Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er månedens viktigste utstillinger

Uke august
Carl Mannovs maleriske pondus er alltid velkommen. (Foto: Presse.)

Fullspekket hos forbundet

Etter en langvarig vernissasjedvale, våkner Norges gallerier og museer fra sommerferien. Dermed gleder vi oss til å se at kunstmotoren brummer i gang med flere utstillinger utover høsten. Foreløpig er vernissageguiden månedlig, som vi trinnvis supplerer guiden med inntil videre.

Første ut er Kunstnerforbundet, der det åpner tre parallelle utstillinger. Trolig byr de på noe for alle og enhver.

Danske Carl Mannov leker med ansikter, gensere og bokstavers opprinnelige betydning og mater dem gjennom sin egen meningsproduserende maskin. Resultatet av dette er figurative scener med menneskeskikkelser og deres bakenforliggende rom i duse lag.

Sampson Addae fortsetter trøkket fra før sommeren. Nå kan du atter en gang oppleve Addaes særskilte formspråk, med fargerike tekstilarbeider og materialer fra Ghana og Norge. Det åpner for spørsmål om migrasjon, forbruk og tilhørighet.

I etasjen over stiller Cato Løland ut store og små skulpturer av gamle klær og materialrester. Disse viser glimtvis frem en mytisk innside. Noen verk ligner belger, andre ligner lommer. I dem oppstår spill med lys og skygge, samt detaljrike overflater. Tekstur, altså! Og hva de kan formidle.

Farshad Farzankias lekre komposisjoner gir blod på tann. (Foto: Presse.)

Bautaduo

Et nytt galleri ser dagens lys på Frogner. Med de erfarne galleristene Gard Eiklid og Petter Rusten i ryggen, har Galleri Golsas gamle lokaler åpnet under navnet Eiklid Rusten.

Storheter som Sverre Bjertnæs og Farshad Farzankia deltar på åpningsutstillingen. Begge er svært populære i sine respektive land, Norge og Danmark.

Sett side om side er det enkelt å tenke at de to vil kommer overens. De har et beslektet formspråk, med fargesterke komposisjoner og luft rundt de figurative elementene. De byr på visuell estetisk lyst.

Sammen utgjør de en utstilling som rokker ved selv kresne tilskuere. Vi forventer ekte malerkunst og høy stemningsfaktor, og anbefaler turen.

Høsten starter med Hermes

Det er en tilgjengelig samtidskunstner som nå åpner høstsesongen på Oslo Kunstforening.

Marius Enghs «The Sign of Four» undersøker hvordan bysten av guden hermes har fungert som symbolbærer og veiviser i Athen.

Engh mener at bysten har evnen til å være mer enn et religiøst objekt, at den vedvarer sin relevans og klinger inn i vår samtids kultur og politikk. Kunstforeningens lokaler vil trolig være prydet med skulpturer og fotografier. 

En kunstner som har god forståelse av samtidens puls.

Fint utvalg trykk og skulpturer ligger i vente hos Skog. (Foto: Presse).

To generasjoner møtes i skogen

Hos Skog Art Space åpner to ulike generasjoner malere en felles utstilling. Flaggbæreren fra Muralverkstedet, Mikael Øye Hegnar, møter nyutdannede Markus Myhre i en duo som begge tilbyr forfriskende arbeider.

Myhre arbeider med små oljemalerier på treplater, ofte integrert i relieffer og skulpturer. En finurlig bruk av treverk som både bærer biografiske spor og utvider maleriets rammer. Hegnar viser sine særpregede voksmonotypier, der kontrollert repetisjon møter fri og rytmisk fargebruk.

Begge kunstnerne kan sine strøk, og sammen vil de trolig tilby både gjenkjennelige og nye blikk på et beslektet formspråk. Ta turen da vel!

Lorem Ipsum er betegnelsen for intetsigende grafisk tekst, snodig! (Foto: Presse).

Språket stilles for retten

«Lorem Ipsum» hos Billedkunstnerne i Oslo er et pentagon av kunstnere samlet under språkets paraply. De ønsker å utfordre hvordan vi oppfatter verbal utveksling som et eksklusivt menneskelig verktøy. Hver for seg stiller de respektive kunstnerne med sin egen vri i ulike materialer og sjangre.

Ved gjennomgang av lokalene vil du møte på et sammensurium av bakkeliggende setninger, en hund i dialog med et hinder på randen av eksistensiell krise, der en gjensidig avhengighet avsløres dem imellom.

Flerspråklige Sigbjørn Bratlies videoverk dokumenterer hans utfordrende lingvistiske boot camp i ulike omgivelser. Bianca Hisse har kokt opp en oversettelse fra ord til tekstil. Innerst i bygget skjuler det seg en samtidsaktuell samtale mellom to maskiner.

En mangfoldig gavepakke av en utstilling, dette lover godt.

Lofthus’ visuelle prakt står nå for åpne dører. (Foto: Presse.)

Borte bra, hjemme best

Hos Tegnerforbundet rekonstrueres rosemalt nostalgi og historisk interiør. Lars Korff Lofthus bryner stuekos mot bar hud, og gammel byggeskikk får selskap av skeive gjester.

Maleriene viser oss små, intime opptrinn der menn, møbler og mønstre danner en kontrast mellom gammelnordisk interiørdesign og blottet skeiv romanse. Store nakne menn oser av intim kjærleik til hverandre, mens hardangerhytter representerer en forbigått tid. Lofthus tar dermed et oppgjør med norsk kulturarv.

I bildene er det også et ønske om tilhørighet å spore. Muligens forsøker han å skape plass til sin egen seksualitet i norsk billedhistorie, ved å plassere de respektive bildene side om side. Lofthus tilbyr en ny og interessant vri på en langvarig tradisjon. Dessuten er det ingen tvil om hans maleriske evne.

Ta turen til «Før han sovner» om du er nysgjerrig på hva som skjer når gamle salonger får nye gjester.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg