Byrådet tisser i buksen for å holde varmen. Kuttene ved Oslo nye må reverseres

Kulturbyråd Anita Leirvik North (H) er i ferd med å spare seg til fant. (Foto: Linn de Lange.)
Kulturbyråd Anita Leirvik North (H) er i ferd med å spare seg til fant. (Foto: Linn de Lange.)
Høyre skal være partiet for ansvarlig økonomisk politikk. Men kulturbyrådens kutt ved Oslo nye teater er fullstendig ansvarsfraskrivelse.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Høyre- og Venstre-byrådet i Oslo vil kutte 40 prosent av tilskuddet til Oslo nye teater.

Oslo kommune står overfor en krevende økonomisk situasjon og må kutte hele 2,3 milliarder kroner i budsjettet. Likevel er det vanskelig å forstå hvorfor byrådet foreslår å kutte 37 millioner kroner fra tilskuddet til Oslo nye teater – en reduksjon på hele 40 prosent.

Høyre skal være forkjemperen for ansvarlig økonomisk politikk, men å rasere tilskuddet fra et år til det neste er ikke ansvarlig: Det er en katastrofe.

Dette er en dårlig gjennomtenkt prioritering som vil få målbare konsekvenser for Oslos kulturliv, kulturtilbud og næringsliv.

Les også: Byrådet kutter i støtten til Oslo nye teater

Annonse
Oslo nye teater i Oslo er heleid av Oslo kommune. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Byrådet gjør seg en økonomisk bjørnetjeneste hvis de bare ser på Oslo nye teater som en utgiftspost. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)

Liten nytte, stor skade

37 millioner kroner er en betydelig sum, men monner lite – 1,61 prosent – mot å spare 2,3 milliarder. Men for Oslo Nye Teater, og for kulturlivet i hovedstaden, er det derimot en katastrofe. Kuttet vil føre til et dårligere tilbud for publikum, og føre til varig skade på scenekunstbransjen i hele landet.

Effektivt er det heller ikke, skal vi tro frilansskuespiller Herman Bernhoft. Teaterledelsen sier at kuttene fører til at de fleste av teaterets scener må stenges. Bernhoft skriver i Avisa Oslo at kommunen i dag betaler 90 millioner for 1.427 publikumsseter, altså 63.000 per sete. For 53 millioner sier teateret at de kun kan tilby forestillinger på Trikkestallen, med sine 230 seter. Det øker prisen til over 230.000 per sete.

Dette er ikke det eneste punktet der kulturbyråd Anita Leirvik North (H) er i ferd med å spare seg til fant.

Kultur og kreativ næring skaper verdier for 50 milliarder kroner i Norge, ifølge regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen. Oppsetningene på Oslo nye teater bidrar direkte til å trekke publikum til Oslo, noe som stimulerer det lokale næringslivet, fra hoteller og restauranter til små bedrifter. Ved å svekke teaterets økonomiske fundament, svekker man også Oslos attraktivitet som kulturby og reisemål. To av tre som reiser i Norge oppgir at kulturopplevelser er en viktig del av reisen, ifølge NHOs turistundersøkelse.

Les også: Pride fungerte godt i Sofienbergparken. La Fotballfesten være på Kontraskjæret

Søt kløe, sur svie

Skal Oslo fortsette å være en levende by, må vi verne om de kreative næringene. Da trenger vi ikke bare et kulturtilbud for publikum, men en levedyktig bransje for kunstnerne.

Ved å kutte hos Oslo nye kan byrådet kanskje få neste års budsjett til å gå opp, men det skadene vil prege feltet i flere år. Kutt i kulturstøtte har varige konsekvenser. Budsjettåret 2025 går kanskje i null, men redusert støtte nå vil gi oss fattigere scenekunst i flere år fremover.

Norsk er et lite språk i verdenssammenheng, som gir et magert kommersielt grunnlag sammenlignet med engelskspråklige giganter. Kulturtilskuddene fra stat og kommune gir grunnlag for et en bred kulturbransje, med plass til både kommersielle vinnere og den smale kunsten som er med på å drive kulturlivet fremover.

Men det krever varige, forutsigbare støtteordninger. Å kutte 40 prosent hos en aktør fra et år til et annet er alt annet enn forutsigbart. Flere frilanskunstnere lever allerede på fattigdomsgrensen, og er spesielt utsatt når de store institusjonene må kutt. Den norske kulturbransjen er avhengig av å ha frilansere. Hvis vi skal opprettholde en stab av frilansende scenekunstnere i Oslo er vi avhengige av at det potensielle arbeidsmarkedet ikke desimeres fra et år til et annet.

Les også: Vi trenger flere kritikere. Ta pengene fra NRK

Effektivisering inn i intetheten

Noen vil kanskje hevde at Oslo nye bør effektivisere driften eller finne private midler. Kanskje er det også riktig å kutte noe i støtten til Oslo nye. Men det finnes ikke den bedriften som kan effektivisere seg bort fra 40 prosent av den økonomiske støtten sin. Det er viktig at vi stiller krav til etterrettelighet til alle som forvalter offentlige penger, ikke minst i kulturbransjen. Men her kan det virke som om Høyre- og Venstre-byrådet har bitt over for mye. Det er ikke effektivisering, det er desimering.

Private bidrag er og bør være en viktig del av inntektsgrunnlaget til norske kulturinstitusjoner, men de kan aldri erstatte det offentlige ansvaret for å sikre et bredt og mangfoldig kulturtilbud. Når vi kutter støtten til kultur, kutter vi også båndene som binder samfunnet sammen – og det vil merkes lenge etter at budsjettet er i balanse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser