Kittelsen-maleri satte auksjonsrekord – solgt for 36 millioner kroner

Kvitebjørn kong Valemon auksjoneres bort. Det er kunstekspert Hans Richard Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner som svinger hammeren på onsdagens auksjon, som finner sted i Gamle Logen i Oslo. Dette bilde er tatt før bilde Kvitebjørn kong Valemon går under hammeren. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Kvitebjørn kong Valemon auksjoneres bort. Det er kunstekspert Hans Richard Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner som svinger hammeren på onsdagens auksjon, som finner sted i Gamle Logen i Oslo. Dette bilde er tatt før bilde Kvitebjørn kong Valemon går under hammeren. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Theodor Kittelsens «Kvitebjørn kong Valemon» satte norgesrekord da det ble solgt for hele 36 millioner kroner på auksjon onsdag kveld.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ny auksjonsrekord.

Den tidligere auksjonsrekorden i Norge ble satt av et annet Kittelsen-bilde, «Andersnatten», som gikk for 14 millioner kroner i 2020.

Kittelsens ikoniske «Kvitebjørn» gikk under hammeren i Gamle Logen i Oslo. Det er auksjonshuset Grev Wedels plass Auksjoner som auksjonerte bort bildet.

– Kanskje det norskeste og for mange det aller mest kjente motivet i hele vår kunsthistorie, sa auksjonsleder Hans Richard Elgheim like før han satte i gang det som ble en dramatisk budrunde.

Budet startet på 15 millioner kroner og derfra og spratt summen fram og tilbake mellom den ene og den andre budgiveren. Noen satt i salen, mens andre meldte sin interesse via telefon.

Annonse
Kvitebjørn kong Valemon auksjoneres bort. Det er kunstekspert Hans Richard Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner som svinger hammeren på onsdagens auksjon, som finner sted i Gamle Logen i Oslo. Dette bilde er tatt før bilde Kvitebjørn kong Valemon går under hammeren. (Foto: Lise Åserud/NTB.)

– Fenomenal rekord

Til slutt ble det altså en anonym kjøper som stakk av som vinner av budrunden – med en prislapp på hele 36 millioner kroner.

– Det er en fenomenal rekord, avsluttet Elgheim da hammeren hadde slått i bordet for tredje og siste gang.

Med omkostningene på 25 prosent i tillegg må kjøperen ut med totalt 45 millioner kroner.

Nasjonalmuseet har kjøpt «Old Man Cowboy #08» av Vibeke Tandberg. (Foto: Iwan Baan.) 2 3:2
Må drømme videre: Det blir ikke nytt Kittelsen-maleri å se for offentligheten.

Nasjonalmuseet ønsker seg bildet

Deltakerne er anonyme, og det blir ikke nødvendigvis offentliggjort hvem som kjøpte bildet.

Mystikk er det også rundt bildets eierhistorikk. Lite er nemlig offentlig kjent om eierhistorikken da det har vært i privat eie, sist hos shipping-arving Petter Olsen.

Nasjonalmuseet har uttalt at de ønsker seg bildet, men at de ikke har råd. De har likevel et håp om at kjøperen donerer bort eller låner ut bildet til museet slik at det blir tilgjengelig for publikum.

– Historisk begivenhet

«Kvitebjørn kong Valemon» er et av Kittelsens mest kjente verk. Han lagde det i 1912, bare to år før han døde, 56 år gammel.

Motivet er fra Asbjørnsen og Moe-eventyret om kong Valemon, som ble forvandlet til en bjørn av en heks etter å ha nektet å gifte seg med henne.

– Det er å anse som en historisk begivenhet. Og jeg tviler på om «Kvitebjørn» noen gang blir å se igjen på markedet, sa Elgheim til NTB i forkant av auksjonen.

Fakta om rekordverket

· Ble laget av Theodor Kittelsen i 1912, to år før han døde 56 år gammel.

· Motivet er fra Asbjørnsen og Moe-eventyret om kong Valemon, som ble forvandlet til en bjørn av en ond heks da han ikke ville gifte seg med henne. Senere møter Valemon kongsdattera, som redder og gifter seg med ham.

· Bildet har alltid vært i privat eie. Lite er offentlig kjent om eierhistorikken, men det kan ha hatt så få som to eierfamilier.

· Selgeren var shipping-arving og kunstsamler Petter Olsen, som i høst gikk personlig konkurs. Det er Olsens døtre som solgte bildet gjennom familieselskapet Firmament.

· Det var Grev Wedels Plass Auksjoner som stod for auksjonen, som ble holdt i Gamle Logen i Oslo.

· Det var flere budgiverne, både i salen og via telefonbud. Når hammeren gikk i bordet for siste gang, var den endelige prisen på 36 millioner. Med omkostninger må kjøperen ut med 45 millioner kroner.

· Det er foreløpig ikke kjent hvem som kjøpte bildet, og kjøperen forblir anonym med mindre vedkommende selv velger å stå frem.

· Nasjonalmuseet ønsker seg bildet, men har ikke råd. Flere har ytret håp om at kjøperen donerer bildet til museet, for eksempel via et permanent utlån.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar