Dannelse, kultur og stagnasjon

Jeg er ikke sikker på om nordmenn fortsatt vet hva det å være norsk betyr

Verden er så vakker, ja den norske kulturen er vakker, og har så mye godt å gi oss, om vi våger å dannes og lar være å stagnere, skriver Aleksander J. Roscins. Bildet viser fiolinisten Ole Bull.
Verden er så vakker, ja den norske kulturen er vakker, og har så mye godt å gi oss, om vi våger å dannes og lar være å stagnere, skriver Aleksander J. Roscins. Bildet viser fiolinisten Ole Bull.
Er vi fortrolig med Norges litterære kanon? Har vi sett Krogh og Munch? Har vi hørt Griegs piano og Bulls fiolin? Om svaret er nei, er det ikke rart at norsk kultur forblir et mysterium, skriver Aleksander J. Roscins.
Om skribenten
Aleksander J. Roscins er en skribent fra Russland, bosatt i Norge.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Aleksander J. Roscins skriver om dannelse, kultur og stagnasjon.

Stagnasjonen er blant menneskeslektens farligste og dødeligste fiender. En stagnert mann råtner. Han lever, men beveger seg med stormskritt i gravens retning.

Jeg vet ikke med deg, kjære leser, men for meg er det å stagnere et mareritt. Men hvordan unngår en dette? Hvordan unngår man at ens rekreasjon ender opp som blind konsumerisme? Hvordan unngår man en tilstand der en venter på at mannen med ljåen henter en til dødsriket? Undring og dannelse må til.

Les også: Slår ned Høyres drøm om en norsk kulturkanon

Har vi hørt Griegs piano og Bulls fiolin?

En er ikke fullkommen eller perfekt bare fordi en er ferdig på videregående skole, eller bare fordi en har fullført en høyere utdannelse. Det å foredles i ens karakter, det å modnes, og det å dannes bør forbli ens mål.

Annonse

Tenker en først at en må aldri åpne en bok igjen, så er man plutselig på vei fra foredling til fordervelse. Leseren bør ikke bli mismodig – bøker er ikke den eneste ingrediensen i den gode dannelsens blanding, dog må det sies at om en ikke kan lese, så er det alltid mulig å høre på bøker også. Kunst, musikk, film, poesi, ja alle uttrykk for kultur bidrar til at en dannes som menneske.

Det sies at norsk kultur har blitt forvirret. Folk vet ikke lenger hva det å være norsk betyr. Men hvordan er det mulig om en ikke kjenner norsk kultur og historie? Er vi fortrolig med Norges litterære kanon? Har vi sett Krogh og Munch? Har vi hørt Griegs piano og Bulls fiolin?

Om svaret er nei, er det ikke forunderlig at norsk kultur forblir et mysterium, at vi ikke vet hva det vil si å være norsk.

Dannelse i skolen

Vi må stadig undre og dannes, og ha lyst til å oppdage. Kjære leser, jeg kommer fra ringe kår, og er ikke etnisk nordmann selv. Min familie stammer fra eks-Sovjetunionen, og selv om kommunismen er av djevelen, så kan en gjerne sette pris på det sovjetiske utdanningssystemet, som inneholdt dannelse.

Selv om en skulle bli fabrikkarbeider, måtte en likevel lese klassikerne og pugge dikt i løpet av skoletiden. Det å lese mesterverkene øker virkelig meningsmangfoldet i et samfunn. Det er ikke falskt meningsmangfold, som økes ved progressiv politikk og inkluderende språk av ideologien som forminsker ytringsfrihet og samfunnets mot til å komme opp med originale ytringer.

Det er heller meningsmangfold som økes ved interaksjon med forskjellige strømninger og stemmer – en del av den europeiske dialogtradisjonen som begynte med Sokrates. Det øker evnen til å uttrykke ens tanker, evnen til å tenke selv, evnen til å sette pris på det vakre.

Dostojevskij skriver i «Idioten» (1869) at det vakre skal redde verden. Uten det vakre og uten dannelse blir vi fattigere. Da går vi også glipp av det sanne og det gode, for det vakre, det sanne og det gode er det samme.

Les også: Dette viser hvorfor integrering er en feilet strategi

Ikke et liv verdig å leve

Verden er så vakker, ja den norske kulturen er vakker, og har så mye godt å gi oss, om vi våger å dannes og lar være å stagnere. Da er det mye lettere å velge å ha det godt. Da er det mye lettere å leve det gode liv. Da er det mye vanskeligere, og kanskje til og med umulig, å stagnere. Da kan en forbli hele og ferske selv som en 95-åringer.

Det er ikke vits å leve et ugransket liv, kanskje er det heller ikke vits å leve et stagnert et. Et degraderende, råtnende liv. Et liv som en lar være å leve når en undres, når en dannes, og når en først ser og finner behag over hvor mye verden har å by på.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar