Betydningen av tvetydighet

Vakre verk med brodd

Nordnorsk Kunstmuseum
Nordnorsk Kunstmuseum
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Gjennomgående for Aslaug M. Juliussens arbeider er at de er preget av en viss tvetydighet. Alt har en «brodd», bokstavelig talt, som får en til å stille spørsmål rundt kunstens budskap.

Å strebe etter å finne svar i kunsten kan virke som en håpløs øvelse. Det er kanskje det. Men om man i det hele tatt skal prøve, er det kanskje i broddene, eller i skjæringspunktene, at en bør lete.

Der hvor det vakre møter det stygge, for eksempel, eller der hvor det morbide møter det varme. I skjæringspunktet. Her jobber Aslaug M. Julissen (f. 1953).

Utstillingen «Skjæringspunkter» på Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø tar oss med på en reise i Aslaug Magdalena Juliussens kunstneriske utvikling. Vi får innblikk i hennes nære forhold til reindrift gjennom materialbruken i kunstverkene, og blir kjent med hennes egne inspirasjonskilder.

Arbeidene oppleves som vakre på avstand, men bærer preg av mindre innbydende detaljer som skaper en viss ambivalens rundt opplevelsen av dem. Det er rett og slett litt vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til de ulike verkene: Innbydende, men også så avskrekkende. Men så er det nettopp i dette skjæringspunktet at det oppstår noe interessant. Verkene viser en kompleksitet som er overførbart til … selve livet.

Annonse
Tekstilverket «VY II» (2018) er en helt ny installasjon Juliussen har laget spesifikt til utstillingen «Skjæringspunkter». (Foto: Nordnorsk Kunstmuseum)

Med respekt for materialet

I et eget lite rom med dempet belysning henger det et imponerende tekstilverk, ikke ulikt et stort sjal. Fargespillet og frynsene drar tankene hen mot en folkedrakt, ikke ufarget av både våre assosiasjoner til området og kunstneren som står bak verket. Det henger staselig og opphøyet i en spot.

Derfor blir man noe overrasket når man leser veggteksten i rommet. Der står det noe så sjeldent som «Please touch». En slik oppfordring oppleves vanligvis innbydende, men ikke i dette tilfellet. Sjalet er riktignok laget i silke, men ved nærmere inspeksjon ser man, i alle fall kjenner man, at det er dekt med ståltråder. Det er med andre ord ingenting innbydende med å la hendene stryke over stoffet.

Denne tvetydige beskjeden er vanskelig å forstå. Det kan tolkes som en frekk påminnelse om museets klassiske normer. Ikke ta på kunsten. Men det føles heller som en slags understrekning av at man skal ha respekt for materialet og det fysiske arbeidet som ligger bak.

Dette sett i lys av at hele Juliussen sitt kunstnerskap preges av en nær og personlig tilknytning til det materialet hun arbeider med, og igjen av tvetydigheten i skjæringspunktet mellom innbydelse og skremsel.

Gevirene i «Hornverk» er plassert i en rekkefølge som viser til hierarkiet i en reinflokk. (Foto: Nordnorsk Kunstmuseum)

Morbid opphøyelse

Når vi så beveger oss videre inn i utstillingen, er det med en viss ærefrykt og respekt.

Ikke bare fordi at «Skjæringspunkter» er den største og mest omfattende presentasjonen av Juliussens kunstnerskap til nå. Den er kanskje ikke stor nok til å kalles en retrospektiv utstilling, men ved å vise arbeider fra tidlig 90-tall fram til i dag, samt utvalgte verk av kunstnere hun har hatt nær tilknytning til, får man et godt innblikk i hennes virke.

Tekstil ligger til grunn, og går igjen i nesten alle arbeidene. Men det som også slår oss er bruken av rein: Pels så vel som gevir. Til tider oppleves utstillingen nærmest morbid. Ikke bare døden, men hvordan dyrene som en gang levde nå er plassert inni et museum som kunst.

Kunstneren bodde et lengre opphold i Oslo, men flyttet tilbake til familien sin i Karasjok i voksen alder. Det har preget kunstnerskapet tydelig: Hun har brukt reinsdyr som materiale i kunsten siden. Noen ganger kommer det tydeligere fram, andre ganger mer subtilt.

Serien «Hornverk» består av en rekke kuleformede objekter dekt av «tentakler». De minner om mikroskopiske atomer eller maneter fra havet. Men det er atter en gang resirkulert rein. Tentakler av gevir, og kuler av farget pels.

Det åpenbart ubehagelige – døde kroppsdeler – kamufleres i en nærmest humoristisk fremtoning. Samtidig ligger det tilslørt informasjon i «Hornverkene» som forteller en annen historie. Gevirene er plassert i en rekkefølge som viser hierarkiet i en reinflokk, og dermed også deres unike egenskaper. Vi blir fortalt at de største gevirene mest sannsynlig tilhørte gravide hunnrein, som utvikler store gevir for å kunne beskytte fosteret sitt.

Dermed står vi nok en gang igjen med en tvetydig følelse. Verkene fremstår morbide, samtidig som de fremmer reinsdyrets individualitet, og på så måte viser dem respekt.

Utstillingen «Skjæringspunktene» vises i fem ulike rom, som alle er godt komponert. (Foto: Nordnorsk Kunstmuseum)

Skjæringspunkter i dobbel betydning

I alle rommene finner vi verk av flere kunstnere enn bare Juliussen. Nordnorsk Kunstmuseum bruker utstillingstittelen med dobbel betydning.

Dette er kunstnere som Juliussen enten har hatt et nært forhold til, eller har latt seg inspirere av. Veteranen Iver Jåks er representert med verket «Dråpene» fra 1981, en beskjeden treskulptur som nesten fungerer som et alibi for inspirasjon. Det er som om de monumentale arbeidene til Juliussen springer ut av den lille treskulpturen, som reflekteres både i fargebruk og komposisjon.

På samme måte som man kan bruke uttrykket skjæringspunkter til å beskrive de motstridene elementene i Juliussens egne arbeider, kan man også bruke det om de andre kunstnerne. De bryter opp utstillingen, og gjør den enda mer personlig enn om den bare besto av hennes egne arbeider. I en utstilling som kan oppleves litt hard og betingelsesløs, har arbeidene av de andre kunstnerne en oppmykende effekt – som en slags menneskeliggjøring av kunstneren selv.

Den nesten retrospektive («karriereoppsummerende») utstillingen presenteres ikke kronologisk. Den kuratoriske beslutningen har vært å skape god dynamikk i de ulike rommene, noe de får til på denne måten.

Selv om man enser en viss utvikling i kunstnerskapet, er det mye som går igjen fra 90-tallet fram til i dag. Tekstil, gevir, pels og ikke minst: Broddene. Enten det er i form av nærmest usynlige ståltråder på et ellers sart og vakkert kunstverk, hestehår gjemt i tekstilarbeidene, eller den tvetydige bruken av reinsdyret.

Dette underliggende, men gjennomgående uttrykket oppleves som en utfordrende oppfordring til oss som betraktere: Hvorfor føler vi på dette ubehaget?

Vi har kanskje blitt myke. Skjøre. I alle fall her, hvor spisse brodder, lukt av kjøtt og blod og morbide detaljer møter oss i andre enden.

Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) betalte undertegnedes tur og opphold til Tromsø med invitasjon til å se utstillingen, men uten redaksjonelle føringer eller innvirkning.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist