Farlig romantisering av kvelningssex

Det er grusomt å tenke seg at unge jenter lokkes inn i maktovergrep med løfter om nytelse og transcendente opplevelser, skriver psykolog Brynhild Helle Bjordal. (Illustrasjonsfoto: Alamy.)
Det er grusomt å tenke seg at unge jenter lokkes inn i maktovergrep med løfter om nytelse og transcendente opplevelser, skriver psykolog Brynhild Helle Bjordal. (Illustrasjonsfoto: Alamy.)
Terje Sparby mister bakkekontakten når han spekulerer om kvelningssex. Vi må tilby de unge noe bedre enn profitthungrige pornografer og romantiserende filosofer, skriver psykolog Brynhild Helle Bjordal.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Svar på innlegg om kvelningssex.

I et debattinnlegg publisert i Subjekt 8. juli 2024, svarer Terje Sparby på Nina Brochmanns artikkel om kvelningssex, publisert i Morgenbladet 21. juni 2024.

Brochmanns artikkel var svært tydelig, men avslutningsvis antydet forfatteren at ønsket om kvelningssex kunne grunne i indre tomhet og være et ledd i selvskadingtradisjonen. Det oppfatter jeg som et forsøk på fremstå tolerant for ikke å fremstå moraliserende. En forflatende avslutning på en god artikkel. Men det er altså dette poenget Sparby spinner videre på.

Det får meg til å reagere.

Farlig romantisering av kvelningssex

Sparby skriver at en mulig årsak er at de unge «søker transcendente eller spirituelle erfaringer som det sekulære samfunnet ikke tilbyr dem». Han romantiserer dermed en farlig seksuell praksis, og i tillegg intellektualiserer han det ved å trekke inn religiøs praksis og filosofi.

Annonse

Dette bommer kraftig på målet, og svever i skyene når virkeligheten foregår på bakkenivå. Det dreier seg om en praksis blant unge voksne og kanskje barn under 18 år. Dette er ungdom som lokkes inn i eksperimenter de ikke forstår konsekvensen av.

Mitt ståsted overfor denne problematikken er som psykolog og terapeut gjennom mer enn 20 år.

I mine mer enn 20 år som psykolog og terapeut, ser jeg daglig hvor skjørt menneskelivet er, og hva som skal til for å gjøre ubotelig skade. Det er grusomt å tenke seg at unge jenter lokkes inn i maktovergrep med løfter om nytelse og transcendente opplevelser.

Sparby sitt intellektualiserende og filosofiske verdensbilde passer ganske enkelt ikke inn når han foregriper det som liksom skal foregå inne i hodene på disse unge. Er det virkelig sannsynlig at de kan ha et intellektuelt og religiøst behov for å la andre bestemme om de skal leve eller dø?

De menneskene Sparby egentlig snakker om her, er i realiteten unge menn som potensielt er i ferd med å gjøre seg til forbrytere og ødelegge både sitt eget og en ung kvinnes liv. For hvem kveles i kvelningssex? Det er som oftest kvinnen. Hvem tar risikoen på å bli hjerneskadet, bli traumatisert, få skader i hals og strupehode, få store angstreaksjoner, mareritt og søvnvansker som senvirkninger? Det er kvinnen.

Les også: Jeg blir ikke overrasket om også Norge i fremtiden får «emosjonelle bordeller» for kvinner

Lykkelig selvbedrag

Romantiseringen av en slik praksis, «at det er så deilig», fikk meg til å tenke på Linda Lovelace. Hun var pornostjerne da jeg var ung på 1970-tallet. Guttene beundret henne fordi hun syntes det var helt fantastisk å få kuk tredd nesten helt ned i magesekken. Og vi jentene fikk inntrykk av at det bare var å sette seg i trening. Så påvirkelige, så eager to please for å «fortjene» å bli elsket.

Linda Lovelace skrev bok om hvor fantastisk det var å være pornostjerne. Senere har hun skrevet ny bok om misbruk, overgrep, rusmisbruk og maktesløshet.

Sparby setter kvelningssex inn i en åndelig tradisjon med yogier som søker en høyere eller annen bevissthet. Med tanke på de unges umodenhet og påvirkelighet er dette en særdeles tvilsom «markedsføring». Det er en potensielt svært skadelig praksis for umodne sjeler som ennå ikke har funnet hverken sitt seksuelle ståsted eller sin seksuelle trygghet. De er på søken, de leter etter mening, de skal forme sine liv.

Sparbys framstilling av denne type seksuell praksis får meg også til å tenke på den intellektuelle eliten i Frankrike på 1970- og 80-tallet, representert ved blant andre Michel Foucault, som brukte sin intellektuelle kapasitet til å argumentere for å senke seksuell lavalder og normalisere seksuell aktivitet mellom voksne og barn.

Liv Ullmanns roman «Jente 1984» beskriver hvor snikende og forførende denne praksisen kan framstå der og da, men hvor skadelige handlingene kan bli på sikt.

Unge søker risiko

Kanskje ungdommen alltid finner måter å teste grenser på. Det er ikke noe nytt.

Det som provoserer med det fenomenet det her er snakk om, er at det er en lek med livet og den psykiske helsen som er under sterkt press i den alderen. I tillegg er eksperimenter som dette med på å sementere middelalderske kjønnsroller vi har brukt generasjoner på å få slutt på. lang tid, og så tar det et øyeblikk å rive ned.

At voksne vil leke med roller, makt og avmakt er et tema litt på siden av denne debatten, men det skal modenhet og tillit til å gjøre dette på en måte som ikke skader deltagerne. Balansen er skarp som en knivsegg. Den modenheten og forståelsen har de unge ikke. De skal fortsatt utvikle seg og bli sterke nok til å kunne ta vare på seg selv og andre.

Hengivelse og underkastelse

Seksuell nytelse handler også om å gi slipp på kontroll. Men ligger det i dette et behov for underkastelse? Det kan se ut som Sparby forveksler hengivelse med underkastelse, og at det er underkastelsen som har iboende potensiale for nytelse mer enn hengivelsen.

Det er å snu ting på hodet. Ungdom risikerer å bli traumatisert av den mishandlingen kvelningssex egentlig er. Særlig tankevekkende var det å få bekreftet, i en av artiklene Sparby henviste til, at mange av jentene ikke følte lyst, men gjorde det for å tekkes kjæresten – akkurat slik mange av oss følte det på 70-tallet da vi leste om Linda Lovelace. Vi vet også at det først er senere i livet det blir nødvendig å ta et tilbakeblikk på egen ungdomstid, og se hvor skadet man ble av å ikke klare å sette grenser.

Les også: Hvordan våger han å kritisere kvinner?

Profittjegere og filosofer

Å lede de unge inn i en brutalisert porno- og utnyttelseskultur hindrer dem i å utvikle sitt menneskelige og åndelige potensiale.

Pornografien har alltid vært brutal, særlig mot kvinner. Det er skremmende at det er der de unge læres opp. Pornobransjen leter alltid etter mer og mer ekstreme ting. Og kjærlighet er ikke en del av leken.

Man kan ikke bruke porno som referanse. Det er en kald og kynisk pengemaskin full av folk som forbruker kvinner i høyt tempo. De menneskene som deltar som statister i den industrien, mister ofte evnen til både å elske, føle og ha glede av sex. For å holde ut å leve presses de inn i rus og stoffmisbruk, som får det lille som er igjen av verdighet til å dunste vekk (jamfør Linda Lovelace). Det er trist.

En grenseløs digital kultur gjør denne utviklingen mulig. Internett representerer muligheter for menneskeheten, og er farlig for menneskeheten dersom det ikke er noen kontroll. Vi kan ikke overlate ungdommens fremtid til grenseløse profittjegere, eller romantiserende filosofer. Vi må prøve å tilby dem noe bedre og mer helsefremmende.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner