Modernistiske minner utslettes

Y-blokka er ikke den eneste. Nå står Økernsenteret for tur

Lena Trydal
Lena Trydal
Byggene som nyter anseelse i Oslo er enten helt nye, eller skikkelig gamle. Derfor er en arkitekturhistorisk epoke i ferd med å bli utslettet i Oslo. De modernistiske perlene skal bort. Det kommer til å bli surt i fremtiden.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kunsthistoriker Lena Trydal kommenterer rivingen av Økernsenteret.

Du kan ikke være på Økern i Oslo uten å legge merke til Økernsenteret. Den svarte høyblokken, som ruver hele 66 meter og 18 etasjer over T-banestasjonen, er vanskelig å ikke få øye på.

Ikke bare fordi den er diger, men også fordi den har en sterk – om så litt skummel – aura, med sine rufsete utenpåliggende persienner som ikke henger helt som de skal.

Økernsenteret er et forlatt signalbygg. I likhet med et annet signalbygg fra 1969, Y-blokka, er begge de modernistiske perlene 50 år i år. Men de har mer til felles: Begge to skal rives.

Det er bare 50 år siden de modernistiske signalbyggene i Oslo så dagens lys. Det er muligens for kort tid siden, til at allmennheten har rukket å verdsette dem. Byggene som nyter anseelse i Oslo er enten helt nye, eller skikkelig gamle. Det imellom skal bort, skriver Lena Trydal. (Foto: Lena Trydal.)

Et stykke Chicago

Mens Y-blokka har fått mye oppmerksomhet for sin fatale skjebne, kan ikke det samme sies om Økernsenteret. Y-blokka er kanskje lettere å like, med sin elegante form som sklir igjennom Regjeringskvartalet, og med et lunere materialvalg og naturlige preg. Men Økernsenteret forsøker ikke å være diskret. Den har andre og helt unike kvaliteter som gjør den til et stykke Chicago i utkanten av Oslo.

Annonse

Den internasjonale tilknytningen er selve poenget. På arkitekturfeltet var modernismen en internasjonal retning fra omtrent 1920 til 1970, med ikoniske arkitekter som fransk-sveitsiske Le Corbusier og tysk-amerikaneren Mies van der Rohe i spissen. De dannet den internasjonale modernistgruppen CIAM (Congrès Internationaux d’Architecture Moderne), og en gruppering der også norske arkitekter var med. En av dem var arkitekten bak Økernsenteret, i samarbeid med arkitekt Per Norseng, moldenseren Håkon Mjelva (1924-2004).

Modernistene likte å gruppere seg. Sammen med flere andre norske arkitekter som Arne Korsmo, Sverre Fehn og Geir Grung – for å nevne noen – ble Mjelva med i opprettelsen av en norsk variant av CIAM, kalt PAGON (Progressive Architects Group Oslo Norway).

Etter de to verdenskrigene sto flere av arkitektene i CIAM overfor et stort ansvar i mange land. En boligmangelkrise uten like. Ideer om det moderne, urbane liv, og det menneskelige minimumsbehovet, var temaer som ble utforsket på CIAMs konferanser. All unødig dekor skulle bort fra byggene, og funksjonen skulle råde. Enkelhet var praktisk, men ble også et estetisk ideal.

Mies van der Rohe-bygget «Seagram Building» i New York regnes som et landemerke. Økernsenteret i Oslo, et bygg med samme praktiske og estetiske ideal, er dødsdømt. (Foto: Hans Rudolf Ziegler. Fra «Mies van der Rohe. Less is More», utgitt på Waser Verlag Zurich.)

Landemerke i USA, dødsdømt i Norge

Dagens to dødsdømte norske bygg preges av en bevegelse bort fra de pompøse fasadeutformingene, og mot materialenes estetiske egenverdi. Mens Y-blokka er hakket mer Le Corbusier, er Økernsenteret hakket mer Mies van der Rohe. Begge praktfulle.

Van der Rohes høye, svarte og blanke kontorblokker – som Federal Center i Chicago og Seagram Building i New York, begge fra 50-tallet – har blitt landemerker i USA. Det er åpenbare fellestrekk med Økernsenteret.

Norge har ikke mange slike internasjonale modernistiske høyblokker på CV-en. Nå ser det ut til at vi skal kvitte oss med de få som vi har. Det er et kunsthistorisk feilgrep.

I år 2000 ble det 15 etasjer høye modernistiske bygget, kjent som Philips-bygget, på Majorstuen i Oslo sprengt. (Foto: Skjermdump.)

Ikke første gang

Det er ikke første gang Oslo har sett bygg som Økernsenteret falle. Mange av Oslos innbyggere fikk i 2000 se da Philips-bygget fra 1958 bli revet på Majorstua. Bygget var trolig Norges første «Curtain Walls»-bygg. Det vil si at bygget hadde en utenpåhengt fasade som ikke var bærende, bestående av mange smale, ferdigproduserte seksjoner i aluminium og herdet glass, innbrent i en grønnfarge. En slik fasade var helt unik i Norge i 1958.

Kontorblokken på Majorstuen var svært lik Økernsenteret. En høy, mørkfarget blokk, full av repetisjoner av vinduer i lik størrelse. Seksjonert fasade. Farget glass. Definitivt Mies-inspirert: Uten jåleri, men likevel uttrykksfull i sin tilstedeværelse. I måten lyset treffer vinduet, og hvordan bygget ruver over menneskene på gateplan, er bygget markant og nesten mektig. Likevel nøktern i sitt estetiske uttrykk.

Philips-bygget var også en viktig skikkelse i denne arkitekturhistoriske perioden, tegnet av arkitekten Frithjof Stoud Platou – noe eldre enn Håkon Mjelva – og faktisk også Mjelvas sjef en kort periode.

Kunsthistorisk ignorant

Philips-bygget ble revet til fordel for en ny blank høyblokk. Er det hva man kaller en kunsthistorisk ignoranse?

Nå står Økernsenteret for tur. Grunnen til det, er at «blokken ikke møter dagens krav», ifølge Økernsenterets eier, Steen og Strøm.

Den arkitektoniske perlen må vike for enda et «den nye bydelen i Oslo»-prosjekt, med stort kjøpesenter med internasjonale kjedebutikker og grønne boligblokker for middelklassen.

Det er forståelig at politikerne må bygge boliger, og at det ofte kan være økonomisk lønnsomt å rive det gamle fremfor å fikse det. Men det er synd når det kan se ut til at det er særlig denne arkitekturhistoriske epoken som får gjennomgå for voksesmertene.

Særlig når det bare er 50 år siden disse byggene så dagens lys. Det er muligens for kort tid siden, til at allmennheten har rukket å verdsette dem. Byggene som nyter anseelse i Oslo er enten helt nye, eller skikkelig gamle. Det imellom skal bort.

Nå rives to modernistiske signalbygg. Det er snakk om en internasjonal kulturarv. Det kommer til å bli surt i fremtiden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One