Er det greit å hate menn? Enkelte kvinner synes visst det

Hvorfor kan vi ikke hate menn, spurte professor i kjønnsstudier, Suzanna Danuta Walters, i 2018. Slik kvinnesjåvinisme vil ikke bare presse mange menn bort fra likestillingsagendaen. Det vil også normalisere mannssjåvinisme, skriver Lars Erik Gjerde.
Hvorfor kan vi ikke hate menn, spurte professor i kjønnsstudier, Suzanna Danuta Walters, i 2018. Slik kvinnesjåvinisme vil ikke bare presse mange menn bort fra likestillingsagendaen. Det vil også normalisere mannssjåvinisme, skriver Lars Erik Gjerde.
Hedda Colleen Østvang kaller mannen et problem, fordi han er en mann. Det er kanskje det reneste eksempelet på kvinnesjåvinisme, skriver Lars Erik Gjerde.
Om skribenten
Lars Erik Gjerde har en doktorgrad i sosiologi, og kommer snart ut med boken «Wokeisme».
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Lars Erik Gjerde svarer på debattinnlegget «Verden har et mannsproblem».

I et debattinnlegg i Subjekt 22. november retter Hedda Colleen Østvang retter sin kritiske penn mot Donald Trump, Andrew Tate, Talibans krigere, og alle andre menn. Som hun nå sier: «Verden har et mannsproblem».

Ja, alle menn er problemet: «Det er på tide at vi ber dem skjerpe seg».

Etterspør Østvang likestilling? Hun vil trolig si ja. Men er det troverdig? Eller er hennes tekst snarere symptomatisk på en form for mannsforakt?

Som sosiologen Suzanna Danuta Walters skrev i selveste Washington Post i 2018: «Hvorfor kan vi ikke hate menn?» Og som hun avsluttet artikkelen: «Vi har hver eneste rett til å hate dere». Kvinner har rett til å hate alle menn, fordi de er menn, altså.

Annonse

Det er nokså innlysende at det finnes mennesker, deriblant menn, som bør skjerpe seg. Det vil neppe mange krangle på. Men hvorfor er jeg som mann ansvarlig for hva Taliban eller Andrew Tate driver med? Hvorfor er menn ansvarlige for alt andre menn gjør? Er det noe galt med menn?

Les også: Gjør Amerika kjedelig igjen, please

Woke og nye hierarkier

I min kommende bok «Wokeisme» diskuterer jeg dragningen mot identitetspolitikk på deler av venstresiden, spesielt i den engelsktalende verden.

Der studerer jeg blant annet den voksende mistroen mot menn. Maskulinitet defineres stadig som noe giftig, som noe sykeliggjørende. Menn defineres som et problem, som noe forkastelig. Østvangs tekst er et godt eksempel. Å være mann betyr at man bør skamme seg – og identifisere seg som et problem.

I det liberale demokratiet ser man individer, ikke grupper. Du er ansvarlig for hva du selv gjør, men ikke for hva mennesker du tilfeldigvis deler hudfarge, kjønn eller religion med, gjør.

For Østvang – som for wokeister og wokeismens sympatisører mer generelt – er denne liberale logikken fremmed. Man er skyldig fordi man har «feil» bakgrunn. Er du mann, er du skyldig i ting andre menn gjør.

Betty Friedan, kanskje den moderne feminismens grunnlegger, kritiserer ideen om at kvinner er overlegne menn, noe hun kaller kvinnesjåvinisme. Å kalle mannen et problem, fordi han er en mann, som Østvang gjør, er kanskje det reneste eksempelet på en slik sjåvinisme.

Les også: Er det X eller Y som gjør seg irrelevante nå?

Identitetsfelle

Når Østvang generaliserer og sverter alle menn, fordi de er menn, entrer hun en identitetsfelle. Hun krever at menn tenker på politikk som en kjønnskamp, hvor de er den onde motparten.

Noen få woke menn vil sikkert akseptere Østvangs meninger. Menn flest vil derimot neppe føle at de har et ansvar for hva Taliban eller Andrew Tate driver med.

Slik sjåvinisme vil ikke bare presse mange menn bort fra likestillingsagendaen. Det vil også normalisere mannssjåvinisme. Om Østvang kan forakte menn, kan ikke en mannssjåvinist forakte kvinner? Om menn er ansvarlige for alt en enkelt mann gjør, kan ikke en mann som har dårlige erfaringer med en kvinne, si at alle kvinner er onde, eller i det minste farlige?

Dette er identitetsfellen Østvang og hennes likesinnede legger. Der kvinnesjåvinisten vil snakke om «mannsproblemet», vil mannssjåvinisten snakke om «kvinneproblemet». Da blir vi ikke lenger å regne som individer. Snarere blir vi vurdert som medlemmer av kollektiver, som sjåvinistisk vil rangeres vis-à-vis hverandre.

Denne fellen kan unngås. Snarere enn å spre mannsforakt, bør man, som Agenda-rådgiver Sylo Taraku skriver, møte menn – og for øvrig alle andre medmennesker – med respekt. Slik kan vi hindre den giftige kjønnspolariseringen som presses frem, både av wokeister som sprer mannsforakt, og av mannssjåvinister som Tate.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar