Mediedekningen av USAID-kontroversen har betydelige blindsoner

Demonstranter prøver å stoppe Trumps USAID-angrep. Men United States Agency for International Development er langt fra bare en organisasjon for bistand, skriver Thor Langfeldt. (Foto: Getty.)
Demonstranter prøver å stoppe Trumps USAID-angrep. Men United States Agency for International Development er langt fra bare en organisasjon for bistand, skriver Thor Langfeldt. (Foto: Getty.)
Ordet «bistand» tilslører ofte forsøk på å velte regimer og oppnå geopolitisk innflytelse, skriver Thor Langfeldt.
Om skribenten
Thor Langfeldt jobber som produsent.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Trump har stoppet USAID – det handler ikke bare om bistand.

USAID har blitt et sentralt tema i internasjonale nyheter etter at Donald Trump, med støtte fra Elon Musk, besluttet å kutte over 90 prosent av organisasjonens finansiering og bemanning.

Dette har ført til omfattende oppsigelser og nedleggelse av humanitære prosjekter. Kritikere advarer om alvorlige konsekvenser for global helse og utvikling, samt svekket amerikansk diplomati, mens stormakter som Kina og Russland kan styrke sin innflytelse.

I arbeidet med å kartlegge USAIDs globale innflytelse, har det overrasket meg hvor vanskelig det er å finne god, kritisk informasjon i de største norske mediene.

Det virker ofte som om det kritiske blikket på amerikansk utenrikspolitikk svekkes, så lenge det ikke er Trump-administrasjonen som står bak beslutningene. Av og til lurer jeg på hvor det kritiske perspektivet på USA har blitt av.

Annonse

USAID (United States Agency for International Development) er for mange ensbetydende med humanitær og utviklingsrettet hjelp. Gjennom flere tiår har organisasjonen vært aktiv i kriserammede områder, med nødhjelp, helseprogrammer og utdanningsprosjekter.

Likevel viser en rekke kilder at USAID også brukes som et utenrikspolitisk redskap for å fremme amerikanske interesser, noe som får store konsekvenser for hvordan bistand oppfattes i mottagerlandene, og
hvordan demokratiske prosesser utvikler seg.

Bistand eller politisk påvirkning?

DA USAID ble opprettet i 1961 under John F. Kennedy, fikk de et offisielt mandat om å fremme demokrati, økonomisk vekst og menneskerettigheter.

Samtidig var CIA allerede dypt involvert i hemmelige operasjoner og regimeskifter, særlig i Latin-Amerika og Sørøst-Asia. Etter Watergate-avsløringene og de påfølgende Church Committee-undersøkelsene valgte president Jimmy Carter å begrense CIAs virksomhet kraftig.

Blant annet ble flere hundre CIA-ansatte sagt opp, mens USAIDs ansvar for politisk påvirkning i land der amerikanske interesser sto på spill, vokste. Mange hevder at en del av CIAs mer «politiske» funksjoner dermed gikk inn i USAIDs portefølje.

I Latin-Amerika finner vi klare eksempler på slik innblanding. Under Reagan-administrasjonen bidro USAID til å finansiere Contras-opprørerne i Nicaragua, som en del av strategien for å undergrave det venstreorienterte Sandinist-regimet. I Bolivia utviste president Evo Morales USAID i 2013, etter å ha anklaget organisasjonen for å støtte opposisjonsgrupper og svekke myndighetenes arbeid. USAID avviste riktignok anklagene, men hendelsen illustrerer likevel organisasjonens kontroversielle rolle.

På Cuba ble prosjektet «ZunZuneo» avdekket i 2014 som en hemmelig finansiert mobilbasert plattform, rettet mot å samle cubanere i en «skjult» opposisjon for å svekke Castro-regimet. Her ante ikke brukerne hvem som sto bak, noe som understreker hvordan «bistand» i praksis kan være ren politisk påvirkning.

Les også: «Memecoin»-eventyrene til Trump og Milei endte i kollaps. Bryr velgerne seg?

«Disinformation» og digital ID

USAIDs engasjement strekker seg også til støtte for lokale medier, akademiske institusjoner og frivillige organisasjoner.

Offisielt er hensikten å styrke demokratiet. I praksis kan enkelte miljøer bli favorisert, noe som i land som Ukraina og Georgia har betydd etablering av nye mediekanaler med klare pro-vestlige narrativer, mens andre aktører opplever å bli utestengt fra viktig finansiering.

Flere journalister i Øst-Europa mener dessuten at de ikke får tilgang på støtte dersom de ikke følger en bestemt linje. Når slike programmer omtales som «demokratistøtte», blir spørsmålet hvor grensen går mellom å fremme ytringsfrihet og å manipulere politiske prosesser. Mange innbyggere i mottagerlandene oppfatter støtte til opposisjonen som forsøk på regimeskifte, noe som undergraver lokal legitimitet
og fører til polarisering.

Særlig i Latin-Amerika har amerikansk innblanding skapt mistillit, ettersom mange ser på det som et forsøk på å styre utviklingen utenfra. Dermed svekkes både respekten for demokratiske valg og nasjonal suverenitet.

I nyere tid har USAID finansiert ulike «Countering Disinformation»-prosjekter, under CEPPS-samarbeidet, der «faktasjekk»-organisasjoner brukes til å presse sosiale medieselskaper til mer sensur. I sin «Disinformation Primer» oppfordrer USAID blant annet til «advertiser outreach» for å kutte reklameinntekter hos aktører man anser som kilder til feilinformasjon.

Under fjorårets World Economic Forum ba Jeanne Bourgault, leder for Internews, den globale annonseindustrien om å «følge pengene» og slutte å finansiere det hun kalte «bad, bad content», for heller å fokusere på «the good, the accurate, and relevant news and information».

Parallelt har USAID vært pådriver for digitale ID-systemer i blant annet Ukraina og India, noe som kan åpne for mer kontroll med nettaktivitet og dermed skape store utfordringer for personvern og ytringsfrihet.

Les også: Over 4.000 konservative samlet på Jordan Peterson-konferanse i London

En kanal for skjult maktspill

USAID har utvilsomt bidratt med betydelig hjelp innen helse, utdanning og infrastruktur i mange sårbare land.

Likevel må organisasjonen være langt mer åpen om hvordan pengestrømmene fordeles, hvilke kriterier som legges til grunn, og hvorvidt målet er legitim demokratistøtte eller snarere politiske agendaer.

USA er ikke alene om å bruke bistand på denne måten; også andre stormakter, inkludert Russland og Kina, benytter myk makt for å fremme sine interesser. Dette gjør det desto viktigere å rette et kritisk søkelys mot hvordan bistand, uansett avsender, blandes med geopolitiske motiver.

Diskusjonen om USAIDs rolle viser oss at bistand sjelden er et nøytralt gode. Selv om organisasjonen gjør mye positivt, kan den parallelt fungere som et instrument for amerikansk utenrikspolitikk.

Dersom vi ønsker å sikre at bistand virkelig gavner lokalsamfunnene og støtter reelle demokratiske prosesser, må både giver- og mottagerland kreve bedre mekanismer for innsyn og ansvarliggjøring. Bare da kan bistand forbli et redskap for utvikling – og ikke misbrukes som en kanal for skjult maktspill.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo