Norske beats

Straight outta Sunnmøre

Alf Simensen
Alf Simensen
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Ol’ Burger Beats strømmes av millioner, men har neppe mye publisitet å vise til. Derfor var han temmelig nervøs under Boiler Room-settet han nylig spilte, og du vil ikke tro hva som skjedde halvveis inn i det direktesendte DJ-settet!

– Hvis det ikke er jazz- eller soul-inspirert, er det ikke interessant.

Det er Ol’ Burger Beats som snakker, hvis virkelige navn er Ole-Birger Neergaard (26).

Han sier det med en sånn der dialekt som ikke er så lett å herme etter. 26-åringen er nemlig fra tettstedet Vatne, i Sunnmøre, et sted med rundt 2.500 innbyggere.

Gang det med 600, så har du antallet strømminger han får på låtene han har sluppet i år, som «Set It», «Immaculate (ft. ScienZe)» og «Mind Games (Instrumental)».

Annonse

Til tross for dette, har han merkelig lite publisitet å vise til.

– Da jeg ga ut «Mind Games», så tenkte jeg at det skulle være en slags gjennombruddsplate. Men ingen ting skjedde. Ingen anmeldelser. Ingen presse.

Likevel var det mange som hørte på det, og i det stille. Låta har halvannen million strømminger, bare på Spotify.

– Jeg lager jo noe alternativ musikk, og det lyttes til på en annen måte. Men det er klart det er vanskelig å måle suksess på den måten.

– Hvordan synes du det er å måtte promotere seg selv da?

– Konfliktfullt, fordi jeg er en beskjeden fyr, samtidig som jeg vil at folk skal høre musikken min. Og som indieartist må jeg jo skamløst promotere meg selv, egentlig.

Ol´Burger Beats, hvis virkelige navn er Ole-Birger Neergaard, har millioner av streams på Spotify. (Foto: Alf Simensen.)

Interaksjonsdesigner med sjel

Vi ankommer Paul’s Boutique, en bar i Oslo som spiller hip hop, idet de åpner dørene. Damen bak baren har allerede begynt å skjære i sitronene, som setter sin duft på denne formiddagen. På anlegget spiller «Mind Playing Tricks on Me» – en udødelig klassiker innen sørstatshiphop fra den ganske rare rapgruppen Geto Boys.

26-åringen flyttet til hit for å studere interaksjonsdesign bare noen hundre meter ned i gata. Men etter drøye fem år på Arkitekthøyskolen, var det yrkesmusiker han ville bli.

– Jeg ble introdusert til vinylsampling av en fyr som kalte seg A-Man. En kar som var med på å starte den første rapgruppa fra Sunnmøre, sier han.

A-Man skal ha vist Ol’ Burger Beats hvordan man «choppa» soulsamples. «Og sånn». Det har det gjort siden barneskolen.

– Det begynte med en gang jeg fant ut at det fantes musikksoftwares der ute, sier han.

Tallrike handleturer til Fretex resulterte i en platesamling med rare albumcovre og et stort bibliotek med loops og samples, et bibliotek han kunne grave i, og utgi egne versjoner av.

– Det gikk veldig mye i James Brown.

Ol´Burger Beats, hvis virkelige navn er Ole-Birger Neergaard, har millioner av streams på Spotify. (Foto: Alf Simensen.)

Beats og vannmerker

En musikklidenskapelig far skal ha sikret at jazzen omfavnet Ole-Birger i tidlig alder, og gjennom farens samling oppdaget han at hiphopen, jazzen og soulen var et sunt «gateway drug».

– Jeg var aldri på en annenplass i hiphop. Hvis det ikke var jazz- eller soul-inspirert så var det ikke interessant, på en måte. Man hører på plater på en annen måte, når man hører de med beatmaker-mentaliteten. Jazz og soul er i alt jeg gjør.

– Kaller du deg beatmaker, og ikke produsent?

– Jo, da absolutt! Men jeg er en produsent som også er beatmaker, og synes at det siste er aller mest givende.

En beatmaker er svaret på hvem som har komponert det instrumentelle i en hiphoplåt. En produsent kan være en beatmaker, men en beatmaker er ikke nødvendigvis en produsent.

Ol’ Burger Beats er som nevnt begge deler, og tar stort sett utgangspunkt i samplebasert hiphop. Han nevner også J Dilla, Pharrel og Neptunes som viktige forbilder – produsenter med sin særegne stil og sin særegen signatur.

– Jeg vet ikke hva som skal bli min signatur. Min «producer tag».

Morsomt at han sier det. For det virker nærmest normalt blitt for hiphop-produsenter å vannmerke beatsa sine med lite subtile «signaturer», som de selv spytter inn i mikrofonen.

– Det blir som å ha en svær logo på hele låta. Det lærte vi om på interaksjonsdesignstudiet var at hvis du må ha en svær Mercedes-logo på panseret, så er det ikke et bra design.

– Man skal kunne kjenne igjen en produsent uten navn og logo?

– Absolutt.

Ol´Burger Beats vil ikke nøye seg med å bare ligge i lo-fi-hip-lista. (Foto: Alf Simensen)

Ikke en bitter hiphopfyr

Mens vi prater er det tydelig at mye inspirasjonen kommer fra fortidens storheter, men det er ikke bare i platekassene Ole-Birger finner inspirasjon.

– Det meste av hiphopen jeg hører på nå er ny musikk. Jeg prøver jo å være oppdatert, men heldigvis finnes det mye bra ny hiphop! Vince Staples, Anderson .paak – de mer lyriske rapperne.

– Er det noen trender du ikke liker innen hiphop nå?

– Det er mye kjemisk innen hiphop. Det er mye som høres kunstig, stivt og overprodusert ut.

– Har man tatt trap-musikken for langt?

– Kanskje haha, jeg vet ikke. Vil ikke være en bitter hiphopfyr. Det er ekstremt mye bra hiphop, men innen trap er det kun få som gjør det veldig bra, alt annet er veldig enkelt. Er jeg ikke så fan av dopglamourifiseringen heller.

– Det er mye overkomprimert og sjelløs musikk.

Ol´Burger Beats. (Foto: Alf Simensen.)

Ol’ Beer Bees 🙁

– I oktober spilte du et Boiler Room-sett fra Amsterdam! Stort. Gøy?

– Det var gøy da det var ferdig, haha.

– Jeg var ordentlig nervøs. Jeg har ikke DJ-et så lenge, og jeg føler jo at Boiler Room er et sted hvor DJ-er kan vise seg fram, teknisk. Men tydeligvis ikke, for mitt set ble godt mottatt uten at DJ-teknikken min var helt på topp.

– Men, det aller verste skjedde kanskje 40 minutter ut i settet.

– Hva skjedde?

– Jeg ble stukket av en veps på tunga!

– Wow!

– Det lå en veps i ølboksen. Jeg fikk seff ganske hetta. Heldigvis gikk det veldig bra. Men du kan se det ganske tydelig i videoen.

Den unge produsenten og beatmakeren har aldri strebet etter den beste DJ-teknikken. Han ønsker heller at musikken skal gi deg noe, som en sinnsstemning. Avslappet, men ikke uinteressant.

– Det skal være chill og litt lo-fi.

– Men jeg vil ikke være relax-hiphop-fyren. Lo-fi-betegnelsen er også litt vanskelig. Jeg vil ikke bare plassere meg der heller. Selv om jeg liker å kjøre ting gjennom 12bit-maskiner og sånne ting, så håper jeg at instrumentalene og prosjektene mine fenger mer enn som bakgrunnsmusikk.

Se Boiler Room videoen under.



Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU