene gjør at det blir jobber til noen norske filmarbeidere. Samtidig som det blir færre norske filmarbeidere som kan jobbe på dokumentarer, skriver Nils Wærstad. Bildet er fra «Troll», som nå får en oppfølger. (Foto: Netflix.)
Jo da, disse nye prosjektene gjør at det blir jobber til noen norske filmarbeidere. Samtidig som det blir færre norske filmarbeidere som kan jobbe på dokumentarer, skriver Nils Wærstad. Bildet er fra «Troll», som nå får en oppfølger. (Foto: Netflix.)
Norge gir 100 millioner til et krimdrama og en ny film om troll. Dette kunne gitt 30–50 unike dokumentarer, skriver Nils Wærstad.
Om skribenten
Nils Wærstad er en norsk programleder og TV-produsent.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er NFI gir totalt 84 millioner i refusjonsramme til fire produksjoner (The Devil’s Star, Troll 2, The Last of Us sesong 2 og Star Trek: Strange New Worlds sesong 3) gjennom insentivordningen. Samtidig kuttes støtten til dokumentarer. Midlene i insentivordningen fastsettes i en egen post i statsbudsjettet og påvirker ikke NFIs tilskudd til dokumentar.

Jo Nesbø-serie får over 52 millioner kroner, skriver VG. Det betyr at den norskspråklig dramaserien «The Devil’s Star» totalt har fått 93 millioner kroner.

Norge gir altså støtte på nesten 100 millioner til et krimdrama, i tillegg til 11–12 millioner til en spenningsfilm om troll. Ingen av disse produksjonene vil lære oss noe viktig, gi oss innsikt, bidra til refleksjon eller ettertanke utover det banale. De vil ende opp som nok en mulighet på Netflix, et ikon du kan trykke på hvis du gidder å se noe «unremarkable», som 95 prosent av alt som trøkkes ut på alle tenkelig plattformer, er.

Samtidig har man altså bestemt at støtten til norske dokumentarfilmer skal kuttes.

Les også: Narrens privilegium: En seier for den frie humoren

Annonse

Nok et skuldertrekk?

Merk at norske dokumentarfilmskapere ukentlig henter hjem priser rundt i verden. Det lages nemlig unike, «one of a kind»-dokumentarer her hjemme.

Men en dokumentar gir ikke like mange muligheter for Filminstituttets konsulenter og Kulturdepartementets byråkrater til å reise, representere og skinne med de store, som en diger Nesbø-serie laget av veldig kule og verdensvante engelskmenn.

Jo da, dette gjør at det blir jobber til noen norske filmarbeidere. Samtidig som det blir færre norske filmarbeidere som kan jobbe på dokumentarer. Det kan til og med hende det kommer en og annen gjerrig turist hit, som har sett «Troll 2» og blitt inspirert til å gå seg vill på Dovre.

Men 100 millioner til én ordinær krimserie? Det er støtten til 30–50 dokumentarfilmer, som alle har det til felles at de har alt det et middels krimdrama ikke har. Ja du veit, substans og sånne kjedelige ting, og som det ikke blir de store premierefestene av for de som deler ut pengene.

Men kanskje blir dette et banebrytende drama. Kanskje blir dette den nye «Breaking Bad» (2008). Eller kanskje blir det nok et skuldertrekk til 100 millioner kroner.

 

Denne teksten ble først publisert på Nils Wærstads Facebook-profil og er gjengitt med tillatelse.

Les også: Mener systemet er rigget mot kvinnelige regissører

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser