Vestlandsk natur, stedspesifisitet og boktrykkekunst er sentrale temaer i ukens kunståpninger.
Nok en gang serverer vi en vernissageguide for vestlandshovedstadens kunstinteresserte. Denne uken er i motsetning til tidligere ikke bare sentrert i Bergen by, men inkluderer også åpninger i byens naturrike omegn.
På Øystese har man blant annet anledning til å tre inn i Kunsthuset Kabuso for å observere utstillinger som tar for seg Vestlandets flora i en søken etter det stille i naturen. Det blir også mulighet til å besøke naturnære omgivelser på Osterøy, når det i Gjerstad-løa stilles ut kontemporære lys- og lydinstallasjoner i en historisk kontekst.
I Tårnsalen på Kode 4 starter en av Norges mest kjente kunstere, Ole Jørgen Ness, på et omfattende stedsspesifikt kunstverk som vil ferdigstilles først 24. februar 2019. Ness sin kunstneriske prosess vil man kunne følge fra start til slutt, ikke gå glipp av begynnelsen!
Kunstbøker er en viktig del av ukens program siden det er duket for årets Bergen Art Book Fair. Den helgelange kunstbokmessen vil man kunne besøke i Bergen Kunsthall, men det arrangeres også en rekke andre relaterte arrangementer flere steder i byen. Relevant nok under BABF lanseres også en fotobok ved studentgalleriet Fisk.
Vi gleder oss til en fullpakket uke med utstillingsåpninger og andre kunstrelaterte arrangementer!
Bergen Art Book Fair
(Rasmus Meyers allé 5 og andre steder i byen, 1.-4. november)
Denne helga er det duket for den årlige kunstbokmessen i Bergen. Femti uavhengige forlagshus fra inn- og utland møtes i Bergen Kunsthall, hvor man vil kunne utforske de beste kunstbøkene på markedet. Bergen Art Book Fair har et omfattende program i år foruten om selve messen, med blant annet seminar, utstillinger og festlige kveldsarrangementer.
Tradisjonen tro braker det løs på fredag med den offisielle åpningen i Kunsthallen kl. 17.00, før selve åpningsseremonien settes i gang kl. 19.00 i Landmark. I løpet av kvelden kan man også besøke de forskjellige bodene til utstillerne samt se performancer og høre mini-talks med utstillerne.
I forbindelse med BABF åpner også Lars Müller utstillingen «Analoge Reality» på Pamflett på torsdag kl. 19.00. Her viser han et utvalg kunstbøker fra de siste tretti årene. Siden Müller publiserte sin første bok i 1983 på sitt eget forlag Lars Müller BOOKS, har han bygget opp et av Europas ledende uavhengige forlagshus for arkitektur og design.
Les mer HER.
«Süden» av Tonje Lona Lensberg på Galleri Fisk
(Kong Oscars gate 46, åpning fredag 2. november kl. 19.00)
På Galleri Fisk lanserer Tonje Lona Lensberg av fotoboken «Süden». Bokens tittel er hentet fra det tysk: «Süden» (sør) er opprinnelsen til den nordiske betegnelsen for vårt alles ferieparadis Syden, som kjent nok ikke har en tydelig geografisk plassering annet enn at det befinner seg i sørlige strøk.
Lensberg betrakter Syden som mer en et turistmål. Det er et sted hvor man oppnår en følelse av uavhengighet, i den forstand at man er fri fra ens hverdagslige gjøremål. Denne uavhengige tilstanden vektlegges i boken, og er dokumentert i ulike fotograferte scenarier.
Les mer HER.
«Flat Acrylic» av Ole Jørgen Ness i Kode 4
(Rasmus Meyers allé 9, prosjektstart lørdag 3. november kl. 12.00)
På lørdag starter en av Norges mest kjente kunstnere, Ole Jørgen Ness, arbeidet på prosjektet «Flat Acrylic» i Kode 4. De neste tre månedene vil han skape et stedsspesifikt verk på gulvet i Tårnsalen, og publikum får nå anledning til å følge skapelsesprosessen fra start til slutt.
