Norge er ikke et velfungerende land på grunn av kristningen, men på tross av den

Mange verdier folk i dag hevder er kristne, kan spores mye lenger tilbake. Som til Odin i «Håvamål», skriver Henrik Lysøe. (Foto: Gerhard Munthe/Kode.)
Mange verdier folk i dag hevder er kristne, kan spores mye lenger tilbake. Som til Odin i «Håvamål», skriver Henrik Lysøe. (Foto: Gerhard Munthe/Kode.)
Den mest hårreisende påstanden fra KRF-politiker Joel Ystebø er at kristendommen var demokratiserende. Dette er motsatt av sant, skriver Henrik Lysøe.
Om skribenten
Henrik Lysøe er samfunnsdebattant, og er en av to faglige ansvarlige i Norse Tradition, som jobber med formidling av norrøn kulturarv.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er KRF-politiker Joel Ystebø skrev i går om Norges kristne arv. Her får han svar på tiltale.

I Subjekt 7. august påstår KRF-politiker Joel Ystebø i sitt debattinnlegg at kristne verdier er byggesteinen for demokrati og rettsstat i Norge, og dermed må danne vår visjon for fremtiden.

Videre skriver han at Norge før kristningen lå i et «dypt mørke». Det fremmes en rekke påstander om at kristningen av Norge var en solskinnshistorie om fremgang, likestilling og demokrati – uten en eneste kildehenvisning.

Det stemmer ikke.

Demokratiet er hedensk

Den mest hårreisende påstanden i artikkelen er at kristendommen var en demokratiserende faktor. Dette er motsatt av sant.

Annonse

Det norrøne samfunnet var basert på tingsystemene, hvor alle frie menn – og kvinner – kunne diskutere politiske spørsmål og være med på å påvirke lokalsamfunnet. Med kristningen ser vi at denne makten i sin helhet absorberes av kongen og kirken, som blir eneveldige. Kristendommen innebar en sentralisering av makt – både politisk, religiøs og militært – ikke en demokratisering.

Den befolkningsgruppen som trolig led mest under kristningen av landet, ved siden av samene, var kvinner. I hedensk tid kunne en kvinne etter eget forgodtbefinnende ta ut skilsmisse. Hun kunne også fungere som en religiøs leder. Begge disse rettighetene forsvant brått etter at landet ble kristnet.

Etter kristningen ble fødende kvinner ansett som skitne, og det er flere eksempler på at kvinner som døde under svangerskap, ikke engang kunne gravlegges, da barnet ikke var døpt. Ystebøs påstander om at det hedenske Norge var «uten respekt for likeverd eller grunnleggende rettigheter» sammenlignet med kristendommen, kunne ikke vært lengre fra sannheten.

Vikingtidens ideal om en sterk, egenrådig og uredd husfrue står i sterk kontrast til den underdanige, føyelige kristne kvinnen.

Les også: Det er på høy tid med strengere straffer, også for tenåringer

Kristne verdier?

Norge er i dag et samfunn preget av samarbeidsvillighet, likestilling og dugnadsånd. Dersom disse verdiene var universelt kristne, ville vi vel sett dem i alle kristne land? Sannheten er at disse særegne kulturelle trekkene har langt dypere røtter enn forrige tusenårsskifte. De er norrøne, ikke kristne.

Norge er et karrig land med tøft klima. Samarbeid og pålitelighet er essensielle grunnsteiner i vårt samfunn fordi de er helt nødvendige for å overleve her. I «Håvamål» er Odin tydelig på at man alltid skal gjengjelde gavmildhet, bidra med det man kan og være fornøyd med det man har, og tie hvis man ikke har noe vettugt å si.

Les også: Når skal Fri tørre å påpeke de mest åpenbare realitetene?

Ikke en svart-hvitt historie

Professor i historie Sverre Bagge sammenligner kristningen av Norge med Bolsjevikenes statskupp i Russland. Overgangen fra den hedenske folketroen til en monopolisert universalreligion var ikke en spontan folkebevegelse, men tvang fra øvrigheten.

Etter kristningen, som Ysterbø mente brakte toleranse til Norge, ble det innført fiendtlighet mot all religiøs praksis som ikke var godkjent av kirken og kongen. På 1200-tallet begynte avlatshandelen for fullt, hvor fattige bønder måtte betale pengesummer til kirken for å slippe å brenne i helvete. Vi opplevde også en rekke andre store humanitære fremskritt, som dødsstraff for å praktisere hedensk religion, korsfesting av vantro samer og bålbrenning av kvinner anklaget for hekseri. Ideen om å bruke vold mot noen som tilba andre guder enn deg, er helt fraværende i hedensk kildemateriale.

Dette er ikke en svart-hvitt historie, men kulturen vår har røtter som strekker seg mye lenger tilbake enn til kristningen. Overgangen til denne fremmede religionen er et komma, ikke et punktum, i Norges historie.

Noen av de mest sentrale bærebjelkene i vår helt spesielle, ytterst velfungerende kultur, er utpreget hedenske, som likestilling, demokratisk tenkning og dugnadsånd. Jeg er helt enig med Ystebø om at vi må se tilbake i tid for å finne verdier som kan støtte oss i turbulente tider, men jeg tror vi må la blikket vandre forbi 1100-tallet for å finne disse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog