Han får norsk hiphops fremtid til å se lys ut

Ari Bajgora (21) har lengre fartstid enn man skulle tro. Nå er debutalbumet endelig ute, og det skuffer ikke, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)
Ari Bajgora (21) har lengre fartstid enn man skulle tro. Nå er debutalbumet endelig ute, og det skuffer ikke, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)
Om hiphop virkelig er den nye pønken, så leder Ari Bajgora (21) an. Debutalbumet «Valget å gå, og vi gikk» levner ingen tvil, skriver Subjekts anmelder.
Terningkast
Cover
Fakta • Album: «Valget å gå, og vi gikk»
• Ute 28. mai.
• 16 spor
• Plateselskap: Distortion.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Ari Bajgora slipper debutalbumet «Valget å gå, og vi gikk» 28. mai.

«Pass deg for snarveier sier jeg til de yngre». Slik åpner Ari Bajgora debutplaten «Valget å gå, og vi gikk».

Det er kanskje breialt av en 21-åring å lire av seg livsvisdom, men Bajgora har faktisk nesten ti år i gamet allerede. Som 11-åring rappet han for lommepenger rundt i parkene på Grünerløkka.

Ti år senere tar han langt større summer fra landets største arrangører.

For Bajgora har allerede blitt et navn i norsk hiphop. Han har flere gjennombruddspriser under beltet, og det allerede før debuten er sluppet. Hører du på «Valget å gå, og vi gikk» er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor både fans og eminente rappere har trykket Ari til sitt bryst.

Annonse

Mens flyten på låten «Kanskje til nytte» sier hiphop, så sier rytmene salsa, tempoet tas ned og dyrekjøpt erfaring lires av i tilbakelent stil over glasert piano.

Bajgora viser et vidt spekter, og dette setter terskelen. Selve rappen leveres i en stil som kanskje nesten virker retro i dagens landskap.

Les også: Vil heller «prate piss» med Wolfgang Wee enn å bli anmeldt i Vink

Den nye pønken?

Mens «hiphop er den nye pønken» nesten er blitt en utvasket klisjé, er det stadig nye, unge stemmer som har noe på hjertet. Bajgora er definitivt blant dem.

Visst møter vi fortsatt tematiske klisjeer om penger, damer og dop, men det kommer med en inderlighet og en tilsynelatende ambisjon om å si noe mer, noe nyanserende, kanskje noe som til og med er nyttig.

«Alt du trenger» gir et søtt førsteinntrykk, men med nostalgisk tvist. Ikke bare på grunn av sampelet fra Gro Anita Schønns «På Ringeriket trenger’u’ikke penger» (1976), eller den jazzede instrumenteringen, men også på grunn av en slags dvelende etterpåklokskap som sniker seg inn både i og mellom linjene.

Flyt og fyr

Selv om Bajgora har flust av søte kjærlighetsfraser i ermet, er han heller ikke redd for å sparke fra seg. Både gutta og Simen Velle får kjørt seg på «Koster å være kar». Han sier han ikke tar for seg politikk, men er likevel sosialpolitisk.

Mens norsk rap tilsynelatende har favorisert en mykere stil, som nesten grenser mot sang, har Bajgora en tydeligere flyt. Vers leveres raskt, med en diksjon skuespillerne på Nationaltheatret kunne misunt, skarpe konsonanter klinger i takt. Rytme, energi og attitude sammenfaller.

Det er ikke rart rappens ringrever liker Bajgora. Mens vi snakker om den eldre garde, så har Bajgora fått med seg Lars Vaular på «Sirkler og kvadrater». Dette er heller ikke platens eneste feature. Men den mest profilerte, for de andre krever kanskje et google-søk, og selv ikke det avslører hvem det er. Likevel oppleves det ikke vilkårlig hvem som er med hvor.

Dopaminjakt og hastverk

Selv om utgivelsen strekker seg over 16 spor, aner man tidvis et snev av hastverk.

Han redder det dog alltid inn. Mye takket være sterke rap-tekniske prestasjoner, men også med melodisk finesse. Produsent Andrew Murray fortjener anerkjennelse for det mangefasetterte lydlandskapet. «Faded Franklin» er en låt som kombinerer 808s med stryker, tidvis jazzede assosiasjoner med en spenstig fadeout, som bygger opp, ikke ned.

Det jaktes dopamin, både lyrisk og rytmisk. «Valget å gå, og vi gikk» har både rom for refleksjon og evnen til å fylle et dansegulv. En dualitet få er forunt.

Les også: Ari Bajgora: Fra frisluppen bråkmaker til hardtarbeidende hustler

Autentisk utgivelse

Bajgora kombinerer uskyldige hverdagsøyeblikk, som å miste en baguette til en måke eller å være keen på en jente i klassen under, side om side med beinhard sosialrealisme om generasjonelle traumer, svarte skjeer og venner man mister på veien.

Albumets mest hardtslående låt, «Kompisen til kompisen til fetter’n min», har en umiskjennelig klang som drar assosiasjoner til Klovner i kamp og den eldre garde i norsk rap. Skildringene er like blytunge som rytmen, og det melodramatiske underlaget gjør lite for å dempe det nærmest eksistensielle ubehaget.

«Valget å gå, og vi gikk» er et autentisk album. Flere sjangeruttrykk testes, kanskje til og med grensene for hiphop. Om rappen virkelig skal være den nye pønken, har nok Bajgora og hans jevnaldrende skjønt mye.

Sjangeren handler like mye om holdning og leveranse, som om melodi: Norsk hiphops fremtid ser lys ut.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper