Skal fremme kunstnere, kritikere og samlere

Den nyeste utstillingen på Astrup Fearnley Museet vil for mye

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Heldigvis vil den godt, skriver Subjekts anmelder.

Med sin nyeste utstilling ønsker Astrup Fearnley Museet blant annet å rette søkelyset mot «den nye generasjonen» innen norsk samtidskunst. Det umiddelbare og åpenbare spørsmålet som reises blant mange, er om ambisjonen er litt vel arrogant: Kan museets seks utvalgte samtidskunstnere representere det museet kaller for «neste generasjon i norsk samtidskunst»?

En og annen ung norsk samtidskunstner mener nok nei.

Utstillingen, som har fått den dermed velmenende, men også naive tittelen «Sol og vår i januar – Neste generasjon i norsk samtidskunst», er dessuten resultatet av et talentutviklingsprosjekt i samarbeid med Talent Norge. Formålet har vært å knytte seks unge kunstnere, kritikere og samlere sammen. En fra før av interessemessig tilknyttet gjeng, men som Astrup Fearnley Museet bruker muskler for å flette sammen.

Talentutviklingsprosjektet fremstår heller som kunstig enn kunstnerisk. Samlerne forplikter seg til å kjøpe minst ett verk av en av kunstnerne som deltar, mens kritikerne skal skrive et dyptløyende essay om disse verkene. Kjøpt og betalt selvfølgelig, og museet står igjen som vinneren, med en utstilling som er skrevet om og til og med kjøpt opp før åpningen. Det er bare å gratulere.

Annonse

Heldigvis er tanken god. Samlerne får enda et nytt verk, kritikeren får endelig betalt og kunstneren får konsekvensene av begge deler. Som betrakter virker det derimot både forstyrrende, diffust og tåkelagt, hva denne storslåtte kritikersatsingen egentlig er:

God, gammeldags formidling : – )

Den nyeste utstillingen på Astrup Fearnley Museet består av gjennomgående store verk, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Christian Øen/Astrup Fearnley Museet.)

Stort og skjørt

«Sol og vår i januar» er gjennomgående stor. Som i at dette er store kunstverk, bokstavelig talt. Ja, som i at den første salen er prydet av størrelsesmessig omfattende arbeider. Fra Johanne Hestvolds voluminøse «beholders» og monumentale eggavstøpninger, til en luftig, men likevel oppskalert bjørkefinérkreasjon som nærmest kan minne om en slede.

Det hele akkompagneres vel av Henrik Olai Kaarsteins maleriske megacollager som draperer seg langs de omringende hvite veggene.

Utstillingen består også videre av flere rominstallasjoner å regne. Store verk og mye å ta inn over seg, men utstillingsdesignet er luftig, og lar de seks kunstnerne komme til sin fulle rett. På den måten gir utstillingen følelsen av at kunstnerne er store, og vi som betraktere små.

De monumentale skulpturelle uttrykkene dominerer førsteinntrykket. Verkene «Beholder #2» (2018) og «Beholder #3» (2018) er spesielt iøynefallende, der de ved første blikk fremstår som to massive, hvite, rektangulære bokser på høykant. Men ved nærmere inspeksjon viser de seg også som noe tandre og porøse; det er en taktil kvalitet over verkene, og når en kommer nærmere disse fremstår arbeidene som både majestetiske og fragile på en og samme tid.

Hos verket «Beholder #3» finner vi i tillegg en form for rift, eller åpning som tillater oss å se tomrommet inne i formen. Med dette viser Hestvold oss verkets indre skjørhet. En kan undres om kunstneren ønsker å fortelle oss noe om at selv de mest bastante, monumentale fasader kan være nettopp det – et ytre skall.

En videoprojeksjon i en vanndam i innbydende belysning. Store verk gis pusterom, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Christian Øen/Astrup Fearnley Museet.)

Detaljer å avdekke

«Neste generasjon» i norsk samtidskunst fekter om plassen på Astrup Fearnley Museet. Godt de har mye plass. For i samme rom prydes veggene av Henrik Olai Kaarsteins ekspressive collagearbeider. Det er nesten noe herlig naivistisk over disse collagene, en del av det vi har definert som en nynaivistisk tendens blant unge norske samtidskunstnere de siste årene. Med lag på lag av sprek fargebruk og utklipte former skaper han skjønn abstraksjon og kontrastfylte flater som framstår som slående og grandiose – som resten av utstillingen.

Det gjennomgående spørsmålet er stort versus storhet, men på mesaninen i utstillingens andre etasje kan en hver detaljentusiast gledes. Hele rommet preges av verkene til skulptør Andres Holen, som lar et mylder av referanser slå en betrakter i møte med verkene.

De skulpturelle uttrykkene kommer i en herlig kombinasjon av å være både massive verk – som ved første øyekast minner mest om dekonstruerte renessanseskulpturer –  men også preget av små, men sterke referanser til en moderne, hverdagslig konsumentkultur: Bronseavstøpninger av sigarettpakker, mynter og minnepinner ved foten av en dekonstruert menneskeskikkelse. Verkene innbyr til en liten oppdagelsesferd, hvor nye referanser og detaljer stadig kan avdekkes.

På andre siden av korridoren har Miriam Hansen blitt tilegnet et helt rom i utstillingen. Når en entrer rommet er det nesten som å gå inn i en liten botanisk hage – badet i neonrosa flombelysning. Rommet lager rammene for installasjonen «Since You Seldom Spoke, You Were Rarely Wrong» (2018-2019). Installasjonen består av en rekke planter samlet i små grupperinger. En stor installasjon, men full av detaljer. Sammen med plantene står det ulik belysning og utstyr som nærmest ser ut som det er hentet fra et sykehus. Små gjerder og ulike gjenstander separerer de små klyngene fra hverandre.

Morsomt og omfattende, skriver Subjekts anmelder om den nye utstillingen på Astrup Fearnley Museet. (Foto: Christian Øen/Astrup Fearnley Museet.)

Morsomt univers

Fra rommet over gangen kan en høre det noe forunderlige lydbildet som strømmer fra Mercedes Mühleisens verk «Crust» (2018). Installasjonen, som består av en slags innendørs kulp med en video projisert i seg, trekker en inn i rommet. Videoprojeksjonen illustrerer en noe underlig antropomorf skapning på vannoverflaten. På mange måter ligner den en kombinasjon av noe fra science fiction-film og leirfigurer fra kunst og håndverk-undervisningen. Litt nervøst og vaktsomt taler den animerte skapningen nærmest i regler.

Mühleisen skal være inspirert av boken «Marvels of pond-life» (1861) av Henry James Slack. I boken gir forfatteren en omfattende beskrivelse av «mikroskopiske skapninger funnet i en dam».

Constance Tenviks bidrag til utstillingen er en installasjon som fyller hele det ytterste museumsrommet. Det første som møter oss, ved inngangen til rommet, er en rekke «slippers» i ulike varianter. Vi inviteres til å ta av oss skotøyet til fordel for disse spenstige tøflene. Vi entrer så et rom der gulvet er dekket av herlig mykt gulvteppe, og vegger med speilegg-tapet. Det hele føles noe absurd og naivt, og litt som å gå inn i et parallelt, men morsommere univers.

Inne i selve rommet finner en alt fra små tegninger, tankekart og veggmalerier til kosedyr og skreddersydde kostymer. Installasjonen skal være inspirert av essayet «A Journey Around My Room» fra 1794 av Xavier de Maistre. På mange måter føles det som en liten reise inn i et imaginært boltringsrom, dog med noen selvbiografiske hentydninger.

Det er noe herlig barnlig over det hele, med referanser til kjente fortellinger som «Jack og bønnestengelen», kosedyr og kostymer. Kunstneren har tydelig også et ønske om å dra publikum inn i opplevelsen, at en ikke kun skal observere rommet på avstand, men ta del i selve verket. Føl deg som hjemme.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One