Samarbeid gir makt

Det klassisk figurative miljøet må slutte å syte. Vi må organisere oss

William Heimdal ble stilt ut på statens høstutstilling i 2022, med «David med Goliats hode». Nå vil han samle kolleger til å starte en egen høstutstilling. (Foto: Vegard Kleven/Statens høstutstilling.)
William Heimdal ble stilt ut på statens høstutstilling i 2022, med «David med Goliats hode». Nå vil han samle kolleger til å starte en egen høstutstilling. (Foto: Vegard Kleven/Statens høstutstilling.)
Vi kan ikke fortsette å bjeffe mot «bukken som passer havresekken» og «systemet». Det er på tide å ta saken i egne hender, skriver William Heimdal.
Om skribenten
William Heimdal er kunstner.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Hva skal klassisk-figurative kunstnere gjøre for å få mer anerkjennelse og ressurser?

Kjære kolleger! Det er på tide å slutte med sytingen: vi må brette opp ermene og ta grep på egen hånd!

Debatten om den klassisk figurative billedkunstens posisjon i norsk offentlighet har blusset opp med jevne mellomrom helt siden 60-tallet. Oppfattelsen av at det forekommer en systematisk undertrykkelse av det klassisk figurative formspråk, kan man trygt si at er en vedtatt grunnpilar i brorparten av klassisk figurative kunstneres bevissthet.

Selv ble jeg oppdratt til å bli bevisst på dette da jeg kom inn i den klassisk figurative verdenen i en alder av 13–14 år. Jeg ble gjort bevisst på skjevfordeling i offentlige utsmykningsoppdrag, stipendordninger som nær sagt aldri gavner klassisk figurativ kunst, fullstendig fravær av skoletilbud, manglende museumsinnkjøp av ny norsk klassisk figurativ kunst og så videre.

Det er med andre ord riktig ille å ha en klassisk figurativ «legning» som norsk billedkunstner. Men jeg tror at dette – i alle fall til dels – er vår egen skyld.

Annonse

Kommersiell suksess

Etter å ha tatt del i denne debatten siden min spede ungdom har jeg begynt å innse at denne strategien, med jevne strømmer av kronikkbølger, faktisk ikke fører til noen reell endring i den klassisk figurative kunstens posisjon.

Jeg har dessuten opplevd det som svært demotiverende og ansvarsfraskrivende – i verste fall infantilt – å skulle fortsette bjeffingen mot «bukken som passer havresekken» og kreve at «systemet» skal skjenke oss det vi behøver.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er de store institusjonene som er problemet, men manglende samarbeidsvilje og organiseringsevne innad i det klassisk figurative miljøet. Jeg mener vi må skjenke oss selv.

Det er viktig å presisere at det er riktig og faktuelt at klassisk figurativ kunst ikke representeres i stipendordninger, utsmykningsoppdrag, utdanningsinstitusjoner, museumsinnkjøp og alt som er, og at dette er svært problematisk.

Men rent kommersielt, og blant «vanlige folk», er den klassisk figurative kunsten en soleklar favoritt. Som Jonas Vilberg trekker frem i en kronikk i NRK, gjorde Nasjonalmuseet stor suksess med en Harriet Backer-utstilling som trakk over 100.000 besøkende. TV-programmet «Portrettmesterskapet» var omtrent like populært som «Skal vi danse». Jeg tror vi må innse at det er på høy tid å slutte med sytingen.

Det fungerer beviselig ikke. Vi må bytte strategi. Vi må brette opp ermene og ta grep på egen hånd.

Les også: Han stakk av med pengene og kalte det kunst. Nå får han beholde alt – og mer til

Samarbeid gir makt

Vi har flere store klassiske kunstnere i vårt land som har gjort nettopp dette.

Jeg kan blant andre nevne Vebjørn og Eimund Sands fantastiske og hederlige «Roseslottet», Odd Nerdrums egen malerskole, Karl Erik Harr sitt nyåpnede museum på Kjerringøy, og British Museums innkjøp av flere betydelige tegninger av Sverre Malling.

Dette er eksempler på innflytelsesrike skikkelser som har brettet opp ermene, fokusert på å spesialisere sitt håndverk og vært dyktige på å danne egne nettverk. Konsekvensen har vært stor suksess hva gjelder besøkstall, salg og utdannelse med mer – ofte større enn modernistenes suksess.

Greier vi å heve oss over mindre ideologiske forskjeller og et tilsynelatende individfokus, kunne det klassisk figurative vært i mye sterkere stand, rent formelt. Jeg tror at samtidskunstens offentlige posisjon i stor grad handler om organisering og samarbeid fremfor en bevisst undertrykkelse – essensielle egenskaper som mangler blant et stadig atomisert klassisk figurativt miljø dersom man ønsker å gjøre endring.

Derfor er min oppfordring til mine kjære kolleger: vi må ikke la oss demotiveres og umyndiggjøres. En og en er vi små, men vi er mange og mektige når vi samarbeider og organiserer oss.

Les også: Tandes tenketank: Trenger kunstfeltet sitt eget arkitekturopprør?

En organisasjon

I første omgang kunne vi gått sammen og dannet en klassisk figurativ kunstnerorganisasjon.

Hadde man greid å rekruttere 200 medlemmer (som er et svært beskjedent anslag) som måtte betale 1.000–2.000 kroner i årskontingent, kunne summen for eksempel ha gått til å organisere vår egen høstutstilling.

Vi kunne leid et stort lokale, ansatt en fagjury, markedsført utstillingen og virkelig satt den klassisk figurative kunsten på kartet. Dette er mye enklere enn hva vi skal ha det til.

Vi kan ikke sitte på hver vår kant og skrive og dele kronikker. Det fungerer ikke. Vi må ta ansvar og organisere oss!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof