Videokunst og maleri kniver om oppmerksomheten under ukas beste åpninger.
Maleriet var i flere hundre år ansett som den ypperste kunstformen. Når man tenker på de aller mest kjente kunstnerne opp igjennom kunsthistorien, kommer man ikke utenom at de aller fleste først og fremst anså seg selv som nettopp malere.
De siste hundre årene har imidlertid maleriet stadig blitt utfordret av andre kunstformer: Fotografi, tekstil, grafikk, videokunst og performance tar stadig større plass på den internasjonale, så vel som den norske, kunstscenen.
Denne uka er imidlertid maleriet i vinden i hovedstaden. På Henie Onstad Kunstsenter feirer en av Norges mest aktive kunstnere de siste sytti årene, Håkon Bleken, sin 90 årsdag med en massiv retrospektiv som favner verk fra 1950 og frem til 2018.
Bleken dukker også opp på LNM når foreningen feirer 50 årsdag med en omfattende jubileumsutstilling. Her finner man både veteraner og yngre kunstnere, som samlet gir innblikk i hvor bredt malerfeltet er, så vel som hvordan det har utviklet seg i Norge de siste fem tiårene.
Videokunst står også på programmet når Kunstnernes Hus åpner andre del av sin «Silver Series» med vise åtte filmer av franske Camille Henrot. Ikke gå glipp av muligheten til å oppleve videokunst i en faktisk kino.
Vi ser også fram til mer videokunst av Yamile Caldéron på Noplace.
Camille Henrot på Kunstnernes Hus
(Wergelandsveien 17, åpning torsdag 8. november kl. 19.00)
Tidligere i høst lanserte Kunstnernes Hus filmprogrammet «Silver Series», hvor de løfter fram videokunst og viser det under optimale forhold i sin egen kinosal. Nå er det duket for kunstner nummer to i rekka: franske Camille Henrot.
Henrot arbeider i et bredt spekter av media: Video, skulptur, tegning og installasjon er særlig fremtredende i hennes virke. Sentralt står utforskningen av hvordan kunnskap og informasjon blir kopiert, spredt og transformert globalt og på tvers av kulturer gjennom moderne teknologi. På Kunstnernes Hus vises åtte av Henrots mest kjente videoverk. Blant disse, prisvinnende «Grøsse Fatigue», hvor kunstneren selv forsøker å forklare verdens opprinnelse.
Les mer HER.
«Do Not Go Gentle» av Håkon Bleken på Henie Onstad Kunstsenter
(Sonja Henies vei 31, åpning torsdag 8. november kl. 19.00. NB! Kun for medlemmer).
Få nålevende kunstnere kan skilte med lengre fartstid på den norske kunstscenen enn Håkon Bleken – siden 1950-tallet har han vært en sentral figur både som kunstner og debattant. Nå feirer han sin egen nittiårsdag med åpningen av en stor retrospektiv på Henie Onstad Kunstsenter, hvor han viser hele 96 arbeider fra sin omfattende karriere. Blant disse er også to helt nye verk, som avdukes under åpningen.
Bleken beskrives ofte som en litterær maler. Han henter ofte sine motiver og emner fra tekster, deriblant Bibelen, men også bøker av Thomas Mann og drama av Henrik Ibsen. Blekens litterære interesse understøttes også av selve utstillingstittelen som er hentet fra den walisiske poeten Dylan Thomas’ dikt «Do not go gentle into that good night». Døden, livet og kjærligheten er gjennomgående tema i Blekens massive produksjon: Det om det å leve og alle de ulike stemningene dette innebærer.
Les mer HER.
LNM feirer 50 år med jubileumsutstilling
(Kongens gate 2 og Wergelands veien 17, åpning fredag 9. november kl. 19.00)
Landsforeningen for norske malere (LNM) feirer femti år i år. Som seg hør og bør gjøres dette med promp og prakt: I samarbeid med Kunstnernes Hus åpner de en jublieumsutstilling med verk fra intet mindre enn tjueni ulike kunstnere. Blant disse finner vi veteraner som nevnte Håkon Bleken og Irma Salo Jæger, samt yngre kunstnere som Erlend Grytbakk Wold.
Maleriet har de siste femti årene gått fra å være den suverene kunstform, til å bli en av mange likestilte sjangre. Utstillingen sikter på utforske maleriets død, som har blitt erklært med jevne mellomrom de siste tiårene, og dens etterfølgende gjenfødelse, som har blitt erklært omtrent like mange ganger. De siste årene har man kunne vært vitne til at stadig flere unge, nyutdannete kunstnere velger nettopp maleri som sin primære uttrykksform. Mye tyder på at maleriet nok en gang er i en brytningstid, og vi kan i så måte forvente at LNM vil, om noe, vise seg enda sterkere i årene som kommer.
Les mer HER.
Yamile Caldéron på Noplace
(Oslosgate 2B, åpning fredag 9. november kl. 20.00)
Sex, intimitet og kjærlighet står på agendaen når Yamile Caldéron åpner utstillingen «La Cita» på Noplace. Caldéron er først og fremst kjent for sine videoverk og fotografier. Tidligere har hun blant annet laget filmen «Even Jesus Was Bipolar», som ble vist på Kunstnerens Hus i fjor. Denne fortalte historien om kunstnerens bror som både er blind og bipolar: her utforskes det hvordan han erfarer hverdagen og hvordan hans identitet og seksualitet påvirkes av lidelsene.
I prosjektet «La Cita» har Caldéron tatt utgangspunkt i fremveksten av de mer enn to tusen kjærlighetshotellene i Colombia. Disse skiller seg fra andre hoteller fordi man der ikke etterlater spor: Det finnes ingen kontrakter eller synlige transaksjoner som kan avsløre at man har besøkt det. På den ene siden frigjør de colombianere fra samfunnets normer for seksuell oppførsel, på den andre siden har de blitt beskyldt for å ødelegge ekteskap. På Noplace utforskes kjærlighetshotellenes funksjon, men også intimitet og sex i det moderne samfunn på et mer overordnet plan.
Les mer HER.