Ness er mest kjent som kunstneren som på 1990-tallet opererte med hele ni forskjellige kunstneridentiteter. Gjennom å presentere disse karakterene, med ulik bakgrunn og syn på kunst, utfordret han myten om at hver en kunstner må finne sin egen stil og identitet. Nærmere tusenårsskiftet komprimerte Ness de forskjellige aliasene i et komplekst samarbeidsprosjekt som videreførte både deres og hans eget kunstnerskap. Kunstnerens kaotiske kunstnerskap resulterer som oftest i uforutsigbare installasjoner og såkalte Gesamtkunstwerk (som defineres som det totale, ideelle eller universelle kunstverk som syntetiserer ulike kunstformer).
På lik linje med Ness’ uforutsigbare arbeidsprosess, følger prosjektet i Tårnsalen en algoritme som baserer seg på den organiske veksten som styrer utviklingen av tenner og beinstruktur: Malingen påføres improvisatorisk på gulvet og formene oppstår underveis og utvikles kontinuerlig.
Les mer HER.
Frodig dobbelutstilling på Kunsthuset Kabuso
(Hardangerfjordvegen 626 på Øystese, åpning lørdag 3. november kl. 13.30)
Kunsthuset Kabuso i Øystese åpner to nye utstillinger denne helgen som begge vier sin interesse til Vestlandets flora.
Hovedutstillingen er som en symbiose satt sammen av tre ulike naturinteresserte individer: den nålevende kunstneren Ine Harrang og de avdøde botanikerne Johan Havaas og Torkel Lillefosse. I utstillingen presenteres Harrangs kunstverk «Exsiccatae» (tittelen betyr en samling pressede plantevekster på latin), sammen med en historisk samling lav og mose fra Havaas samt vakre planteakvareller av Lillefosse. Utstillingen søker å hylle verdien i detaljer og den rolige utforskingen av naturen.
Som en forlengelse av hovedutstillingen, kan man i Kabusos foajé se utstillingen «Hardanger Herbarium» av den Amsterdam-baserte kunstneren Ingrid Pasmans. Tidligere i høst var Pasmans på residensopphold i Hardanger hvor hun lot seg inspirere av den vestlandske naturen. I denne perioden lagde hun et herbarium av planter, blader, blomster og tang som hun tørket mellom arkene til et gammelt norsk leksikon. De utstilte verkene på Kabuso er to 2,5 meter høye akvareller av viltvoksende planter og en installasjon bestående av fliser i porselen. En sentral del ved kunstverkene er at hver enkelt plante som er tatt i bruk er fra Hardangers flora.
Les mer HER.
«SPRANG» av Maria Urstad og Hilde Hauan på Osterøy museum
(Gjerstad på Osterøy, åpning lørdag 3. november kl. 15.00, med privat transport fra Arna stasjon kl. 14.15)
Siden 2013 har kunstnere Maria Urstad og Hilde Hauan samarbeidet med BEKs kurator, Anne Marthe Dyvi, på prosjektet «SPRANG». Nå vises første del av verket i Gjerstad-løa ved Osterøy museum. I verket møter den urgamle tekstile teknikken sprang, lydlige fenomen som overtoner, lydbølger og vibrasjon basert på den greske matematikeren og filosofen Pytagoras’ teorier om stemming av strengeinstrumenter, akustikk og geometri.
Inne i løa møter publikum en komposisjon av lyd som omformes til lys og aktiverer et flettverk av optiske fiber. Dette bildet vil blandes med lyder utenfor løa; en fugl, en traktor, vind, regn. Som lyden, vil også lyset trenge seg inn mellom bordkledningen og brakeveggene, hvilket vil utarte seg i en gjensidig forening av fiber og lyd med løas egenart som omdreiningspunkt.
Les mer HER.